Visa fullständig version : Hur valde ni era Kalimera-namn?
Nektaria
2008-05-09, 15:18
Hej alla!
Det är kul att läsa förklaringarna till era avatarer och
det skulle vara lika roligt att få reda på varför ni valde just
det Kalmera-namn som ni gjorde.
Tack för trevlig underhållning
Nektaria
PS. Nektaria kommer från yngsta barnet i vår "grekiska familj" på Kreta DS.
Teresia härstammar från Grekland...och eftersom jag heter Theresa (som är ett fransktnamn dock) så tyckte jag att mitt eget namn passade alldeles utmärkt härbye_bye
Hellen är ett gammalt smeknamn, används idag nästan endast i Kalimera sammanhang.
// Helén
"Emji" innehåller de två första bokstäverna i mitt respektive min sambos förnamn! Inte speciellt fyndigt kanske, men vi valde det för att vi skulle skriva gemensamma inlägg. (Dock har det blivit så att jag är den som är mest aktiv, hehe.)
/Emma :)
Wardakis
2008-05-09, 17:55
Jag heter Wård i efternamn. Plockade bara bort ringen i å:et och lade till -akis som är vanligt på Kreta. Fast egentligen skulle det väl ha varit -aki eftersom jag är tjej.
Gunilla
litentuva
2008-05-09, 18:10
Min förstfödda dotter heter Tuva, ni vet liten tuva själper stort lass. Ja eller hela familjen;)
bob-kåre
2008-05-09, 18:22
Jag heter John-Kaare i andranamn.. någon blandning mellan min far John och min morbror Kaare. Fast när jag var liten sa jag alltid Bob-Kåre eller det lät iallafall så sa dom och då blev jag kallad det.
Jag har varit med på Kalimera från starten och på den tiden var nicknames ett nästan okänt begrepp i varjefall för mig. Valde helt enkelt mitt eget namn och sen har det fått vara kvar.
Eva
Kalimera
2008-05-09, 21:03
Mycket intressant tråd! Jag har länge undrat hur man väljer sitt nick och vad de betyder, Bob-Kåre är bara ett av dem, nu vet jag.Tack! Själv hade jag ínte mycket att välja på. flabb_flab
En mix av fornavn/etternavn. Gandalf er jo opptatt overalt uansett...;-)
Jag blev Moster för 32 år sedan och än idag kallar mina två systerdöttrar mig för det, därför tyckte jag det var mest naturligt för mig :rolleyes:
Moster :)
Va på en tågluff 87 och blev kallad spiro en del, särskilt mycket på en ställe på corfu. Har alltid haft på känn att det kanske inte är en komplimang eller så...Men frågade iaf många år senare min blivande svärfar som är grek, vad det det betyder. Numera är jag en stolt spiro!!!
ENDAXI?
Annars heter jag peter om nån undrar
Och jag var helt fantasilös och valde mitt riktiga namn:o:)
Riittabye_bye
Hjalta99
2008-05-09, 21:49
Hej alla!
Det är kul att läsa förklaringarna till era avatarer och
det skulle vara lika roligt att få reda på varför ni valde just
det Kalmera-namn som ni gjorde.
Nektaria
Jag valde namnet efter vår lilla hjärtans kattunge som inte finns längre. Eftersom jag älskar Grekland och katter, i synnerhet lilla Hjalta blev det så...
Eva
Och jag var helt fantasilös och valde mitt riktiga namn:o:) Riittabye_bye
Nej Riitta, inte behöver man vara fantasilös för att man valt sitt riktiga namn! Är det bara ledigt här på forumet så är inte det något fel i det, tycker jag.
Moster :)
Oj så fantasilös jag känner mig:oNilam - Malin baklänges helt enkelt... malin är ALLTID redan upptaget:eek:
Malin
Och jag var helt fantasilös och valde mitt riktiga namn:o:)
Riittabye_bye
Du gjorde helt rätt!
