handdator

Visa fullständig version : Schinoussa och Donoussa - skillnad?


Myse
2008-05-08, 21:12
Hej! Vad skiljer Schinoussa och Donoussa åt?

Kalimera
2008-05-08, 21:35
Hej! Vad skiljer Schinoussa och Donoussa åt?Allt skulle jag vilja säga, den enda líkheten är att det är öar, resten skiljer sig. Berättar mer när jag hinner.

Förresten, vad för slags ö söker du? :)

Myse
2008-05-08, 22:29
Nja, vi funderar på någon av Småkykladerna (+ Naxos och Syros) och har svårt att välja.
Kofounissi verkar superhärligt med stränderna men det låter ju på alla som att det är värsta svenska dagiset/fritiset där efter de svenska skolavslutningarna, och det är då vi också åker. Vi åker iofs med tre barn själva (5,9 och 11) så de kanske skulle trivas. Och jag har inget emot svenskar heller för den delen... Men är det BARA (svenska)barnfamiljer där?
Jag frågade om skillnaden mellan Donoussa och Schinoussa eftersom jag inte får nåt riktigt grepp om de två öarna när jag läser om dem. Får bilden av att de är två lugna, små, vackra öar - men särdragen? Stränder?
Man vill ju liksom välja det bästa...!!!:)
Myse

gunnar
2008-05-09, 13:37
Jag tycker att Dounoussa är en bättre barnö än Schinoussa. På D bor man i hamnbyn och har nära till en bra strand och inte så långt till nästa strand heller. Det händer inte så mycket på D och byn har väl inte riktigt någon chora-känsla med torg och gränder. Minnet kan svika lite då det var 11 år sen jag var där och det har säkert hänt en del där sen dess.

På S bor man nog oftast och iaf mitt fall helst i choran som är en bit upp. En liten chora men ändå en riktig chora tycker jag med utsikt över hela ön. Händer inte så mycket här heller och det är en bit att gå till stränderna som finns. Trevliga ställen att slå sig ner på och ta en kaffe,amstel eller ouzo och läsa en god bok och bara njuta av lugnet. Mina barn gillade inte S som då var mellan 10 o 15 år.

Kalimera
2008-05-09, 15:01
Men är det BARA (svenska)barnfamiljer där? Nej, det är många norska barnfamiljer också. :) Skämt åsido, det ÄR många barnfamiljer på Koufonissi i juni, men självklart åker många "vuxna" dit också. Att det är så många barnfamiljer är inte konstigt, få öar kan mäta sig med Koufonissi när det barnvänlighet.

Får bilden av att de är två lugna, små, vackra öar - men särdragen? Stränder?Gunnar svarade ungefär som jag hade tänkt svara. Stränderna är bättre och barnvänligare på Donoussa, men för den skull är de inte dåliga på Schinoussa. Fördelen med Donoussa är att det finns en fin strand i byn (hamnen), på Schinoussa måste man gå en bit för att komma till de bästa stränderna, som till finfina Liolioustranden:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_37.jpg

Lioliou beach.

Schinoussa är – tycker jag – en mycket trevligare ö än Donoussa. Choran är fantastiskt fin, allt faciliteter finns, ändå känns det som om tiden stått still sedan 50-talet, och öborna hör till trevligaste i Kykladerna. Schinoussa är en drömö om man hör till rätt målgrupp. Ett stort plus för Schinoussa är att två av de bästa tavernor jag någonsin ätit på finns där: Kira Pothiti och Margarita. Jag kan tänka mig att åka till Schinoussa bara för att äta där.

Det är svårt att säga vilka av öarna ni skulle tycka bäst om, för att göra det enkelt kanske ni skulle välja Koufonissi. :)

Myse
2008-05-13, 22:39
Hej och tack för alla bra upplysningar. Ja, det får nog bli Koufonissi den här gången när barnen är med. Blev nästan sugen på det mångomtalade Finikas tillochmed.
Det är verkligen svårt att veta det här med om man ska boka i förväg eller inte. Alla säger olika - och alla ÄR vi förstås olika. Men 5 pers varav 3 barn, andra halvan av juni - det är lugnt eller? Känns som att skälet till att inte boka i förväg är att det blir billigare på plats. Stämmer det?
Well- snart är sommarlovet här. One month to go!
Myse

Kalimera
2008-05-18, 14:20
Känns som att skälet till att inte boka i förväg är att det blir billigare på plats. Stämmer det?Det blir oftast billigare på plats. En annan fördel är att du ser hur stället ser ut, gillar du det inte kan du välja något annat. Jag bokar alltid i förväg om jag vet var jag ska bo, i regel för att jag har bott där tidigare.