handdator

Visa fullständig version : Reser 25/7


Susanne Andersson
2005-07-19, 12:27
Hej.
Vi reser på måndag och vi hade tänkt oss en rutt på Mykonos-Siros-Paros-Naxos-Sifnos har 18 dagar på oss och tänkte starta med Mykonos.Men landar med flyget i Aten kl 23,00 på måndag kväll.Och det verkar inte som där går någon nattbåt till Mykonos.
Någon som har något bra förslag på hur vi gör?
Är 2 vuxna och 3 barn.
Någon som har något bra förslag på bra boende på Mykonos?Och naturligtvis på dom andra öarna också.
Har hört dåligt om Siros är detta inget att besöka?

Janet
2005-07-19, 12:49
Jag skulle tro att det bästa för er är att tillbringa natten på flygplatsen eller i hamnen, Rafina eller Pireaus beroende på vilken ni ska åka ifrån. Kanske en aning obekvämt men det funkar. Sedan tar ni första bästa färja ut till Mykonos på morgonen. Kan det vara nåt? Har ni dock väldigt små barn är detta knappast så kul, då kanske det är bäst att satsa lite pengar på boende i t ex Pireaus.. Så får ni sova ut på morgonen och sedan med fräscha krafter bege er ut mot öarna.

Gällande boende har jag inga direkta tips, men det brukar ordna sig på plats. På Paros är det i alla fall poppis att bo i Naoussa, speciellt om man har barn. Alltid ett litet tips.

Gällande Syros; min mor är inte överförtjust i ön, hon fick någon form av dåliga vibbar, och var därför inte där särskilt länge. MEN, jag har hört mycket gott om Syros också, bland annat från Arne här på forumet. Syros största stad är bland de största på öarna (tror jag) och folket där lever på annat än turism, därför är det en annan känsla i staden. Men prova! Trivs ni inte kan ni ju alltid åka vidare :)

lemon
2005-07-19, 13:09
Hej!

Vi (två vuxna och tre barn) bodde på Ioanna Studios i Agios Prokopios på Naxos i mitten av juni och trivdes alldeles utmärkt.
Vi var de första som bodde i en alldeles nybyggd och stor tvårumslägenhet med en jättebalkong på 15 kvm varifrån man hade fin utsikt över poolen och omgivningarna.
Stället är både barn- och vuxenvänligt och rekommenderas varmt!
Ha en trevlig resa!

/Magnus

Eva L
2005-07-19, 13:15
Hej.
Vi reser på måndag och vi hade tänkt oss en rutt på Mykonos-Siros-Paros-Naxos-Sifnos har 18 dagar på oss och tänkte starta med Mykonos.Men landar med flyget i Aten kl 23,00 på måndag kväll.Och det verkar inte som där går någon nattbåt till Mykonos.
Någon som har något bra förslag på hur vi gör?
Är 2 vuxna och 3 barn.
Någon som har något bra förslag på bra boende på Mykonos?Och naturligtvis på dom andra öarna också.
Har hört dåligt om Siros är detta inget att besöka?

Jag skulle hellre stanna på flygplatsen än att komma fram till Pireus mitt i natten, där skulle jag inte vilja vara på natten varken ensam eller med barn.

Eva

pianilss
2005-07-19, 15:32
Hej.
Vi reser på måndag och vi hade tänkt oss en rutt på Mykonos-Siros-Paros-Naxos-Sifnos har 18 dagar på oss och tänkte starta med Mykonos.Men landar med flyget i Aten kl 23,00 på måndag kväll.Och det verkar inte som där går någon nattbåt till Mykonos.
Någon som har något bra förslag på hur vi gör?
Är 2 vuxna och 3 barn.
Någon som har något bra förslag på bra boende på Mykonos?Och naturligtvis på dom andra öarna också.
Har hört dåligt om Siros är detta inget att besöka?
Skulle välja att avstå Syros. Var där för två år sedan och blev besviken. Kändes inte som "mitt" Grekland ska göra. Inget klart badvatten. Ganska dyrt. Stor stad i och för sig vacker men det räckte inte. Pia

pianilss
2005-07-19, 15:35
Glömde att säga att pensionat Esperides är trevligt att bo på Mykonos. Ligger vid Plati Yiallos stranden som jag tycker är bland de finaste. Dock några minuters promenad därifrån. Därifrån finns bussar till stan om man skall in på kvällarna. Trevlig ägarinna! Finns på nätet tror jag. Pia

