handdator

Visa fullständig version : Tips Kroatien och Portugal


Elisabet
2008-05-15, 11:46
Om man skulle råka bli med en billig tor-biljett till Kroatien eller Portugal i mitten av juli och vill till en liten stad eller by som ligger vid eller nära en fin sandstrand och vid ett berg, med max ca två timmars buss- eller tågresa från flygplatsen, där det dessutom inte är alltför mycket anpassat för turismen och man kan hitta enkla studior - vad har ni då att föreslå?

Siri A
2008-05-15, 17:14
Portugal ÄR fantastiskt!!! Algarvekusten kommer 2:a på min lista efter Grekland...!!! ;)

Gillar du skaldjur?? Då är A-kusten ett paradis!! Inte ens våra Smögenräkor kommer i närheten!!

Åker du till Portugal för att bada blir du inte besviken! Stränderna är läskigt breda på vissa ställen. Vi var där i mitten på maj och då var vattnet härligt varmt.

Det var ett par år sedan vi var där sist, men senaste gången bodde vi på Blue Village Dunamar, och reste med Fritidsresor. Hotellet ligger lite utanför själva centrum. (Monte Gordo) och vi trivdes riktigt bra! Det fanns dock inga små pensionat, (såg inga iaf.) utan det är lite större hotell som gäller.

En dag pronerade vi till Vila Real. En liten by ca. 3 km från Monte Gordo. Promenaden dit gick ganska fort, eftersom det var en helt fantastisk väg! Vi såg jättekaktusar, gigantiska kottar, häftiga ödlor... Listan kan göras lång!!

Monte Gorde är ju som sagt en turistort, men det finns mycket att se i närheten.

Tyvärr har jag inga egna bilder att visa, men titta in på Fritidsresors hemsida, där finns mycket att läsa. Jag tycker inte alls att jag känner igen mig på bilderna som finns där, men på fyra år händer det ju en del.

Portugal har mycket att erbjuda och jag skulle tycka väldigt synd om er om ni aldrig kommer dit! ;)

Elisabet
2008-05-15, 18:33
Tack Siri. Ja, jag är jättesugen på Portugal, har velat åka dit i många år men det har inte blivit av. Kanske är dags att göra slag i saken i år.

liselotti
2008-05-15, 21:30
För ca 10 år sedan åkte vi buss runt Algarve kusten, i början av juni.

Våra favoriter blev Tavira, Carvoeiro och Salema.
Tavira är en ganska genuin portugisisk stad. Till de fantastiska stränderna får man ta badbåt.

Carvoeiro är lite mindre. Ganska mycket turism och rätt kuperat. Stranden i byn är liten. Vågsurfare håller till där. Man kan ta buss en liten bit ca 10 min. till en större strand.

Till sist Salema som är minst av orterna. För 10 år sedan var det en fiskeby, men troligtvis har turismen växt sedan dess. Ligger långt österut. Dit skulle jag kunna åka igen.

Havet var jättekallt när vi var där. Det var en besvikelse.

Om du inte gillar höghus och betong så håll dig borta från Praia da Rocha. Jättefin strand men resten…. usch!

En utflykt till Sevilla är också kul om man bor i den östra delen. Vi fortsatte med bil och utforskade Costa de la Luz på Spanska atlantkusten. Det var ett område jag verkligen gillade!

Elisabet
2008-05-16, 09:23
Tack liselotti! Jag satt precis igår kväll, innan jag såg ditt inlägg, och läste om Tavira! Nu har jag även läst lite om de andra orterna du nämner och de verkar alla vara det vi söker. Utom möjligen det där med berg då. Men det är väl ganska platt längs hela Algarvekusten, förutom klippbranterna mot havet, eller hur?

Vad heter stränderna som man åker till från Tavira? Hur lång tid tar det ungefär? Vet du om man kan bo vid någon av dem? Hur långt är det i så fall in till staden?

Jag hittade en infosida om Carvoeiro där det finns en lista över stränder inom 10 km åt båda hållen från staden. Det ser helt underbart ut!

Atlanten är ju mycket kallare än Medelhavet. Men i mitten av juli är det nog ändå rätt uppvärmt, tror du inte?

Stinab
2008-05-16, 12:38
Kroatien, Istrienhalvön, är också ett underbart ställe att åka till.
Där finns många fina byar längs kusten, Porec, Rovinj, Pula för att nämna några. Många hyr ut boende privat. Flygplats finns i Pula.

Det som talar emot är just att det inte finns sandstränder att tala om. Kroatien är mycket klippbad och sten/grus stränder. Vet inte hur det ser ut längre söderöver...

Hälsningar
Stinab

Masouraki
2008-05-16, 14:13
Som alla andra rekomenderar jag Algarvekusten.Hur underbar som helst.Tror inte det finns nån som blir besviken på den resan.
Ska tillbaks nu i höst och längtan är stor_B-anana

liselotti
2008-05-16, 15:05
Jag tror inte man kan bo på sandbankarna utanför Tavira. Badbåten tar 20-30 minuter. Vi var bara där en dag men ångrade att vi inte stannat längre.

Bussnätet är väldigt bra med täta turer och det var inga problem att ta sig runt.
Vi bodde i rum hos små privata uthyrare. Överallt var det otroligt rent.

Om man vill upp i bergen så finns en ort som heter Monchique dit flera utflykter går. Jag tyckte inte det var något speciellt (finns genuinare och vackrare byar i Grekland) Så om du stannar en vecka skulle jag inte ödsla tid på den.

Men som sagt, det är 10 år sedan jag var där så mycket kan ha ändrats.

Elisabet
2008-05-16, 16:14
Kroatien, Istrienhalvön, är också ett underbart ställe att åka till. Jag har läst en del om Istrienhalvön. Det verkar jättefint där, och Kroatien lockar verkligen, har hört så mycket gott om det landet.
Men det var det där med stränderna... vi gillar verkligen sandstränder, och när man åker i juli är ju badet en extra viktig del.

Ska tillbaks nu i höst och längtan är storVilken ort åker du till?

Bussnätet är väldigt bra med täta turer och det var inga problem att ta sig runt.Det låter bra, jag gillar att åka buss, man får se landskapet och träffar lokalbefolkningen på ett helt annat sätt än när man hyr eget fordon.Vi bodde i rum hos små privata uthyrare.Har du någon uppfattning om det är lätt att fixa boende på plats i juli?Om man vill upp i bergen så...Det där med bergen handlar inte om utflykter utan om att träna på morgonen... jag reser nämligen med ett sånt sällskap den här gången. Mina stora barn flabb_flab