handdator

Visa fullständig version : Syros färjor


MajaB
2008-05-07, 08:37
Hej! Jag är ny här. Jag letade lite i gamla trådar. men vill ändå höra om någon vet. Vi planerar att börja vår resa på antiparos, och sedan åka till Syros. Färjetiderna verkar inte så lysande, bara en avång per vecka från Naxos/Paros. Kan det verkligen stämma? När jag läser om Syros står det ju snarare att färjeförbindelserna är utmärkta. Tisdagar är vad jag får upp, vi vill helst åka en torsdag. Någon som har erfarenhet av detta? Är det så att båttiderna inte riktigt kommit in, kan vi ha is i magen och lita på att det kommer gå en färja just "vår" torsdag? Eller ska vi planera efter tisdagsturen? (vi reser med två små barn och vill gärna boka boende i förväg)

tack alla som svarat andra om Syros, det har hjälpt oss att bestämma oss för önklapp_klap

Arne
2008-05-07, 09:04
Nu skriver du icke vilken månad det gäller, men om jag gissar på
Juni, då finns det torsdagsförbindelser mellan Paros och Syros var vecka.

Att du ej hittar denna trots idogt sökande beror på att man stundtals
nödgas ta omvägen över en annan ö. Lite klurigt.

Alltså; Hellenic seaways highspeed går från Paros 10.55 och ankommer
till Tinos 13.30. Från Tinos går en annan Hellenic highspeed till Syros
med avgång 22.00 och ankomst Syros 25 minuter senare.

Enkel biljett för denna färd blir totalt 37€ pp vuxen.

Alternativt kan ni ta Blue Star från Tinos till Syros, den går 15.00 och
angör Syros 15.30. Lite billigare, den kostar 5€ pp. Då sjunker totalsumman till 31€ pp .


På köpet får ni tillfälle att bekanta er med den trivsamma ön Tinos!!

Det är dock troligt att det inom någon vecka går att hitta direktfärjor
Paros-Syros.

Arne

MajaB
2008-05-07, 20:24
Tack snälla Arne. Juli är det som är aktuellt.
Då vet vi att vi i vilket fall som helst kan ta oss från Antiparos (där vi är först) till Syros just den planerade torsdagen. Får hålla utkik efter direktfärjor när vi börjar närma oss. Just nu är det mest hotellbokningen som är aktuell, men då krävs ju att man kan ta sig mellan öarna enligt plan :D

Tack återigen!bye_bye

lemon
2008-05-08, 10:06
Ifjol åkte vi en onsdag i juni från Syros via Paros till Naxos med NEL-lines bekväma snabbfärja (Kenteris - undrar vad de har i tanken).

Med någon logik borde den ju gå andra hållet också... men grekisk logik kanske är lite annorlunda.

I övrigt kan jag, liksom Arne, starkt rekommendera mysiga Kini. Har läst att du trivts på Antiparos och Naxos så Syros kommer inte att göra er besvikna.
Trevlig resa!

/Magnus

HelgeW
2008-05-30, 15:46
Paros - Syros i juli: Det går ferjer mandag 07:00 og 19:40 (GA Ferries begge avganger), Tirsdag 14:10 (ANEK Lines), Torsdag 17:10 og 21:20 (GA Ferries). Alt iflølge www.gtp.gr (http://www.gtp.gr)