En av det sämre egenskaperna med internet, tycker jag är anonymiteten och alla låtsas "nick". Men samtidigt kan jag ändå fatta det på ngt sätt...Jag skulle ha valt mitt förnamn om jag kunde -"peter"
mvh
Jag satt och funderade på vilka grekiska ord jag kunde. För tillfället kunde jag bara komma på "kalimera" och "opa!". Kalimera var såklart upptaget :)
saxat från nätet:
OPA: greek word used to describe a jubilant emotion of/during 'celebration'.
Examples:
"hooray!"
"Hell yeah!"
"Yeehaw!"
"Come on, be a man, take another shot of Ouzo... OPA!"
//Jenny ;)
Oxå kanske "fantasilöst"....valde mitt namn, men som min sambo kallar mig i "söta sammanhang" flabb_flab En "grekisk böjningsform" av Katarina...lätt som en plätt :p
Ja, mitt nick tillhör kanske de ovanligare. Det har hängt med sen tidigt 9o-tal, då jag gick med i en community. Då skulle man ha nåt fräckt . Nätet var nytt och jag gillar vargar, så det fick bli Netwolf...
Undrar om någon kan begripa vad mitt nick kommer ifrån?
Undrar om någon kan begripa vad mitt nick kommer ifrån?
Det här är väl mer en fråga än förklaring, eller?:D
Jag tror helt enkelt att du heter Ricky, är det så?
// Helén
:) Jag visste väl att det skulle vara omöjligt att lista ut;)
Nä, jag heter Richard! Men av familj, släkt och gamla vänner kallas jag för Ricky. I kompiskretsen tilltalas jag med efternamnet, och arbetsrelaterat så kallas jag för Ritchie, Richard eller Bossen!
karinafp
2008-05-10, 13:36
Inget konstigt alls. Mitt förnamn och början av efternamnet... :)
Karin
som alltid längtar tillbaka
Vet inte hur länga jag använt Chras med det är sedan tidernas begynnelse då man skulle ha en signatur. CHrister RASmusson = Chras
Häls/Chras
Katitzi hette vår honkatt som blev överkörd förra vintern. Tyckte hon kunde få leva kvar i namnet ett tag. Katitzi var ju dessutom en tuff liten zigenartjej som mina flickor tyckte om att läsa om när de var yngre. Första bokstäverna är också samma som i mitt namn Karin.;)
Lindiz kallas jag för ibland av maken. Och det är mitt internetnamn. Jag använder det överallt där det är ledigt. Så enkelt var det med den saken.
Paittas efter min födelseby i svenska Tornedalen.
Byn är förresten en spökby numera såsom många andra byar i Norrland.
Lissi- ett hatat smeknamn av Elisabeth. Jag har i hela min barndom kallats Lissi....Men aldrig gillat det. När jag skulle bli medlem på Kalimera så försökte jag med Lisa som jag kallades då och NU..men då var det upptaget! Tilläggas kan att jag ALDRIG sett en enda insändare med Lisa...Vem är hon??? Lissi är endast ett "Kalimeranamn" för mig..inget annat...ingen kallar mig nånsin för det annars...
Lissi/Lisa
Tilläggas kan att jag ALDRIG sett en enda insändare med Lisa...Vem är hon???
Lissi/Lisa
Kollade just i medlemslistan. Det finns faktiskt en Lisa, men hon har inte skrivit några inlägg sedan 2005. Du får väl kontakta henne och fråga om HON kan tänka sig att kallas Lissi;). Men det skulle nog å andra sidan bli alldeles för förvirrande för oss andraflabb_flab.
CarinaN - som egentligen bara ville heta Carina, men det var OCKSÅ upptagetbye_bye
Initialerna i mina för- och efternamn. Använder detta på flera ställen och är lätt att komma ihåg. Fast ganska fantasilöst iofs.
Lena
Athanasia
2008-05-10, 21:24
Har valt mitt ATHANASIA.....efter ett ställe som jag bodde på för många år sen i Rethymno...tycker det är fint:-)..Jag heter Phia
. Det finns faktiskt en Lisa, men hon har inte skrivit några inlägg sedan 2005..
