handdator

Visa fullständig version : hjälp, någon som vet?


steffe
2008-05-03, 07:18
Hej, alla glada kalimerare.flabb_flab

Någon som kan hjälpa mig vad ca priserna ligger hos apollos utfärder.
är intresserad av:

-Aten och Akropolis
-Island hopping
-Meteora
-Music and moonlight
-Sea and sun
-Solnedgångstur

Sedan undrar jag vilka utflykter som är värd pengarna.
Hade tänkt att göra 2 eller 3 av dessa utflykter, vilka väljer jag?

Vi ses i Skiathos den 26 maj bye_bye
MVH Steffe

Katitzi
2008-05-03, 11:02
Åkte med på utfykten till Athen och Akropolis från Egina för några år sen Kommer inte ihåg vad den kostade, men den var jättebra! Vi hade förutom apolloguiden en engelsk guide som var gift med en grek och bodde på ön sen 20 år. Hon visste allt om Athen och dess historia, helt fantastiskt!klapp_klap

Mette
2008-05-03, 13:24
Meteora absolut... Ved ikke hvad det koster. Men det er en stor oplevelse. Jeg tror ikke, der er magen til i hele verden.

Mette

Andriotissa
2008-05-03, 17:07
Meteora och Aten med Akropolis är bäst utav dina förslag. Kostnad - har tyvärr ingen aning.

Elisabet
2008-05-03, 19:05
En båttur runt ön ska du absolut göra! Jag föreslår att du väljer någon av de lokala arrangörerna som håller till i gamla hamnen. Apollos Sea and Sun är säkert både dyrare och mindre trevlig, gissar jag.

Detsamma tror jag om båtturen till Skopelos och Alonissos. Det finns en lokal arrangör av de resorna, och jag föreslår att du väljer den om du känner för den utflykten. Själv skulle jag nog tycka att det blev för mycket båtåkande i stor båt, men det är ju en smaksak.

Music and Moonlight och Solnedgångstur låter som typiska Apollo-påhitt i stil med "Grekisk afton". Gillar man sådant så är det säkert trevligt. Annars finns det många andra möjligheter att se solnedgången, äta gott och dansa natten lång.

theresa
2008-05-03, 19:18
hejsan! jag ska också till skiathos fast inte förrän i juli...vi har tänkt att åka till Meteora verkar helt fantastiskt...vi åker med ving och dom tar 995 kr per person,det borde ju vara ungefär samma pris med apollobye_bye

steffe
2008-05-03, 21:35
Tack för alla tips, ni har hjälpt mig på traven.
Jag är igentligen ingen båt människa, men tycker att turerna verkar spännande.
Lokala är alltså bättre??? Vet du vem som håller i det, namnet på företaget så jag vet var jag ska söka mig till?
går utflykterna från Skiathos town? eller andra ställen??
Men jag har bestämt mig för att köra:

-Sea and sun
-Island hopping

Kanske ska ta dem lokalt om du tror att det är trevligare än apollos utbud!

som sagt tack för alla tips kalimerare=)

ses i Grekland_B-anana

Elisabet
2008-05-03, 21:51
Jag kommer tyvärr inte ihåg några namn, men de finns i gamla hamnen allihop. På kvällen sitter de vid sina båtar och berättar mer än gärna om den tur de erbjuder för dem som går förbi. Det är bara att välja och vraka. Priserna är ungefär desamma. För örundturen valde vi den som var trevligast och hade finaste båten (råkade vara samma). Det var en gammal fiskebåt som de varsamt hade byggt om till turbåt.

Vilket som är trevligare är ju en smaksak, men jag tycker alltid det verkar trevligare när folk från orten står om arrangör, än när Apollo gör det. Du kan ju jämföra priserna på plats. Jag har nog förresten skrivit upp vad vi betalade, men är på fel ställe just nu för att kolla upp det. Återkommer.

Kalimera
2008-05-06, 22:05
Om jag skulle välja en av utflykterna skulle jag åka till Meteora, det är det mest makalösa jag sett i hela mitt liv. Vet inte vad det kostar, men hur mycket det än är, är det värt priset. :)

Elisabet
2008-05-13, 11:52
Jag har nog förresten skrivit upp vad vi betalade, men är på fel ställe just nu för att kolla upp det. Återkommer.Det tog lite tid (minnet :o ) men nu har jag kollat. Jag betalde 20 euro för mig och sonen, för båtturen som gick runt ön och till Tsougria. Egentligen tror jag det kostade 15 för vuxna och 10 för barn, men grekerna ger ju gärna rabatt till barnfamiljer. (Ju fler barn per vuxen, ju billigare - utan att man behöver fråga om det.)

steffe
2008-05-14, 08:13
Tack, Elisabet.
Du har givit mig väldigt bra tips, är kanon glad för det:)
Du verkar kunna allt som Skiathos;).
Har du vart där många ggr?

Gär rundturen även till Lalaria?
Hade gärna viljat se den stranden, den verkar så fin._B-anana

Nu åker vi om 11 dagar, ska bli så skönt.....

Tack för alla tips
MHV Steffeklapp_klap

Nefeli
2008-05-14, 09:07
Hej alla !

I Skiathos hamn finns båtar som gå till lalaria och givetvis stanna också i en annan strand för att äta.
Lalaria är fin men har stenar jag gillar sand så det var inte precis av mina favorit stränder.

Min Favorit plats är också meteora . Vet inte om apollo ,men finns två traditionella resebyråer, chat tours och key tours i Athen, som gör sådana resor.

Man kan även hyra bil om de är många personer. Efter meteora , i en 3 timmars berg och dalbana väg man kan besöka metsovo en super vacker traditionell berg by. Det är värd
Finns givetvis andra vackra byar att vidare besöka zagoroxoria samarina

ahh måsta sluta här . annars stannar jag och drömma framför internet hela dagen

Elisabet
2008-05-14, 09:22
Jag kan väldigt lite om Skiathos. Har bara varit där en gång, i fem dagar. Men jag blev SÅÅÅÅÅ förälskad i den vackra naturen, de fantastiska stränderna och den vänliga och slitna gamla stadsdelen. De äldre människorna där var mer oberörda av turismen än jag tror jag sett någon annanstans i Grekland.

Därför har jag tagit reda på mer om ön än jag hann uppleva och därför delar jag gärna med mig av det lilla jag kan om den.

Båtturen gör ett stopp i Lalaria. Som Nefeli säger är den hård och stenig både på land och i vatten. Det blir också djupt snabbt, men det är en häftig och mycket vacker strand som absolut är värd ett besök. Man kan simma genom portalen; en gång för evig välgång, två gånger för evig kärlek och tre gånger för evig ungdom! Dessutom, till vänster om den från stranden sett, någon meter under vattenytan finns en till portal som man kan dyka igenom om man gillar sånt.

Ha det underbart på Skiathos! Jag kommer efter så snart jag kan _B-anana