handdator

Visa fullständig version : Några frågor om Skopelos


Homeros
2008-05-05, 11:34
Ska till Skiathos i sommar och planerar även en dagsutflykt över till Skopelos.
Fråga 1. Var lägger båtarna till på Skopelos som kommer från Skiathos ?
Fråga 2. Vilken strand bör man inte missa på Skopelos ?
Fråga 3. Vad mer bör man inte missa under en dag på Skopelos ?

/Homeros

Lissi
2008-05-05, 11:56
Under en dag på Skopelos skulle jag helt koncentrera mig på att vara i den underbara byn och strunta i stränderna...Det har ni så fina på Skiathos...
Jag tror väl att båten lägger till just i Skopelos by....

Annars är väl alternativet att ni landar i hamnbyn nedanför Glossa och där har ni i så fall också en underbar by att utforska och dessutom en fin strand!!

Lissi - som alltid bott på Skopelos och bara "utflyktat" tilll Alonissos och Skiathos

anston
2008-05-05, 19:33
Hej Lissi! Du som alltid bott på Skopelos kanske vill dela med dej av några gobitar vad gäller just den ön! Det hade vi som ska just dit uppskatta mycket. Vi = 2 barnfamiljer._B-ananaÄr det fler som vill tipsa oss så blir vi bara glada!klapp_klap Tack på förhand!!bye_bye


Under en dag på Skopelos skulle jag helt koncentrera mig på att vara i den underbara byn och strunta i stränderna...Det har ni så fina på Skiathos...
Jag tror väl att båten lägger till just i Skopelos by....

Annars är väl alternativet att ni landar i hamnbyn nedanför Glossa och där har ni i så fall också en underbar by att utforska och dessutom en fin strand!!

Lissi - som alltid bott på Skopelos och bara "utflyktat" tilll Alonissos och Skiathos

Lissi
2008-05-05, 20:21
anston

Skopelos....

Det är en underbar ö! Har sammanlagt varit där drygt tre veckor på 2 besök.
I mitt resebrev från sommaren 2006 då vi åkte till Nafplio- Skopelos- Evia har jag berättat lite och har bilder.... Vi fick massor av bra tips från Jannes e-guide om Skopelos. Väl värd pengarna ... Den skulle jag absolut rekimmendera er att köpa! Om Du sen har frågor efter det eller undrar om något så får Du gärna skriva igen...Nu handlade ju tråden om Skiathos så jag är rädd att vi spårar ut om vi byter ö;)

Lissi

Elisabet
2008-05-05, 20:58
Nu handlade ju tråden om Skiathos så jag är rädd att vi spårar ut om vi byterNej Lissi, den handlar ju om Skopelos :)

Homeros: Båten stannar i hamnen som ligger centralt i Skopelos stad. Om det blåser hårt från det hållet kan det hända att den i stället går in i reservhamnen Agnonda som ligger på andra sidan ön. I så fall bussas ni antagligen till staden eftersom det är den som är den stora sevärdheten på ön. Ta god tid på er att gå runt i gränderna på bergssluttningen!

Det blir nog svårt att hinna till någon strand men om ni absolut vill så är nog Stafilos som ligger en knapp mil från stan, den enda tänkbara. Fast prioriterar ni den så hinner ni inte se mycket av stan och det vore synd. Får ni tid över så ta en promenad i de talrika olivlundarna strax utanför staden.

Lissi
2008-05-05, 22:03
Nej Lissi, den handlar ju om Skopelos :)
.
Ja det gör den ju....det var ju frågeställaren som skulle bo på Skiathos:D

Kanske skulle jag föreslagit att om Du Homeros är mer än en vecka på Skiathos faktiskt ta en övernattning eller två på Skopelos..När vi åkte charter förr så stack vi ofta iväg ett par tre dagar till en annan ö fast vi hade rum...ett trevligt avbrott...Om ni gör det så skulle jag föreslå att en av dagarna ta bussen till Miliá för bad....eller Agnondas som är en mysig liten "badby"...

Lissi

Homeros
2008-05-06, 08:54
Tack för era svar. Kanske kan bli någon natt på Skopelos.
Har ni varit på ön Tsougria utanför Skiathos ?
Har hört att det är ännu finare stränder där än på Skiathos, stämmer det ?

/Homeros

Elisabet
2008-05-06, 10:17
Båtturen runt ön brukar även gå till Tsougria. Här är stranden där båten lägger till:


http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Tsougria2.jpg http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/Tsougria1.jpg

Om man har mer tid på sig kan man gå över eller runt ön. Det finns en lika fin (eller finare?) strand på andra sidan också.

Men hur värderar man om den är "ännu finare" än stränderna på Skiathos??? :)
Den är underbar, liksom många av stränderna på S. Jag blev nog mest förtjust i Krifi Amos, trots att det var skräpigt där, mycket havsväxter hade spolats upp och den gamla strandtavernan höll på förfalla... Själva platsen var ändå liksom "min"... :)

Stränder som Koukounaries, Banana, Eleni, Aselinos osv osv osv är paradisstränder som på ett pärlband. Mängden har sin tjusning i sig!

Man kan också hyra båt med utombordare och på det sättet ta sig till flera jättefina stränder som annars inte är möjliga att komma till utan mer eller mindre avancerad klättring. När vi åkte runt ön såg vi flera sådana båtar och det skulle vi också ha gjort om vi varit där fler dagar.

Homeros
2008-05-06, 10:20
Ser mycket fint ut.
Kan mycket väl bli mitt nya favoritställe ser jag flabb_flab

/Homeros

Kalimera
2008-05-06, 22:19
Fråga 3. Vad mer bör man inte missa under en dag på Skopelos ?Jag skulle lägga all tid i Skopelos stad, eventuellt skulle jag ta bussen till Agnondas och äta lunch där.

Homeros
2008-05-19, 14:25
Tack för svaren.
Får nog bli en heldag i Skopelos stad.
Strandlivet tar jag på Skiathos !