handdator

Visa fullständig version : Vintertid


ramses
2005-07-19, 22:51
Finns det nån som har erfarehet av att vara på öarna vintertid? Tänker främst på Naxos, då den är hyfsat stor och där finns det mesta. I bästa fall går det också att ta sig till pärlan i öster, Amorgos. Skulle vara kul att nån gång testa. väntar ivrigt på svarbye_bye .

Janérik
2005-07-19, 22:59
Finns det nån som har erfarehet av att vara på öarna vintertid? Tänker främst på Naxos, då den är hyfsat stor och där finns det mesta. I bästa fall går det också att ta sig till pärlan i öster, Amorgos. Skulle vara kul att nån gång testa. väntar ivrigt på svarbye_bye .
Jag har aldrig varit där själv men kan inte annat än komma ihåg då vi var på Antiparos sommaren 2000. De hade satsat på att ta dit turister till milleniumskiftet och hade väl fått in en del, problemet var bara att de hade ett rejält snöoväder vilket gjorde att det var ingen höjdare och folk var missnöjda.
Jag tillhör väl ändå de som skulle kunna tänka sej att åka till ö-världen även vintertid för att uppleva även denna tid av Grekland.

Mvh Janérik

Bossew
2005-07-20, 08:31
Finns det nån som har erfarehet av att vara på öarna vintertid? Tänker främst på Naxos, då den är hyfsat stor och där finns det mesta. I bästa fall går det också att ta sig till pärlan i öster, Amorgos. Skulle vara kul att nån gång testa. väntar ivrigt på svarbye_bye .

Var på Naxos sista veckan av januari i år. Dagarna var varmare än en "normal" svensk sommardag och på kvällarna var det skönt att sitta på uteserveringen hos Meze 2 i hamnen. MEN nätterna :( iskallt rum, har aldrig frusit så inomhus i hela mitt liv. Så om du åker, ladda rejält med värmesnurror och värmeljus.

Hade planer på Amorgos men tyckte priserna var för höga på de hotel som hade vinteröppet.

bosse

pancho
2005-07-21, 18:29
Kolla den kär länken! http://www.greece2005.wanadoo.co.uk/snow%20home.htm

ramses
2005-07-21, 19:33
Tack du Pancho, det var ju uppmuntrande läsning och bilder därtill. :eek: snyft_drop . men, det där tror jag var väldigt, väldigt mycket vinter den gången. men, att det är kallt och rått det förstår jag.

pancho
2005-07-21, 19:55
Lite mer uppmuntrande bilder finns på den här länken, lycka till!!
http://www.flisvos-sportclub.com/de/fun/webcam.php

anoula
2005-07-21, 20:19
Finns det nån som har erfarehet av att vara på öarna vintertid? .

Jag bodde på Rhodos en vinter från slutet av januari, samt att jag ofta är i Grekland fram till slutet av november. Jag tror definitivt att det finns intresse för vinterturism i Grekland - särskilt för de som inte bara är ute efter playan och party, utan mer det genuina grekiska vardagslivet.
Nu ligger ju Rhodos långt söderut, och klimatet är mycket behagligt hela året, även om det är lite ostadigare under vintermånaderna (regn). Det sista doppet tog jag den 17 november förra året innan det var dags att åka hem till Sverige igen. Solen sken från en molnfri himmel och vattnet var ljumt och härligt.
Det som är trist med dessa öar är att mycket är stängt under vintern och att gatorna med igenbommade barer och restauranger ser spöklika och mörka ut... särskilt när man vet hur mycket liv det är på sommaren.
Det gäller väl bara att få charterbolagen att sätta in några extra turer under vintern så att grekerna kan hålla öppet i alla fall ett par månader till - det skulle både vi och grekerna vinna på!klapp_klap

ramses
2005-07-22, 19:53
Jo det jag nog egentligen är mest intresserad av är Kreta och då sydkusten. har ung. samma ämne på Kreta under diskutera med Kalimera. Tycker också att bolagen skulle kunna våga köra på Grekland vintertid. vore inte dumt om Ryanair kunde tänka sig att flyga dit, i den drömmen ingår också vettig personalpolitik....:eek: Det är ju inte alla som känner för att åka till Kanarieöarna, inget fel, har haft det jättebra på Teneriffa. Många andra resmål är så lång restid på tänker Tailand, Florida mm. + att det blir helt andra priser.:p