handdator

Visa fullständig version : Första resan till Rethymnon


jamen
2008-05-09, 13:46
Men oj, vad mycket info man kan få här! Mycket mer än om man läser Fritidsresors egen hemsida....;)

Vi ska åka med tre barn under 9 och funderar på massor med saker. Om nån vill svara på någon eller några frågor är jag jättetacksam. Förstår att en del frågor blir lite fåniga för er som varit så många gånger...:o

Vi ska bo på Ibiscos Garden och hur jag än letar på kartsidor på nätet lyckas jag inte skapa mig en uppfattning om hur långt det är till allting därifrån. Kan nån hjälpa mig? Jag undrar om vi kommer att fixa att GÅ till olika ställen med barnen, eller om vi måste åka buss/taxi (hur krångligt är det isf?). Vi vill ju kunna gå till stranden, och den lär ska vara några hundra meter bort (om man överlever gatan man måste över, har jag förstått:eek:). Sen undrar jag om det finns nån mataffär av det billigare slaget (supermarket typ) i närheten? Bageri? Annat som är bra att veta om närmiljön?

Det verkar som om det är jääättelångt (inte på Fritidsresors hemsida, där ser det ut att vara nära till allt - tycker faktiskt att deras sida är riktigt kass, hälften av den info som finns där nu fanns inte i september när vi bokade tex, och inte är det mycket info nu heller) till stan från hotellet. Och jag hade ju sett framför mig att vi knatar runt bland lite gamla byggnader och ser lite lokalbefolkning osv, gamla stan är väl inte på gångavstånd va? Barnen som ska gå för egen maskin isf är 6 och 9.

Vad måste vi veta om bad på stranden? Att man är försiktig särskilt när det flaggas om det förstår jag, och annars också förstås. Men vad måste man veta om vad som är kutym där? Hyra solstol, eller ta med handduk? Finns barnvänlig del av stranden i närheten av vårt hotell, eller bör vi gå västerut/österut för att hitta "snäll" strandmiljö? Vilka tider är det fullt med folk på stranden (vi är där i juli....:))?

På hotellet, ska man ner i ottan och boka solstol med handduk, och får man isf boka för stora barn, eller bara för vuxna?

Jag har ännu fler frågor, men jag är tacksam om nån orkat läsa ända hit....

Jättetack på förhand om nån vill svara!

litentuva
2008-05-09, 14:04
Hej Hej!
På Ibiscos garden bor ni jättebra med barn! Det ligger ganksa centralt och det tar ca 10-15 minuter att promenera in till centrum och gamla stan. Orkar man inte gå tillbaka är det lätt och billigt att ta en taxi, då är ni på hotellet på nolltid.
Stranden är barnvänlig och långgrund men ju längre bort från stan, österut, som man promenerar desto fortare blir vattnet djupt. Det går bra att skippa solstolar på stranden om man inte vill betala för det, finns "luckor" som är fria. Eller så lägger man sig vid strandkanten nedanför solstolsgettot:) Som sagt, håll koll på flaggningen. Grön flagg=bada, röd flagg avstå!
Trafiken är lite stökig, men håll i barnen och räkna inte med att bilarna stannar vid övergångsställen som de gör härhemma så ska det inte vara några problem. Tror att Rethymnons enda bemannade övergångsställ finns precis utanför Ibiscos:D.
Trevlig semester!

( är gärna gott på Restaurang Toscana, precis vid taxitorget. Där finns allt för både stora och små!)

litentuva
2008-05-09, 14:10
Men oj, vad mycket info man kan få här! Mycket mer än om man läser Fritidsresors egen hemsida....;)
Vilka tider är det fullt med folk på stranden (vi är där i juli....:))?

På hotellet, ska man ner i ottan och boka solstol med handduk, och får man isf boka för stora barn, eller bara för vuxna?

!

I Juli är det fullt på stranden nästan hela dagen, vi brukar promenera ut på stranden vi 18-19 rycket och njuta av ett lugnt kvällsbad. Kan rekomenderas. På Ibiscos får ni nog slåss om solstolarna. Många paxar innan de käkar frukost. Sen är det rätt livat och fullt runt poolen hela dagen. Man kan gå igenom hotellet och ut på baksidan, till nästa byggnad. Där finns ett poolområde till som brukar vara rätt folktomt. Mer som en lekpark med pool, inte så att det finns solstolar.

