handdator

Visa fullständig version : Iraklia - Schinoussa?


Peter
2008-05-13, 03:53
Det ska böjas i tid...

I Sept åker jag ner och landar på Santo. Stannar troligtvis där i två dagar och ska sedan vidare på Måndagen mot Katapola. Och som det verkar nu måste jag åka över Naxos. F.. måtte ta vissa Grekiska rederier... __D

MEN. Inget ont som inte har något gott med sig... Jag har aldrig besökt småcycladerna! Så jag fick för mig att jag skulle stanna till där 2 - 3 nätter på någon ö på vägen mot Katapola.

Eftersom jag ändå måste åka Skopan från Naxos! Först stod valet mellan Donoussa och Schinoussa. Men så dök Iraklia upp som gubben i lådan! Så nu står valet egentligen mellan Schi och Ira. Hela resan fungerar bra enl GTP. Oavsett vilken ö jag väljer.

Men jag kan inte bestämma mig! snyft_drop HJÄLP! Vilken ö ska jag välja? Alla tips om alla tre öarna motages med tacksamhet. Jag är flexibel! :)

Förutsättningarna är dessa: Jag har passerat "bäst före datum" och reser ensam. Så disco och barer är inte mitt största intresse. Längre... :) (Dessutom finns Big Blue i Katapola om jag blir sugen på en GT...)

Jag kommer dit i mitten på Sept. Är egentligen inte längre intresserad av bad, men kan tänka mig att sola någon timme... :o (Jamen liiiite fåfäng kan man väl få vara? Dessutom blir jag brun om någon bara viskar "sol" i huset bredvid...!Ang_elx) Undviker längre vandringar i solen men tycker det är intressant att se gamla saker. Uppskattar lugn och ro, god mat, en kall öl, en god bok och utsikt över havet eller hamnen. :D

En sak jag funderar över: Är det FÖR lugnt på dessa öar i mitten på Sept? Har boende och Tavernor stängt? Ska jag vänta till en annan resa när jag kommer ner tidigare?

Led mig rätt ni som varit där... :)

Peter

Peter
2008-05-16, 18:39
Ahhmen...? Är det verkligen ingen här som kan ge MIG lite info... :confused: :( :mad: Något positivt om den ena eller andra ön. Något tips på bra boende och kanske någon bra Taverna...?

Peter

Ankan
2008-05-16, 19:01
Hej Peter,
mina erfarenheter ifrån småkykladerna är inte precis dagsfärska.De har också förmodligen passerat "bäst före", för länge sen...
Men hur som helst; I september 1988 for vi runt där på öarna. Och den ö som jag burit med mig i hjärtat under åren är Schinoussa. Ingen av öarna kan med bästa vilja beskrivas som hektisk, men det lugn vi fann på Schinoussa var av ett annat slag.Då var bygatan stenbelagd,ca 50 meter,posten var belägen hemma hos en gammal kvinna,och tavernan lagade maten direkt efter beställning.Inget färdigt att bara värma!
Nu har det säkert förändrats en hel del genom åren men det är den bild som jag bär med mig av ön.

Ha en skön semester!
Anki

Matte
2008-05-17, 17:23
Du kommer att finna lugn på bägge öarna i september, men det kommer att finnas både boende, tavernor och supermarket som är öppet. Mitten på september är visserligen lågsäsong, men det är först en månad senare som utbudet minskar.

Både på Iraklia och Schinoussa kommer du att finna ro, god mat, kall öl och utsikt. På Schinoussa är det lite längre till stränderna än på Iraklia där du kan bo både hamnen (med en liten hamnstrand) och mellan den bätte stranden och hamnen. På Schinoussa bor du i Chora, en väldigt mysig sådan.
Det tar ju bara 15-20 minuter mellan öarna, och det finns förbindelse sex dagar i veckan även i september - så trivs du inte på den ena ön är det ju bara att ta sig över till den andra.

//Matte

Kalimera
2008-05-18, 14:27
Uppskattar lugn och ro, god mat, en kall öl, en god bok och utsikt över havet eller hamnen.Allt det där finns på båda öarna utom havsutsikt över hamnen, det finns bara på Iraklia. Du kan bo med utsikt öve havet på Schinoussa, men inte över hamnen (om du vill kolla båtar).