Men jag blev nog medlem 1999 eller -98
Har aldrig innan 2005 sett nåt inlägg av någon Lisa... Fast nu ÄR jag ju Lissi här och fortsätter med det;)
Lissi
Masouraki
2008-05-10, 21:52
Kallas för Masouraki av vännerna i Grekland och det var bara att använda det här också:)
Fast nu ÄR jag ju Lissi här och fortsätter med det;)
Lissi
Skönt!!:)
bye_bye
NaxosNille
2008-05-10, 22:18
Jeg heter Berit, men dette navnet var opptatt da jeg registrerte meg som medlem. Det var også noen som hadde brukt Naxos, og så kom jeg til å tenke på en utrolig butikk som fantes på Naxos inntil for 2 år siden. Der fikk du ALT som var mulig å skaffe av ting og tang. I Norge har vi en butikk-kjede som heter Nille. Der kan du kjøpe alt du ikke visste at du trengte før du gikk inn i butikken. NaxosNille var jo derfor et opplagt valgflabb_flab. I dag er Nille-butikken på Naxos erstattet av en utsøkt matbutikk, som selger alle Naxos' mange spesialiteter, fra ost og honning til vin og raki.
Valgte Moelv ganske enkelt fordi vi bor i Moelv.
torhildur
2008-05-11, 08:16
"Torhildur" är mitt grundnamn som härstammar från Island,har jag fått mej berättat....
Använder det litet här och var,tycker det är ett ganska kul namn,som jag tror jag är rätt så ensam om :confused:
F.ö står det Torill på posten............flabb_flab
Jag heter Majken. Men det namnet var upptaget. Så jag skrev namnet baklänges. Man får inte va dum.klapp_klap
Gunnar var upptaget så det blev en blandning av för och efternamn, inte särskilt originellt.
gunnar
Frappe = Love Frappe :) är ingen direkt kaffe drickare men x antal Frappe slinker ner.
Camilla
Nektaria
2008-05-11, 19:41
Håller med dig. Frappé är inte helt fel!
Nektaria/Lena
Tramp är ju en luffare, alltså vad man är om man båtluffar!:)
Mitt nick "Zanét" utgår från mitt svenska namn Jeanette som är alldeles för svårt för greker att uttala. Min grekiska familj från sambons sida har alltid kallat mig för Zanét.
//bye_bye
flabb_flabSedan jag var barn har jag kallats för Brittan, så valet var enkelt. Jag heter Britt-Louise.
....och jag...jag gillar Ios.... så det var väl självklart namn för mig, eller??
Kanemeister
2008-05-11, 23:38
För jag heter Kane.
Och är en meister ^^
Min bror och hans kompis kallade varann för Mowgli och Baloo förr (har ganska lika kroppsfigurer som dom) o jag undrade på skoj vad jag skulle få för namn o dom sa dom Kaa, jag är nämligen panikslagen för ormar ( hemsk fobi). Men tycker det är bra att ha som nick.
/Cecilia
Eftersom jag älskar att vara vid havet härhemma, västkustenflabb_flab och vid Medelhavet, Grekland_B-anana fick det bli något med anknytning till hav.
Ran=havsdjupens gudinna enligt nordisk mytologi.
Nektaria
2008-05-12, 12:01
För jag heter Kane.
Och är en meister ^^
Vad för slags meister är du??
flabb_flab
Lena/Nektaria
Å andra sidan har jag hört att man kallar en liten plastflaska med vatten för neraki...:confused:
Stämmer bra det :D Ett annat vanligt uttryck är "psomaki" /litet bröd/bulle och i norra Grekland äger man "penindaraki" om en liten flaska ouzo. Trainaki utgår ju från "traino" och blir i det här sammanhanget litet tåg och säkerligen också leksakståg. Ändelsen -aki kan användas till mycket :D
//Zanét bye_bye
Å jag valde min stora husgud.
Det brukar ALLTID vara upptaget på alla ställen annars (vilket tyder på att det ändock finns några som gillar hans musik, fastän min fru påstår något helt annat :D), men här var det ledigt _B-anana
Å så tycker jag det är ett rätt cool namn... det ligger lixom bra i munnen
/Sven
ioslinajr
2008-05-12, 16:28
haha jag har alltid retat mig på mammas namn Ioslina och eftersom jag är henns "avkomma" blev det ioslinajr för att alla kalimerafans ska förstå att vi är dotter/mammaflabb_flab smidigt va.. ;)
(p.s. sen älsssskar jag ju självklart Ios också!)
