Visa fullständig version : Reskassa??
Hej!!
Hur mkt behöver vi i reskassa???
Vi är en liten familj på 2 vuxna och 2 små barn. 2½ år och 8 månader.
Vi åker till Thassos 18 maj. Frukost och middag ingår i resans pris. Så hur mycket kan man räkna med att det går åt till ett par dagars bilhyra och nån utflykt + dricka, lunch, snacks, buss, taxi m.m m.m. Bör man växla pengarna hemma??
Alltid vanskligt att med bestämdhet fastställa reskassans storlek.
Nu har ni ju frukost och middag inkluderad, och då skulle jag drista
mig att gissa på en sådär 5-600 Sek per dag i snitt med avrese- respektive hemresedagen borträknade. (För hela familjen)
Euron är i samma pris vare sig ni plockar ut pengar här hemma eller
tar ut på Bankomat i Grekland. Detta dock lite beroende på vilken
typ av Visakort ni använder.
Men, som sagt, det är alltid svårt att gissa eftersom olika familjer har
så olika vanor. Själva bränner vi en tusenlapp om dagen i snitt, men
då öluffar vi och i den summan ingår resa till och från Grekland, färje-
biljetter, boende samt mat och dryck o diverse buss- och taxiresor.
Arne och Hustru Birgitta
Tack för svaret. Det var nog ungefär så jag hade tänkt. Vi är inte låsta på nån särskilld summa, men det är ju bra att veta på ett ungefär. Det är ju lågsäsong oxå, så något billigare är det ju då. Jag har inte rest med barn förut, men dom har ju inga direkta krav på glass än och äter som flugor. Inte den minsta föresten, han äter som en häst :-) JAg ska nog växla pengar så det räcker första dagarna åtminstone.
Nina
Alltid vanskligt att med bestämdhet fastställa reskassans storlek.
Nu har ni ju frukost och middag inkluderad, och då skulle jag drista
mig att gissa på en sådär 5-600 Sek per dag i snitt med avrese- respektive hemresedagen borträknade. (För hela familjen)
Euron är i samma pris vare sig ni plockar ut pengar här hemma eller
tar ut på Bankomat i Grekland. Detta dock lite beroende på vilken
typ av Visakort ni använder.
Men, som sagt, det är alltid svårt att gissa eftersom olika familjer har
så olika vanor. Själva bränner vi en tusenlapp om dagen i snitt, men
då öluffar vi och i den summan ingår resa till och från Grekland, färje-
biljetter, boende samt mat och dryck o diverse buss- och taxiresor.
Arne och Hustru Birgitta
Elisabet
2008-05-04, 15:45
Det bästa tycker jag är att ha ett bankkort som man kan ta ut pengar med på bankomater i Grekland. Då behöver man ju inte fundera på hur stor reskassa man har utan tar helt enkelt ut det man behöver allt eftersom - och resten finns kvar på kontot när man kommer hem :)
Att ändå ta ut lite euro innan man åker så man har de första dagarna, är också smart.
Hej!
Vi har säkert diskuterat tidigare här på forumet om olika slags bankkort, men jag förstår inte helt enkelt, om man kan ha olika slags VISA kreditkort i olika länder. När jag i fjol reste på Thassos och måste ha kontant, måste jag ta från VISA (det var inte helt enkelt att använda den grekiska bankautomaten, måste be om hjälp! Men jag har alltid problem med automater :)) och sen senare hemma såg jag på räkningen av VISA, att dom tog 1€ + 2,0% extra). Jag frågade också på min bank och dom sa att man måste alltid ta kredit!? Med VISA Electron är det olikt tror jag.
Nu ska jag resa efter två dagar och jag är lika osäker som alltid med bankautomater :mad:!
Eija
ush vad svårt att veta hur mycket man ska ta med sig,jag har inte VISA utan MASTERCARD kort. Fungerar det tror ni?
Bennyboy
2008-05-12, 17:58
Alle eller ihvertfall de fleste automater tar både Visa og Mastercard, og en haug med andre.
ush vad svårt att veta hur mycket man ska ta med sig,jag har inte VISA utan MASTERCARD kort. Fungerar det tror ni?
Ta med kanske 200 €, i så små valörer som möjligt, så du klarar de första dagarna. M. C. fungerar på samma sätt som VISA! Inga problem att ta ut i ATM (bankomater) i Grekland.
Peter
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.