Stina
2005-07-19, 17:57
Hej!
Syros är en jättetrevlig ö med äkta grek-känsla!
Ermoupolis som färjan lägger till vid, är visserligen en stor stad men den är vacker! Många vackra byggnader och ett stort marmorbelagt torg.
Många butiker och restauranger, och försäljning av Syros specialitet; den söta och goda nougaten!
Ermoupolis är en "riktig" grekisk stad, och man ser inte mycket av de vanliga tråkiga "turist-krimskramset" i butikerna.
Om man nu inte vill bo i Ermoupolis,utan vill ha lugn och ro, så tar man sig snabbt till några riktigt fina orter.
Lilla mysiga och vackert belägna Kini är en underbar stillsam kustby med en fin strand och flera små tavernor.
Från Kini är det inte långt till Delfini beach, som är min favorit! Kristallklart vatten och glest med folk. Det finns en liten taverna där med jättegod mat!
Galissas är en annan trevlig liten by, något mer turistifierad men väldigt mysig.

Det finns mycket att se på Syros, så jag tycker inte ni skall missa den:)
Mvh. Stina

Ammi
2005-07-20, 10:15
Hej.
Vi reser på måndag och vi hade tänkt oss en rutt på Mykonos-Siros-Paros-Naxos-Sifnos har 18 dagar på oss och tänkte starta med Mykonos.Men landar med flyget i Aten kl 23,00 på måndag kväll.Och det verkar inte som där går någon nattbåt till Mykonos.
Någon som har något bra förslag på hur vi gör?
Är 2 vuxna och 3 barn.
Någon som har något bra förslag på bra boende på Mykonos?Och naturligtvis på dom andra öarna också.
Har hört dåligt om Siros är detta inget att besöka?
Hej

Jag kan bara citera övernattningen och jag hade som föreslaget innan i forumet, stannat på flygplatsen eftersom ni dessutom har barn med Er. Det är inte värt pengarna att ta ett boende de timmarna som ni skall sova, isåfall hade jag nog tagit ett hotell vid flygplatsen. Hade några kompisar som tog ett billigt boende vid Pireaus, visade sig att hotellet var till för de lättfotade damerna och inget trevligt alls, dom kände det som att kasta ut pengarna i luften.

Ha en trevlig resa Ammibye_bye

ullis
2005-07-20, 11:35
Ja, smaken är som bekant delad men vi har tillbringat drygt två veckor på Syros nu i sommar och trivdes fantastiskt bra! Befolkningen har ju inte turismen som huvudnäring och det märks! Otroligt gästvänliga människor, vackra byar och jättefina stränder. Lokalbussen som går runt ön 2 ggr per timme stannar i princip varje byhåla med tillhörande strand, så det finns mycket att se och göra, även om man väljer att inte hyra eget fordon. Prisnivån på Syros upplevde vi som låg, middag för 4 personer med vin eller öl till kostade aldrig mer än 40 euro. Vi var också mer än nöjda med boendet, vi betalade 50 euro/natt för en 3 rumslägenhet i två etage (5 bäddar) på Galissas studios, ett jättetrevligt hotell med pool. Ermoupolis är också en mysig och trevlig stad med stort utbud av service och tavernor. Med andra ord - vi rekommenderar gärna Syros!

Ullis

Susanne Andersson
2005-07-20, 23:59
Glömde att säga att pensionat Esperides är trevligt att bo på Mykonos. Ligger vid Plati Yiallos stranden som jag tycker är bland de finaste. Dock några minuters promenad därifrån. Därifrån finns bussar till stan om man skall in på kvällarna. Trevlig ägarinna! Finns på nätet tror jag. Pia
Hej Pia.
Tack för dit svar.
Vet du hemsidan till Pensionat Esperides?
Det verkar intressant.
Susanne.

