handdator

Visa fullständig version : Sommaren ar har


Monica P
2008-04-30, 11:03
...inte for att det ar sarskilt varmt an, om nu det ar kriteriet for grekisk sommar. Nej, det ar alla tvattade mattor som hanger pa balkongrackena, det ar morka kvallar med roster och musik fran tradgardar och kafeterior. Det ar barn som spelar fotboll pa torget och kattungar som kommer fram ur sina gomslen.
Igar var vi till "var" fiskestrand som vanligt och det var bara tva personer dar fore oss, turister att doma av vita ben och hyrbil. Jag bar ner min strandstol och makens fiskegrejor och halsade, som man gor, ja sas!. Inget svar.
Naja, vem krusar. Vi rustade ut fiskargubben och han simmade ivag. Jag tog min plastpase och borjade plocka skrap som jag alltig gor . Plotsligt fick jag for mig att tilltala henne, turisten. English, are you? -Yes- Why don't you say hello?
Hon sa -You were occupied...(forlaget leende) -
Jag sa: takes no time to say Hello...this is a small place, not London...
Hon sa: sorry, thank you

Sen kande jag mig ganska dum, hon var kanske blyg eller ledsen eller nat, men vi har i utkanten halsar ALLTID nar vi ar ett fatal personer som mots eller liknande. Man behover inte bli bastis eller sitta och prata for det.

Sen for dom och efter en stund kom ett jattegang unga italienare, tydligen bergsklattrare pa ledig dag, aven smabarn. ALLA halsade glatt ciao, ja sas, hello. Full fart pa stranden, liv och skratt.

Det fick mig att undra lite over vara olika stilar, nordeuropeer versus sydligare sort.

Masouraki
2008-04-30, 11:20
Det där stämmer så bra så men vi Sverige har väl blivit bättre på det tycker jag;):)

Nicka
2008-04-30, 15:48
Hej!

Jag tror också det kan ha att göra med om man bor i en stor eller liten stad. Här där jag bor hälsar de flesta på varandra.

nickabye_bye

Mamsen
2008-04-30, 17:22
Det där stämmer så bra så men vi Sverige har väl blivit bättre på det tycker jag;):)

Håller inte med dej ett dugg! :(Svenskarna är lika tråkiga dom!snyft_drop
Det är såna här små grejer som gör att man känner sej så välkommen när man kommer ner till Kreta....dit jag alltid åker.flabb_flab

Att greker dessutom är väldigt gästvänliga o trevliga gör ju inte saken sämre!_B-anana

Mamsen
2008-04-30, 17:28
Tack Monika för att du skriver om ditt liv i Grekland!bye_bye

Janérik
2008-04-30, 22:09
Trevligt med dina texter ur vardagen.
Här i Sverige skiljer det väldigt mycket från en plats till en annan. Jag började idag flytta till vårt hus som vi har köpt i en annan stadsdel av Umeå än den vi har bott i många år nu. Då jag kom dit med första flyttlasset kom båda närmaste grannarna fram och hälsade och småpratade lite. Då jag behövde lite bärhjälp i det andra lasset gick jag fram till en tredje granne som satt ute och grillade. Jag förklarade snällt att det är nu som det märks om jag har flyttat till ett område med starka grannar. Alla som var ute kom och hjälpte att bära och verkade hur trevliga som helst. I området syntes mera barn och vuxna ute än det gör i vårt "gamla område" på en hel vecka och många av de som syntes hälsade med en nickning eller ett enkelt "hej".
Jag har trott att jag har bott i ett område där många känner många men jag vill nästan ändra mej efter bara några timmar i vårt nya bostadsområde.

Mvh Janérik
http://hemmet.sundell.in

Antouan
2008-05-01, 19:31
Jag flyttade till en liten skånsk by för 18 år sedan och det första som slog mig var att alla här alltid hejade på varandra, ung som gammal, det kändes jättekonstig, jag var inflyttad från Malmö. Där det var motsatsen som gällde men jag föll snabbt in i hejanadet eftersom jag tycker det är trevligt. Nu har hejande avtagit lite, och jag tror det beror på att min by har många nyinflyttade men jag hejar fortfarande glatt på alla jag möter på min morgonpromenad och hoppas alltid att man gör någon glad!

Monica, tycker jättemycket om att läsa dina berättelser om livet i Grekland!