handdator

Visa fullständig version : Partysäsongen på Ios


Lotti
2008-05-12, 21:37
Jag undrar när den stora partysäsongen börjar på Ios? Vi ska luffa i juni kommer till Santorini den 7 juni. Kan vi åka till Ios utan att det är party dygnet runt vid denna tiden? _B-anana

Eva L
2008-05-12, 23:09
Heldött förra året i början av juni var där fem dagar vid månadsskiftet maj-juni. Tror att jag åkte därifrån runt 3 juni. Ganska många äldre par dvs äldre än mig som är 50+ samt en del ungdomar runt 25 men inget busliv. Hinner nog inte hända så mycket på några dagar.

Eva

Frappe
2008-05-13, 13:33
Högtryck på IOS är från slutet av Juli men framförallt under Augusti.

Camilla

ioslinajr
2008-05-13, 16:40
År 2006, åkte jag och mamma till Ios (för fjärde gången för mig, åttonde gången för henne så vi känner önflabb_flab). Då var vi på Ios mellan den 15:e och den 20:e juni, och självklart var det ju några festande men inget man störde sig på. Visst skulle du störa dig på det om du bodde precis mitt i Choran, då kanske det är lite liv, men annars är det en helt okej tid att åka dit om man inte är ute efter värsta partylivet :). Kanonbra val förresten, världens vackraste ö! ;)

Hotell förslag - La Luna! (hotellen som ligger runt La Luna ligger också bra till, men har aldrig bott någon annanstans än på La Luna)

Lotti
2008-05-13, 20:48
Låter ju bra. Var är det bäst att bo? Har du nått bra förslag?Heldött förra året i början av juni var där fem dagar vid månadsskiftet maj-juni. Tror att jag åkte därifrån runt 3 juni. Ganska många äldre par dvs äldre än mig som är 50+ samt en del ungdomar runt 25 men inget busliv. Hinner nog inte hända så mycket på några dagar.

Eva

Eva L
2008-05-14, 08:23
Jag bodde på Princess Sissy som ligger mellan hamnen och Chora. Kanske räknas det som Chora för det ligger en bit upp i gränderna. Tar några få minuter att gå upp till Choras "centrum". Enkelt bra boende med kylskåp på rummen och trevlig ägarfamilj. I lågssäsong står frun i huset alltid i hamnen. Jag betalade 20 euro per natt förra året och från altanen hade jag en fantastisk utsikt över hamnen. Bilder finns i mitt resebrev. Bra städning av rummen. Finns bar och möjlighet att köpa till frukost som kan ätas utomhus på deras altan. Jag bodde där i fem dagar och tycker att boendet var prisvärt. Mest äldre gäster den perioden. Rummen var nymålade och sängarna var ok.

Eva

Ella
2008-05-14, 09:22
När jag tillbringade sommaren på Ios sist drog "skandinavpartyt" igång runt Midsommar. Då var det mest just skandinaver och irländare på ön och även om jag tyckte att det var en himla massa fest så var det, i jämförelse med hur det blev senare, ganska lugnt. Senare på säsongen kom italienarna och israelerna och då blev det drag på riktigt - så till den milda grad att tjejer uppmanades att inte gå i gränderna ensamma på nätterna, och sånt. Mindre roligt!

Vi har bott väldigt bra dels på Maria's, som ligger mittemot Francesco's i gamla stan och som har en takterass med magnifik utsikt över hamnen. Det är upp förbi Moonlight café och väldigt lugnt trots det centrala läget. Bra är också Skala i andra änden av byn, ovanför väderkvarnarna - men man måste vara beredd på en mördarbacke för att komma dit. Väl uppe belönas man med fräscha rum, god mat och en pool med poolbar och en enorm utsikt över chora, bergen och havet. Fantastiskt!

All The Times
2008-05-21, 00:25
Är det verkligen dåligt drag på ön under juni?
Jag var där förra sommaren i slutet av augusti och då var det galet röj.
Jag och kamraterna funderar på en ny resa i år och denna gång i juni men det vore ju lite trist om det var helt dött då.
Är det många svenskar där i juni/juli? Jag avskyr svennebananfestandet i Medelhavet och är därför väldigt nyfiken om man kan räkna med att stöta på stupfulla svenskar överallt som sjunger Helan går och Basshunter.

Ia
2008-05-21, 07:57
Har intrykk av at det er stille i Juni..., og at de som evt. er der og fester faktisk er overrepresentert av Svensker...