Athanasia
2008-05-09, 14:13
Kan tillägga att stranden kan ändra sig år från år..förra våren var det tvärdjupt precis nedanför Ibiscos,simmade man ut ca 10 meter nådde det till knäna.När vi kom ner på hösten var det långgrundt.När vakttornen är obemannade är det allid röd flagg,sen vid 10-tiden när nån kommer dit byter de ut den röda flaggan mot en orange,och sätter sen dit den flagga som är aktuell för dagen...t.ex en orange och en röd=badförbud..Och som litentuva sa går det alldeles utmärkt att promenera in till stan efter den långa strandpromenaden.Spar ligger inte långt bort,stor välsorterad mataffär.Även marketen inne på Ibiscos är ok,där finns alltid färskt bröd på morgonen.Sen att boka upp stolar är jag själv helt emot,tycker att det ser illa ut om stolar är bokade och folk kommer släntrande vid 12-tiden,men det är min åsikt.Om man sen ska boka upp åt barnen kanse man får tänka efter om de kommer att nyttja stolen..

nilam
2008-05-09, 22:55
Grattis till ett bra hotellval! Vi trivdes superbra på Ibiscos för två år sen. Ett tips om barnen inte orkar gå omkring och titta på stan är att ta det lilla tåget runt stan. Går från "okända soldatens torg". Stranden är inte jätte långgrund. Paxa stolar är ett måste som vanligt på alla "barn-familjehotell"... men det är ganska gott om stolar så det räcker kanske att gå upp vid 8:D
Malin

Netwolf
2008-05-10, 07:46
Men oj, vad mycket info man kan få här! Mycket mer än om man läser Fritidsresors egen hemsida....;)

Här finns nog allt värt att veta om Grekland, vilket du redan märkt. Det är inte konstigt att många researrangörer hänvisar till just Kalimera. Även i reseguider, så anger man kalimera som ett bra länktips (t ex Vagabond).
Det är nästan löjligt om man googlar på något om Grekland, var hamnar man? Jo, på kalimera.

/Netwolf

jamen
2008-05-12, 12:59
Jättetack för alla svar! Har frågat på annan plats om den okända djungelkultur som stavas "handduksbokning" och om nån har några tips på OK beteende där, är jag tacksam...:confused:

Och slänger in nån...några fler frågor...:):

-var köper man helst mat,om man vill försöka hålla sig till sin budget det mesta av tiden för att ha råd att äta ute då och då? Vilka matbutiker finns, och vilka ska man leta efter, och vilka ligger i närheten av vårt hotell (Ibiscos Garden)? Är det alltså i hotellets butik man köper bröd? Deras övriga matutbud, är det (som man kanske kan vänta sig) extra dyrt?:(

-vad är fiffigt att ta med sig till hotellpentryt? Osthyvel, diskborste, diskmedel, salt, potatisskalare, vad?

-Siesta, alltså, hur ska vi se på det? Kommer vi att vara flämtande vrak som för att överleva tar vår tillflykt till hotellrummet mitt på dan? Vilka tider är det isåfall?:p

-vi vill åka till Knossos över dan, hur gör vi det enklast och billigast? Vi har inga bilstolar och vill inte hyra bil utan bilstolar till barnen.

Jo, jag är charter-rookie, om det nu händelsevis undgått nånAng_elx

litentuva
2008-05-12, 13:17
Jag har varit inne i Ibiscos "minimarket" och det är betydligt dyrare än butikerna ute på stan. Det finns supermarkets i närheten. Kommer inte exakt ihåg vart men jag tror att bla "Chalkidakis" finns i närheten.
I det rum som mina vänner bodde på fanns allt man behövde när det gällde bestick porslin mm. Osthyvel vet jag inte, är inte så vanligt att man äter ost som vi gör i sverige men det finns ju skivad i butikerna.
Siesta är alltid bra att ta för att komma bort från värmen. Mellan 14-16 är väl den vanligaste tiden att ta siestan, dvs när det är som varmast.
det finns bilfirmor med barnstolar. Bla Holiday autos som vi alltid hyr genom. Ligger en liten bit österut på strandpromenade, inte så långt från ert hotell. De har bilstolar vet jag. Annars går det ju att boka guidad tur med researrangören, då får man ju såklart lite mer information om platsen man besöker. Dock rekomenderar jag att se Kreta med bil, blir mer frihet och utrymme för spontanitet.
När är der ni åker? I juli är det nog bra varmt att vandra runt på Knossos med barn...
Ett tips är att ta bilen över till Sydsidan, inte allas långt från rethymno, där finns det massor av fina små badorter och byar!

Önskar er en riktigt trevlig resa!_B-anana

jamen
2008-05-14, 14:01
Jättetack för alla svar! Det blir nog bra det här:D

Funderar på att åka på utflykt till Knossos, antar att det är AC-buss isåfall? Fritidsresors arrangemang alltså. Nån som gjort den utflykten och tyckte nånting om den, som kan vara bra att veta?

Tar GÄRNA emot fler tips om Rethymnon och då gärna sånt man kan göra en bit bort österut längs stranden....kommer att kolla in här då och då.

