handdator

Visa fullständig version : regn och vita stränder i lefkas?


m-melina
2008-04-29, 16:40
Nu är det så att jag bara är 13 och är helt ny här,
men jag var tvungen att göra ett konto för att fråga.
Är det mycket regn på Lefkas?
Jag har läst på flera ställen att det regnar jättemycket där,
men samtidigt att det är fina stränder.
Är det mer värt att åka till någon annan ö, som Zakynthos,
eller är Lefkas lika fint som det verkar?
Finns det sandstränder med fin och vit sand där,
eller är det bara klappersten?
Det verkar inte särkilt bekvämt att sola bland stenar precis.
Jag har aldrig besökt Grekland, så jag har inte så höga krav :p
Själv vill jag åka nu i sommar, men mina föräldrar tänker inte åka förrän nästa år, så det är ju bara att tjata på!

Elisabet
2008-04-29, 17:01
Hej m-melina!

Jo, på Lefkas och de andra öarna i den joniska ögruppen regnar det väldigt mycket. Det är därför de är så gröna och bördiga. MEN det regnar nästan bara under regnperioden, det vill säga vintern och den slutar i januari/februari. Sedan blir det vår och sommar och då regnar det inte ofta. I september börjar det så smått igen, men inte förrän i november/december är det regnperiod igen.

På Lefkas finns det både sandstränder, grusstränder och klapperstensstränder. De vackraste är stenstränder och precis som du säger är det inte särskilt bekvämt att sola och bada där.

Självklart är det ändå värt att åka till Lefkas, särskilt för att det är en så vacker ö, men om du vill ha sandstränder finns det andra vackra öar som passar bättre. Kreta, Zakynthos, Kefalonia, Naxos, Paros, Ios, Koufounissi och min favorit Skiathos för att nämna några.

Lycka till med tjatandet! Dina föräldrar vet inte vad de missar om ni inte åker :)

ricky
2008-04-30, 16:21
:) Tjata på som bara den! Om familjen har möjlighet så är det klart som bara den att ni ska till Grekland!

Hälsa dina föräldrar att de får hjälp omedelbart på forumet om det är något de undrar över!;)

Trevlig semester!_B-anana

m-melina
2008-04-30, 18:04
Tack så mycket!
Själv klart ska jag tjata på!flabb_flab

Micchelin
2008-05-03, 14:52
Jag är 14 år och ska också till Lefkas i sommar :). Det verkar som om stränderna är underbara där!

Deus Ex
2008-05-04, 12:43
Var på Nidri i maj förra året 2007 och då både regnade och det under korta stunder, to.m haglade!!! Mellan det sken solen härligt och varmt, men på kvällen var det som i Sverige, lite kallt och tröja på. Konstigt nog var badvattnet varmt!
Det härliga med Nidri är nog den fantastiska grönskan och båtlivet att studera från hamnpromenaden.

Katta
2008-05-04, 13:54
Hej m-melina!

Precis som andra redan skrivit så är det ju så att dessa Joniska öar är så gröna pga att det faktiskt regnar en hel del! Vi har varit på Lefkas allt ifrån tidig vår till sen höst och det har nog faktiskt regnat under alla dessa månader där emellan... Då har det handlat om rejäla störtskurar, som till och från har hållt i sig i några timmar till max en dag, och som har gjort allt mycket fräschare o friskare! Inget att oroa sig för alltså! :)

Stränderna på Lefkas är helt fantastiska, de spelar i en helt egen division!
På sina ställen är det precis som att bada i Vicks blå!!! :)
Det finns allt ifrån klappersten till de som faktiskt nästan kan uppfattas som sand...
Fördelen med dessa är att man slipper "läskig smutsig sand" :rolleyes: som skaver mellan tårna, fastnar överallt och som man sedan släpar med sig ända till hotellrummet! Dessa små små stenar rullar man lätt bort ifrån fötterna även ifall de är våta - hurraaa vad skönt!!!! flabb_flab
Har man ingen solstol, är det sedan väldigt lätt att forma underlaget så att man kan ligga och sola bekvämt.