Eva L
2008-05-21, 09:49
Det var väldigt lugnt första veckan i juni förra året. Jag träffade inte så många skandinavier utan det var mest turister från andra länder.

Eva

Karin T
2008-05-21, 09:59
Sonen var på Ios sista veckan i juni förra året och av fotona att döma så var det rejält röj. _B-ananaInte bara nordbor utan även mycket australiensare. Vi själva har också varit där i slutet av juni, men som 40+ är det lagom att gå hem när Happy Hour tar slut vid 01.00........... flabb_flab

All The Times
2008-05-21, 11:46
Intressant. Tack för era svar.

Vi funderar på att åka mellan 14-21 juni. Vad tror ni om den tiden? Jag har fått uppfattningen att allt börjar vid midsommar (22 juni).

När vi ändå är igång med frågelådan;
Vet någon vart man kan få tag i bra och billiga flygstolar till Santorini? Då kan man ju styra upp resan till Ios själv utan att resa med ett charterbolag.

Siri A
2008-05-21, 11:54
Vet någon vart man kan få tag i bra och billiga flygstolar till Santorini?Till Santorini kan du köpa 'endast flygstol' med Airtours eller Apollo. Vad jag har sett senaste tiden är det lite tunt i utbudet. Mycket är slut, och ni är lite sent ute för att få ett bra pris...

Edit: Kollade just Apollo. Avresa onsdag 18 juni, 1 vecka 4200kr/pers. Med Airtours kostar samma datum, samma reslängd 3300kr/pers.

Hellen
2008-05-21, 12:43
Vet någon vart man kan få tag i bra och billiga flygstolar till Santorini? Då kan man ju styra upp resan till Ios själv utan att resa med ett charterbolag.

Var i från vill ni åka? Ett annat alternativ är att hitta billigt flyg till Aten och därifrån ta båten till Ios, kolla båttidtabellerna innan bara, i dagsläget finns det ingen kvällsbåt till Ios på tisdagar den period ni vill åka.
Absolut billigast till Santorini blir det med mycker is i magen och hoppas på en restresa, vid skapligt väder här hemma så brukar endast flygstol ligga på ca 2000;- för 14 dagar i mitten, slutet av juni och i juli.
// Helén

All The Times
2008-05-21, 14:22
Var i från vill ni åka? Ett annat alternativ är att hitta billigt flyg till Aten och därifrån ta båten till Ios, kolla båttidtabellerna innan bara, i dagsläget finns det ingen kvällsbåt till Ios på tisdagar den period ni vill åka.
Absolut billigast till Santorini blir det med mycker is i magen och hoppas på en restresa, vid skapligt väder här hemma så brukar endast flygstol ligga på ca 2000;- för 14 dagar i mitten, slutet av juni och i juli.
// Helén

Vi vill åka ifrån Stockholm.
Hur lång tid tar det med båt från Aten och hur mycket kan en sån biljett kosta? Vi behöver nödvändigtvis inte åka i juni utan kan avvakta lite.

Än en gång ett stort tack för att ni är så hjälpsamma.

Siri A
2008-05-21, 15:05
Hur lång tid tar det med båt från Aten och hur mycket kan en sån biljett kosta? Vi behöver nödvändigtvis inte åka i juni utan kan avvakta lite.Nu har ni ju inte bestämt datum, men om du tittar in på gtp (http://www.kalimera.nu/forums/www.gtp.gr) så kan du söka på avgångar. Du kan också använda GreekFerries (http://www.greekferries.gr/), och klicka på 'Ferries to Greek Islands' uppe till vänster. Där kan du kolla både priser och avgångar.

Lycka till!

gunnar
2008-05-21, 17:10
Om ni vill ha party tror jag det är bättre att åka senare. Jag var på Ios i slutet på juni förra året och det var väldigt lugnt då.

Jonas©
2008-05-27, 15:03
Den bästa perioden är helt klart från midsommar fram till 10-15:e juli, sen drar högsäsongen igång. Det innebär inte mer och bättre party, utan bara en massa mer folk och framför allt en jäkla massa Italienare och de kan va väldigt jobbiga! Sitter i stora grupper på gator och torg och sjunger och skriker vilket blir rätt jobbigt.
Jag rekomenderar helt klart att åka innan högsäsongen drar igång för det är bättre party då, billigare rum, billigare öl/sprit och framför allt mycket trevligare folk!