handdator

Visa fullständig version : Resa till Grekland/Naxos bokad! Färje-fråga!


zemmita
2008-05-04, 23:01
Jag skrev tidigare i tråden "resa med barn" om tips på var man ska resa med just barn. Vi har en två-åring son som ska med på sin första solresa :).

Nu har jag precis suttit och bokat en resa, det blir till Aten, och därifrån ska vi ta färja till Naxos. Jag vill bara skriva och tacka alla som tipsat så bra, det var avgörande för vårt val. Dessvärre var det dåligt med flyg till Santorini de datum vi var intresserade av, alltså blir det mellanlandning i Aten både på vägen dit och hem. Och färja, inte inrikesflyg eftersom det var så mycket dyrare :). Men det känns så roligt att ha fixat det här vi pratat om ett tag nu...

Två frågor: 1) Såg någonstans att någon skrivit om att det var möjligt att åka färja för 10 E per vuxen till Naxos. Var inne på Blue star ferrys, och mycket riktigt fanns ett sådant alternativ, super economy. Kan dock inte utläsa att dessa går att boka i förväg. Någon som vet om det stämmer?

2) Vidare verkar färjan vara gratis för vår 2-åring förutsatt att han är "inbokad". Har jag förstått det rätt?

Ia
2008-05-05, 08:10
Du kan forhåndsbooke for 10 E., har aldri gjort det selv..., har bare sett det omtalt her på forumet. Mener det kommer en avgift på 15 E. pr. bestilling, men det lønner seg jo i allefall.

2 åringen går gratis...., tror det er gratis opp til 4 år.

Dere får sikkert en flott tur!

Ia_B-anana

Hellen
2008-05-05, 08:21
Är ni bara två personer så är det inte lönt att köpa super economy biljetter i förväg pga. avgifterna vi fick betala 32€ i olika avgifter.

Tittade i går på biljettpriserna från Lavrio, NEL lines ser ut att kosta 16,80, eller var det något på 18? (hinner inte kolla nu), de har ännu inte lagt ut sin sommartabell, kanske höjs priset något?
// Helén

zemmita
2008-05-05, 10:09
Tack, nej jag undersökte färjeförekomsten från Lavrio igår, men som sagt, inga tidtabeller ännu :)... Men det är nog ingen brådska riktigt än, eller vad tror ni? Det är ju 1,5 månader kvar. Jag bokar så snart Lavrio-informationen kommer upp så jag ser alternativen :)

zemmita
2008-05-05, 10:13
Kollade just NEL lines. 18.50 kostar det nu i a f. Men det kanske är mellan- eller högsäsong i juni, så det kan ju ändras. I vilket fall finns det just nu inga avgångar lördag ellerr söndag - men det kanske också ändras lagom till att turisterna börjar anlända i högre skala. Vi skulle behöva söndag morgon, så visar det sig att det inte går får det väl bli Pireaus i "värsta fall"...

eija
2008-05-05, 15:48
Mina finska vänner som reste till Paros i början av april, berättade att dom sa på Blue Star Ferries byrå att super economy biljetter måste köpas/beställas 45 dagar före resan. Vi har ju diskuterat saken här på forumet tidigare, inte sant?
Eija

Janérik
2008-05-05, 22:34
Då det gäller NEL så är det en "Slowboat" som går nu, det som kommer att öka turtätheten på sommaren är en snabbåt modell stor, enligt ett annat inlägg här kostade den 32€ för två år sedan.

Mvh Janérik