handdator

Visa fullständig version : TUSEN FRÅGOR OM THASSOS


Yllie
2008-05-04, 21:04
Hej
den 4 juni ska vi åka en vecka till Thassos med familjen o små barn.
Det jag undrar är.. Finns det mkt affärer med blöjor barnmat osv? Hur fungerar det att hyra bil / cykel osv på plats?? Vi ska bo i skala rachoni känns lite som fel ställe?? är det ngn som varit där. Hon på våran resebyrå sa att det gick att gå in till de större städerna osv.. Ngt extra man ska tänka på när man åker ner små barn? ( 10 mån) Tusen frågor. Hoppas verkligen att ngn kan svara mig:-)

Kram på er ALLA

ErOg
2008-05-05, 08:33
Kolla runt lite på forumet så kommer du hitta svar på de flesta frågor...
När det gäller blöjor så finns både Libero och Pampers, samt inhemska grekiska att få tag på, men både Libero och Pampers är dubbelt så dyra som hemma i sverige och de grekiska hade dålig passform, så om ni kan så tar ni med hemmifrån.
Använd helst en sulky med lite större hjul eftersom vägarna ibland är dåliga.
Ett tips är att om ni tar med en sulky så packa denna tillsammans med blöjorna och checka in som specialbagage, för detta väger de inte!
(dvs det går utanpå de 20kg per person man får ta med.)
Barnmatsutbudet är MYCKET begränsat, vi hittade bara två sorter Nestle 6mån, båda var lökgryta av nått slag...
Ta med en liten stavmixer och gör egen barnmat!

OBS att våra "barnerfarenheter" gäller Thassos stad och en 11 månaders tjej.
(Vi fick dock totalt sett ett positivt intryck så vi åker igen nu i juni...)

nina_77
2008-05-05, 08:42
Hej!

Jag åker ju före er, med två små barn, minsta är 8½ månad. Jag tänker stoppa blöjor med vagnen och jag planerar att ta med välling och grötpulver och några burkar med mat. Min lillkille är matglad, så jag har tänkt att han får äta samma mat som vi (vi har frukost o middag på vårt hotell) Dottern på 2½ är kräsen som få och äter helst ingenting, men pasta o pannkaka går ju oftast i.
Vi bor oxå i en mindre ort och jag oroar mig oxå för att vi har hamnat lite fel. Men mest nojar jag över vädret. Temperaturen är inte så hög som man kanske skulle önska. Efter vad jag har hört så går det bra att hyra bil med bilbarnstolar. Vi ska ta med flytvästar till barnen, ifall vi tar en båttur.
Jag kan rapportera lite till dig när jag kommer hem. (25/5)

Mvh Nina

eija
2008-05-05, 09:57
Hej Yllie!
Om babyvaror kan jag inte säga något, ty mina barn är redan fullvuxna, men vet nog något om Skala Rachoni, som ligger ca 12 km från huvudbyn Limenas. Byn ligger vid öns huvudväg och är mycket liten med några tavernor och minimarkets. Där finns en lång smal sandstrand. Jag tror nog att ni ska trivas där, åtminstone om ni hyr en bil. Det lönar sig verkligen köra runt ön, t.ex. en dag söderut och en annan via Limenas österut. Båda delar av ön är mycket olika och natursköna med små bergbyar och fina stränder. Busförbindelser från S R till Limenas är också goda under dagen, inte pä kvällen!

Ha en kul semester!
Eija

Yllie
2008-05-17, 22:10
Hej
Ja rapoortera gärna när ni kommer hem:-)
Hoppas ni verkligen får en trevlig sem! Vi längtar så det knakar!
Jobbar i två veckor till sen begär det iväg.
Hur gör ni med mat på planet till de små? Man får ju inte ta med flytande föda eller så?
Ha det bäst!
// ylva