Susanne Andersson
2005-07-21, 00:03
Hej

Jag kan bara citera övernattningen och jag hade som föreslaget innan i forumet, stannat på flygplatsen eftersom ni dessutom har barn med Er. Det är inte värt pengarna att ta ett boende de timmarna som ni skall sova, isåfall hade jag nog tagit ett hotell vid flygplatsen. Hade några kompisar som tog ett billigt boende vid Pireaus, visade sig att hotellet var till för de lättfotade damerna och inget trevligt alls, dom kände det som att kasta ut pengarna i luften.

Ha en trevlig resa Ammibye_bye
Hej Ammi.
Tack för ditt svar.
Vi kommer att sova på flygplatsen efter vad jag förstår så är inte Pireus något bra ställe att tillbringa natten på.
Kommer kanske till och med att ta flyget till Mykonos kl.06 på morgonen dagen efter.
Susanne.

pianilss
2005-07-21, 16:15
Esperides har ingen direkt havsutsikt men ligger bra till tycker jag. Drivs av Irene Antoninis och hennes man. Gör upp om hämtning det brukar dem ställa upp på om ni vill ha sådan.

Arne
2005-07-21, 20:11
Syros är i alla avseenden en säregen ö!!!

Vid ankomsten till hamnen Ermaupoli kunna man förmärka att ett stort skeppsvarv förfula anblicken, men skenet bedraga!!

Ön är mångfacetterad och innehålla ett antal små vackra byar omgärdade av berg och dalar och med små fina stränder däremellan!!!

Lägg till detta att Syros är en levande ö... Just det ja... Levande. Ön lever sitt eget liv oaktat att det under säsongen anlända ett icke oansenligt antal turister till ön. De vilka leva och verka på Syros, de gör det året runt.

Gå man några hundra meter in från strandpromenaden, ja då finner man ett mycket vackert och genuint Ermaupoli med små vindlande gränder, senatstorget med dess vackra marmorbyggnader,, de gamla butikerna med inredning i original sedan 1800-talets slut!! Ja, listan kunna göras lång!!!

Så efter en eftermiddags besök då taga man lokalbussen åter till sin lilla by där man sig härbärge tagit, exempelvis Kini!!! Lokalbussen tar varannan tur den långa nordliga svängen som från Ermaupoli tager resenärerna via nio byar åter till Kini till priset av 1€ 15 cent!!! Resan taga cirka en timme!!!

Alternativet är direktbussen till Kini som till samma pris tager resenären till slutdestinationen på under 15 minuter. Så finnas därtill alternativet med Taxi.
Taxiresan Ermaupoli- Kini betinga priset runt 5€!!!


Till Syros fara den som det ultimata Grekiska lugnet vilja känna!!! Den som innehava förmåga att under sin semester känna rekreation värd namnet!!

Till detta kunna avslutningsvis läggas den sällsamt låga och behagliga prisnivån parad med goda färjeförbindelser åt alla håll....

Vad mera kunna man begära???


Arne

Ingrid Ny
2005-07-24, 17:31
Hej
Sov på flygplatsen och finns det flyg så är det ju väldigt smidigt för då kommer man ju direkt ut till Mykonos.
Men jag hade tagit bort någon ö, för det blir ju inte så mycket tid kvar att vara om man ska åka båt så mycket mellan öarna.
Jag hade nog vänt på slutet av er rutt i alla fall och åkt Naxos, Paros och ev Sifnos. Förra veckan gick det dagligen båtar från Paros till Sifnos.(kom hem igår) Men vet inte hur ofta det går från Sifnos tillbaka till Prieus/Rafina. Från Paros går det flera färjor/snabbåtar varje dag.
Vi har varit på alla öarna och tycker att alla är fina om än något olika.

Hälsningar
Ingrid Ny