Visa fullständig version : Hur skriver man Sverige på Grekiska?
Hej!
Här kommer en fråga i "onödigt vetande" men hur skriver man Sverige på Grekiska?
Varför jag vill veta vet jag inte, bara kul att veta :rolleyes:
Mvh ZoM
- 19 dagar kvar till avresa klapp_klap
Σονηδία , så ser det ut skrivet på Grekiska.
Du kan ju skriva det på vykorten:D
Trevlig resa!
Helénbye_bye
Trevlig resa!
Helénbye_bye
Tack Helén!
Det var en kanon idé att skriva på korten :)
Tack, vi hoppas på en kanon semester, snacka om att man längtar nu!
Så smått har vi börjat kolla över packning och allt som skall med (och inte). Det är verkligen en konst att packa "rätt".
Mvh ZoM bye_bye
Andriotissa
2008-05-03, 16:09
Nja, det skall väl vara Σοuηδία med ett u utan steck på sidan vilket jag inte kan skriva på min dator..hej hejbye_bye
Σουηδία, javisst är det så, det närmsta jag kom var som jag skrev förut, men med annat typsnitt gick det bättre.:D
// Helén
Och hur uttalas Σονηδία?
Vykort? Skickar folk sånt fortfarande? Möjligen till någon gammelmoster som är utan mobil/internet. :D
Övriga får "nöja" sig med sms, mms, blogg mm
/Netwolf
Jag skickar vykort! Fast inte lika många som förr om åren. Hur kul är det att få ett sms? Fast tanken slår mig... Svårt att posta kort från Grekland idag, men skicka sms med några ord om att jag sitter i bergsby på Samos och käkar lunch funkar ju...! :pAina
Uttalas:
såndìa
Och hur uttalas Σονηδία?
Vykort? Skickar folk sånt fortfarande? Möjligen till någon gammelmoster som är utan mobil/internet. :D
Övriga får "nöja" sig med sms, mms, blogg mm
/Netwolf
Uttalas:
såndìa
Men det var felstavat, det skall inte vara "v" det skall vara ypsilon (har inte grekiskt tangentbrd på denna datorn)
Soåidia blir väl närmare? Det är omöjligt för mig att skriva hur det uttalas:rolleyes:
// Helén
Den korrekta stavningen ska nog vara SOYIDIA och uttalet blir då Sooidia med lååångt o. Jag frågade prexis min Kostas och fick det nedpräntat i versaler.
Kikh
Σουηδία
Den korrekta stavningen ska nog vara SOYIDIA och uttalet blir då Sooidia med lååångt o. Jag frågade prexis min Kostas och fick det nedpräntat i versaler.
Kikh
Det kanske är som med många andra stavningar på grekiska, det finns flera varianter, "min"Ang_elx stavning är från min grek-kurs bok, men det säger ju inte att det är rätt iofs.
// Helén
Heej!
Tjaaaa hihihi vilket är det nu då ? Många bud i mellerud :p
Mvh ZoM flabb_flab
Andriotissa
2008-05-05, 08:13
Det skall vara som Hellen skriver Σουηδία
Kikh du skriver med svensk staving och med stora bokstäver Hellen skriver med småbokstäver och på Grekiska.
Hej!
Jag skickar minst ett tjugotal vykort till vänner och bekanta. Det fungerar utmärkt bra att skriva Sverige eller Sweden.
aake
Hej!
Jag skickar minst ett tjugotal vykort till vänner och bekanta. Det fungerar utmärkt bra att skriva Sverige eller Sweden.
aake
Jooo det fattar la jag med, riktigt så dum är jag inte...:eek:
FÅR man inte ställa en fråga bara för onödigt vetande skull???:p
Nåja....//ZoM
Men Helen och ni andra, tack för att ni hjälpte mig att klura ut det !
Kom på vad jag ska göra, Skicka vykort, bla hem till mig själv för att använda till schrapping :D
Kram ZoM
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.