handdator

Visa fullständig version : Ligger Gallini Suites "off"?


Peep
2008-05-04, 19:08
Såg att folk frågat detta för något år sen, men jag tror att det svar de fick gällde hotell Gallini och inte Gallini Suites. Därför frågar jag igen, hur är det med gångavståndet till stranden resp. stan? Orkar barn gå den biten ett par gånger om dagen? Är vägen hårt trafikerad? Det verkar fint, men man vill ju inte ångra sig på plats...

Elisabet
2008-05-04, 20:02
Jag har inte bott där men vet hur området där det ligger ser ut. Det är bara ett par hundra meter mellan Hotel Gallini och Gallini Suites. De ligger vackert på bergssluttningen ovanför Megali Ammos. Till stranden är det en brant backe på ca 500 meter. Till centrum av staden en dryg km (max 1½), varav de ca 400 metrarna närmast Gallini är brant backe.

En del barn orkar det säkert, andra inte.

Peep
2008-05-04, 20:48
Och hur är det med trafiken? 1 ½ km känns inte långt om vägen är okej, men om det brakar förbi tunga motorfordon hela tiden kan det vara jobbigt med småbarn. Någon som vet?

Elisabet
2008-05-04, 21:41
Backen upp till hotellet är nog mer eller mindre bilfri, det är den biten jag tror är ca 400 meter. Sedan kommer ni ner på stora landsvägen som går längs hela södra kusten. Där är trafiken ganska hetsig, bland annat går alla bussar där. Om det inte finns någon lugnare genväg som jag inte känner till (vi bodde inte åt det hållet utan passerade bara där med buss) så måste ni följa den i en knapp km innan det går att välja lugnare gator. Då är ni å andra sidan inte så långt från de gamla stadsdelarna och kan strosa där. Vill ni till hamnpromenaden så är det ytterligare några hundra meter att gå.

Peep
2008-05-04, 22:25
Vet du om det finns trottoarer? Har tidigare dåliga erfarenheter av att promenera med småbarn längs hårt trafikerade vägar i Grekland. Ganska jobbigt. Om det finns trottoar brukar det gå skapligt dock.

Elisabet
2008-05-04, 22:50
Vet inte om det är trottoar hela vägen. Sista biten innan det som räknas till staden, är det trottoar, men jag minns inte var den börjar. Hoppas någon annan kan svara, det finns ju flera här som har bott i de omgivningarna.

parga
2008-05-05, 10:28
Hej!
Jag har inte bott i Megali Ammos. Vi bodde ute i Koukounaries, men jag och min kompis hoppade av lokalbussen nere i Megali Ammos en av dagarna vi var där. Vi gick från M.A till Skiathos stad, för att "röra" lite på oss. :)

Vad jag minns så fanns det ingen trottoar i Megali, den började, som Elisabet svarade här innan, där "staden" började. Jag upplevde vägen ganska trafikerad och det kördes ganska snabbt. Det ypperliga vore ju om det fanns någon genväg eller annan väg att ta, men det vet jag inte heller något om.

Det var inte mycket jag hade att komma med men trottoar-frågan kunde jag dock! :)

Jenny