:) Jag hade en undulat för många år sedan som hette Aris och han var så fiiiiiin. Det passade att använda det namnet här tyckte jag så därför blev det så.;)bye_bye
Sanna
Mitt är en blandning av IRene och dottern SAndra = IRSA (Hittade denna sidan efter att jag o Sandra beställt vår resa till Rhodos, därav kom jag på det namnet)
ciakoohler
2008-05-13, 06:45
Cecilia Köhler blev ciakoohler redan 1998 när jag registrerade mig på hotmail och jag fortsatte av bara farten med det på Kalimera något år senare.
Guhawi står för Gunilla, Håkan (Internationellt Hakan, stackarn) och William. Ett pseudonym vi skaffade oss när vi började med Geocaching så nu är den inarbetad. Annars hade kanske Goggo varit mer naturligt för mig eftersom jag har kallats för det sedan barnsben.
Ha en underbar dag!
Nektaria
2008-05-13, 08:52
Guhawi står för Gunilla, Håkan (Internationellt Hakan, stackarn) och William. Ett pseudonym vi skaffade oss när vi började med Geocaching så nu är den inarbetad. Annars hade kanske Goggo varit mer naturligt för mig eftersom jag har kallats för det sedan barnsben.
Ha en underbar dag!
Intressant och låter nästan som en bror till Mowgli...eller något indiskt!
MEN vet alla vad Geocaching är??? Berätta lite, även om det är
lite "trådlöst" d.v.s. lite utanför tråden om Kalimera-namnen!
bye_bye
Nektaria/Lena
Nektaria
2008-05-13, 08:56
Sven(ne) Zappa!!
Bror till Frankie Boy Zappa?
Gillar också Zappa, åtminstone lite grand....
Gillar också Zappa, åtminstone lite grand....
Ååååh, en själsfrände!
Blir glad för alla som känner till honom... flabb_flab
Zzwen
Ang_elx Förlåt mig, kan inte låta bli: "Hey there people i´m Bobby Brown..." Så nog vet vi vem Zappa är_B-anana
Ang_elx Förlåt mig, kan inte låta bli: "Hey there people i´m Bobby Brown..." Så nog vet vi vem Zappa är_B-anana
Nja... okejj då :rolleyes:
Men jag säger nog hellre Approximate, G-spot Tornado eller Black Napkins:D
/Z - Way out of topic...
Jag tog bara en av låtarna som många kanske känner igen.
Nu hoppar vi tillbaka till ämnet :o
Jag säger bara: Electronic Numerical Integrator And Calculator
Anledning: min första hembyggda dator var så skitdålig att jag jämställde den med ENIAC. Sen fick namnet hänga med av bara farten. Googlar man på mig kommer jag på sjunde plats :)
Måste tillägga: http://www.kalimera.nu/grekland/till/maj/stor/veronica.html
och:
http://www.kalimera.nu/grekland/till/juli/stor/veronica.html
:D
UlfWiman
2008-05-13, 10:55
Glöm inte bort Chungas Revenge
Uffe fan till Zappa, Hendrix och Pink Floyd
Glöm inte bort Chungas Revenge
Uffe fan till Zappa, Hendrix och Pink Floyd
Uhum, det blir bättre och bättre :D
Snart dags att skapa en ny tråd...
/Z
Moa heter vårt barnbarn som blir 4 år den 18 juli. När hon föddes satt vi på båten Nissos Kalmynos från Leros till Samos och fick det glädjande beskedet att vi hade blivir farmor och farfar. Världens goaste lilla tjej. Så därför kallar jag mig för Moa.
/Britt-Marie/
Intressant och låter nästan som en bror till Mowgli...eller något indiskt!