Typ 5 veckor kvar bara!_B-anana

Athanasia
2008-05-14, 14:23
Vet ju inte hur gamla Era barn är ,men det finns 2 olika vattenland att åka till vilket var mycket uppskattat när våra var yngre.Tror nog att resebolagen har turer dit annars finns det olika bolag nere i Reth. som anordnar turer dit.Vi hyrde bil när vi åkte till dessa.Knossos är intressant att se,,men väldigt varmt.det är ju ruiner man traskar omkring i..Om Ni hyr bil kan Ni även åka till Kournakisjön(kan vara felstavat),ligger ca 2 mil från Rethymno mot Chania-hållet...Ni får det säkert fint där nere.Längtar ner som en galning...2 veckor kvar imorrn tills vi drar.Fick SMS 07.40(grekisk tid),då var det 17 grader i Rethymno,och verkade bli en fin dag._B-anana

litentuva
2008-05-14, 15:43
Tror att sjön heter Kournas och man tar av ungefär vid Jorgiopolis på vägen mot chania. Spelar inte så stor roll vad den heter, finns ju inte så många sötvattensjöar på Kreta:)Det är härligt att bada i det svala vattnet och bra mat har de på tavernorna. Där kan man även hyra trampbåt vilket säkert barnen uppskattar! Dock får man räkna med att det är mycket folk där.
Knossos skulla jag nog avstå med barn. Precis som Athanasia skriver så är det varmt att traska runt bland ruinerna men det handlar ju också om vad barnen är intresserade av.
Hyr bil och upplev Kreta på egen hand rekomenderar jag! Då har ni friheten att ta dagen som det kommer, stanna vart ni vill och åka när ni villflabb_flab

Trevlig semester!bye_bye

ford prefect
2008-05-15, 08:33
-vad är fiffigt att ta med sig till hotellpentryt? Osthyvel, diskborste, diskmedel, salt, potatisskalare, vad?

-vi vill åka till Knossos över dan, hur gör vi det enklast och billigast? Vi har inga bilstolar och vill inte hyra bil utan bilstolar till barnen.

Vi brukar ha med en liten "disknecessär" med en liten flaska diskmedel, svamp (typ Schots hushållssvamp) för att diska med, disktrasa, diskhandduk, två diskproppar (en för "djup sil" och en för "plan sil"). Vidare är det bra att ta med en fönsterskrapa så man kan skrapa ihop vattnet efter duschandet som oftast har en förmåga att INTE rinna ner i golvbrunnen utan mot tröskeln...

Några 1 och 3 liters plastpåsar och "påsklämmor" får säkert plats i bagaget (man brukar ju aldrig komma i håg att köpa det när man handlat mat på Supermarketen...)

Vad gäller Knossos så har Fritidsresor säkert detta som utflykt men man kan lika gärna hyra en bil - kanske t.o.m. billigare(?) och man kan själv bestämma när man vill åka hem. Bilbarnstolar brukar gå att låna - har inte den första firman du frågar så gå till nästa - finns många lokala uthyrare (förutom de stora typ Hertz).

//Åke

Anledning till ändring: stvafel

jamen
2008-05-15, 10:49
Tack, tack, tack för alla bra tips!!!klapp_klap_B-anana

nilam
2008-05-15, 13:28
Kan säga att Ibiscos har det bäst utrustade pentry du kan tänka dig:)Tvättsvamp finns likaså väggautomat m diskmedel och diskhandduk. Skrapa till duschen behövs inte då det är jättefina duschkabiner - stora i glas med tvålautomater iflabb_flab Dessuton har sängarna tjocka bäddmadrasser - sköna! Det enda jag inte är säker på om det fanns är osthyvel.

Malin

Nektaria
2008-05-15, 16:24
Tror att sjön heter Kournas och man tar av ungefär vid Jorgiopolis på vägen mot chania.

Trevlig semester!bye_bye

Det stämmer att sjön heter Kournas och att vägen dit ligger på vänster sida strax innan Georgioupolis. Om man vill, kan man åka ett lilleputt-tåg från Georgioupolis till Kournas, stanna där en stund och sedan åka tillbaka till byn.

Ha en härlig semester! :)

aake
2008-05-16, 10:41
Hej!
Välkommen till Reth. Om du vill besöka Kretas enda sötvattensjö Kournas, så fortsätt vägen uppför berget och du kommer till en förtjusande liten by alldeles vid ett litet vattenfall. Där kan du rasta och äta riktig grekisk mat. På vägen upp se upp för alla fåren som springer på vägen.
Ha det så trevligt!!!!klapp_klap

aake

Nektaria
2008-05-16, 11:44
Hej!
Välkommen till Reth. Om du vill besöka Kretas enda sötvattensjö Kournas, så fortsätt vägen uppför berget och du kommer till en förtjusande liten by alldeles vid ett litet vattenfall. Där kan du rasta och äta riktig grekisk mat. På vägen upp se upp för alla fåren som springer på vägen.
Ha det så trevligt!!!!klapp_klap

aake

Det lilla tåget som går från Georgioupoli har också en tur till Agriopoli, där källorna finns. Är det samma by du menar?:confused:

Athanasia
2008-05-16, 11:53
Ja,det måste vara den byn Aake menar....;)