Är det FÖR lugnt på dessa öar i mitten på Sept? Har boende och Tavernor stängt?
Iraklia är lugnare än Schinoussa, mycket lugnare till och med. När vi var där i september förra året var vi kanske 20 turister på ön. Alla tavernor och pensionat hade öppet. Mer "drag" är det Schinoussa. Om jag skulle välja åt dig fick det bli Schinoussa, det är en mycket trevligare ö. Tycker jag. Gillar du inte Schinoussa är det nära till Iraklia.

Yak
2008-05-18, 17:38
Jag har bott på Schinoussa med en dagsutflykt till Iraklia (det går utmärkt att ta Skopan dit vid 10-tiden och sedan tillbaka runt 4-5 tiden de dagar den har morgonavgång från Amorgos).
Nu var det inte i september utan mitt i sommaren, och Iraklia är nästan löjligt lugnt. Jag är lite som dig, uppskattar lugn och ro, men det är nästan FÖR dött där :p
Alla husen ligger i sluttningarna runt om viken. Inga direkta turister syns till, de få personer man ser är övervägande bybor och sommargäster. Hittade efter lite letande en iofs trevlig restaurang med god mat för lunchen, vi var väl en 5-6 personer där iallafall :)
Stranden Livadi ligger en 10-20 minuters gångväg i nästa vik, helt okej strand faktiskt, men inga direkta faciliteter. Bakom stranden ligger öns "officiella" camping (var helt öde, faktiskt).
Schinoussa däremot, tillbringade ajg 4 dagar på. Byn är mer samlad och har faktiskt lite tendenser till kvällsliv. Dessutom finns mer att se på Schinoussa, bla några fler stränder att välja på.
Jag tyckte en dag på Iraklia räckte gott, faktiskt. Jag tycker du kan göra så att du bor på Schinoussa och provar en dagsutflykt. Gillar du vad du ser så är det ju bara att omgruppera till Iraklia nästa dag :)

Peter
2008-05-20, 19:24
Tryckte på fel knapp... :eek: snyft_drop Ang_elx :D Det riktiga svaret kommer senare...

Peter

Peter
2008-05-20, 20:03
Tack för hjälpen så här långt. Jag återkommer kanske senare. Men det verkar ju som Schinoussa är den ö som får bäst betyg...

Men då ska man bo i Chora och de bästa Tavernorna lär finnas nere i hamnen...? :confused: Och det lär vara en mördarbacke hem? Inte bra för mig...! :mad:

Och jag som egentligen bara sökte bekräftelse att Iraklia var rätt ö... Ang_elx :o Men man ska lyssna med respekt till andras erfarenheter och samtidigt sålla genom filtret av egna önskemål... Det blev ju nästan poetiskt... :D

Jag har lusläst Kalimera via "SÖK" och "damsugit" nätet ordentligt... :D Och jag kan fortfarande inte bestämma mig!

Samtidigt har det dykt upp en möjlighet att dra upp till Tinos i tre, kanske fyra dagar i stället... Det är ju också väldigt frestande. Jag har ju inte sett polarna på två år...

Jag älskar detta att kolla, fundera och filosofera kring nästa resa. Men det är för tidigt att planera! Det sker först ett par veckor innan avresa. Nu tittar jag enbart på alternativen. :D Det är inte "halva resan" men det är bra gött redan nu...

Nåja, det är långt till September!

Peter

Leena
2008-05-20, 20:43
Glöm mördarbacken upp från hamnen!De bästa tavernorna finns i choran.Margerita,Pothitis och en ny öppnad strax nedanför torget som drivs av Dimitri som tidigare drev Margeritas.Schinoussas mat är värd ett besök.

Kalimera
2008-05-21, 10:02
Schinoussas mat är värd ett besök.Håller helt med. Få öar har så bra tavernor som Schinoussa, det finns många, men de som finns slår de flesta jag känner till.

Schinoussa är för övrigt en kriminellt underskattad ö. Utan tvekan Småkykladernas finaste ö.