MEN vet alla vad Geocaching är??? Berätta lite, även om det är
lite "trådlöst" d.v.s. lite utanför tråden om Kalimera-namnen!
bye_bye
Nektaria/Lena
Indiskt hm....kanske det. Jag är kanske lite inspirerad därifrån. Min chef är Indier och två av mina kollegor, så kanske det det kändes okey med det namnet, när man är van vid deras indiska :D
Geochaching= "Skattjakt" med hjälp av Gps. Skall utföras på Rhodos och Kos i sommar. Kalymnos har ingen cach gömd........ det kanske jag skall ändra på :p
//Guhawi
Har försökt, och skändlingen misslyckats, kopiera in en bild av omslaget till Zappa/Beefheart Live at Austin, Texas Augusti 1975.... __D :D Zappa var bra...
Peter - Som reggade sig här som Peter i Feb 2001. Medlem 194 eller något sådant... :D
Uhum, det blir bättre och bättre :D
Snart dags att skapa en ny tråd...
/Z
Inte mig emot, vem kastar den första.....? :D
"Got a little black book with my poems in......., got a bag with a toothbrush and a comb........"
Hasse :cool::rolleyes:
Kalimera
2008-05-13, 18:23
Vill påminna om att tråden handlar om Kalimera-nick. För dem som vill diskutera Zappa, och annan musik, finns en ny tråd som Hasse precis startat. Tråden finns här... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=14418)
Chris är förkortning av Christel, så enkelt är det. Och
på bilden här ovan som syns väldigt dåligt så har jag
Kalimera i pannan. (En omgjord keps som blivit solskärm).
Chris
bye_byebye_byebye_bye
Admirala
2008-05-19, 09:20
Jeg giftet meg pa Tre Admiralers plass i Nafplio, og en av de tre admiralene var engelsk, mitt andre favorittland. En litt feminin bokstav til slutt: Admirala.
Men jeg er ikke spesielt krigersk for det :D
Även mitt är ju ganska fantasilöst, består nämligen av mina initialer av mina tre förnamn samt efternamnet. Men å andra sidan så passar det väl ganska bra på Kalimera sajten där vi ju är många som BOKAR våra resor. Ang_elxOlle
Var just inne och kollade och vår BOKADE resa till Skopelos/Skiathos är nu "bara" 111 dagar borta.
_B-anana
enkelt
Instämmer flabb_flab
Hasse :cool:
Det är jag som är Carina. Jag var väldigt snabb när vi skulle registrera oss på det "nya" forumet för några år sedan.
Päivi blev Ivi för det kändes bra som förkortning helt enkelt!
Ivi
-som faktiskt har detta som "smeknamn" på några ställen på Kreta :)
Kallas för Kickan av mina föräldrar och min bror. Min bror skulle göra en förkortning och det blev Kick och en gång skulle han säga det och det blev Klick. Nu är det snart sex år sedan och använder det bara i Kalimera.
Väldigt rolig läsning
För att jag älskar att åka telis och för att jag använder det som användarnamn överallt där det är ledigt. Jag skulle antagligen vända mig om på stan om någon ropade "Telis!" efter mig, det är jag helt enkelt. :-)
Ulli - smeknamn på Ulrika
Po - de två första bokstäverna i mitt efternamn
= Ullipo
_B-anana
LILLE er første del av mitt laaaaange etternavn.
martinifk
2008-07-20, 04:12
Namn + mitt fotbollslag fick det bli. En trend som spridit sig som mitt nick i andra forum m.m efter det. Många kan nog tro att det är ett annat IFK än jag menar, då jag bor i Östergötland och inte Göteborg. Men självklart är det Blåvitt. ;)
Jag hade en amerikan (som dessutom var hip hopare) som envisades att kalla mig Rob Roc. Tillslut blev det mitt Dj-namn och jag använder det överallt på nätet vilket har lett till att jag även kallas så IRL ibland.
Mitt förnamn borde vara enkelt att lista ut.
UlfWiman
2008-08-27, 16:24
Jag vet vad jag heter och det är ingen hemlighet. Står för vad jag gör och säger och gömmer mig inte med hide-ip och liknande. Gör jag något tokigt får väl någon säga till, men vi har yttrandefrihet.
Uffe
Jag heter Jon, men har kallat mig länge på internet och i dataspel för "McCoist" eller om det är upptaget för "Coisty" efter min tonårsidol Alistair "Super-Ally" McCoist i fotbollslaget Glasgow Rangers.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.