Tycker man sedan som jag om att bada i höga vågor och att plocka sammetslena vita stenar, är Lefkas ett paradis!!!


bye_byeKatta

m-melina
2008-06-07, 18:32
Jag har äntligen lycktas övertala familjen att åka till grekland!
Vi har bestämt oss för att bo i Kefalonia i två veckor,
fast jag föreslog en vecka i Kefalonia och en vecka i Lefkas.
De sa att antigen åker vi till Kefalonia med charter, eller inte alls,
så jag gick med på två veckor där.
Men har jag sett jättefina bilder på stränder i Lefkas som jag bara måste besöka, så jag undrar om det är lätt att ta nån färja från Kefalonia till Lefkas, och då hur mycket det kostar också, ifall vi skulle åka till Lefkas flera gånger. Jag kommer antagligen bli kär i stränderna.

Surfdude
2008-06-07, 23:27
Det är inget fel alls på Kefalonias stränder heller. :cool:

Jag tycker Du lugnt kan koncentrera Dig på dem den här gången. Köp en e-guide om ön här på Kalimera, så får Du all info som behövs om de flesta stränder som är värda ett besök.

Om Du ändå "bara måste" över till Lefkas, så ta färjan från Fiskardho på Kefalonias nordspets över till Vassiliki på Lefkas. Detta har jag för mig Kalimera-Janne sagt kostar 6 euro.

Väl där kan Du njuta av atmosfären på Vassilikis fina strand, eller ta en turbåt till Agiofili Beach.

Sedan är det också nästan ett måste att åka till Porto Katsiki och Kathisma på västkusten - kanske de två mest sevärda stränderna på Lefkas.

Lycka till!!

Guhawi
2008-06-08, 11:13
Härligt att höra en sådan målinriktad ung människa som du flabb_flab
Vart ni än åker är jag säker på att du får en underbar semester. Du får tänka som så att Lefkas finns kvar och väntar på dig. När du väl får möjligheten att åka dit så är det en jättebonus!!

Önskar dig ett härligt sommarlov!

//Guhawi

Katitzi
2008-06-08, 14:23
Stränderna på Kefalonia anses som några av de bästa och vackraste i hela Grekland! Så det är inte alls nödvändigt att åka över till Lefkas bara för strändernas skull. Bor ni i Lassi by ligger tex Makris Gialos-stränderna där, plus flera andra stränder. Åker ni norrut kommer ni till Myrtos beach , en av Greklannds mest fotograferade vyer. Fantastiskt vackert!
Ha en bra semester på Kefalonia! bye_bye

m-melina
2008-06-09, 13:33
Härligt att höra en sådan målinriktad ung människa som du flabb_flab
Vart ni än åker är jag säker på att du får en underbar semester. Du får tänka som så att Lefkas finns kvar och väntar på dig. När du väl får möjligheten att åka dit så är det en jättebonus!!

Önskar dig ett härligt sommarlov!

//Guhawi

Ja du, när jag bestämt mig för något så blir det så!
Tack alla för hjälpen!

liselotti
2008-06-09, 16:23
Om Du ändå "bara måste" över till Lefkas, så ta färjan från Fiskardho på Kefalonias nordspets över till Vassiliki på Lefkas. Detta har jag för mig Kalimera-Janne sagt kostar 6 euro.

Väl där kan Du njuta av atmosfären på Vassilikis fina strand, eller ta en turbåt till Agiofili Beach.

Det gjorde vi när vi var på Kefalonia! Tog färjan till Vassiliki och sedan vidare till Agiofili - för dit längtar jag ALLTID! :D:cool:
KLARARE och mer TURKOST vatten finns inte. Turkost vatten kan ibland vara ganska "mjölkigt" (kalk eller/och sand?), men inte där. Stranden består av lena vita stenar, inte sand.

Färjan tar bara en timma, men bilvägen till Fiskardo är ganska "jobbig" så det gör man nog inte varje dag.

Agiofili:
http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/Lefkas2007302.jpg

Siri A
2008-06-09, 16:38
Finns det ingen utflyktsbåt från ex. Fiskardo som besöker vissa platser på Lefkas??

Tänker på Porto Katsiki, ön Scorpios osv. Från Lefkas finns ju båtturer till dessa platser plus Fiskardo på K. Vänner åkte turen från Lefkas i somras, och den var tydligen mycket trevlig.

Katitzi
2008-06-09, 16:51
Förra sommaren hade i alla fall Airtours/Apollo båtutflykter till Lefkas och Scorpios. Åtminstone från Lassi. Åkte inte själv på den eftersom vi redan varit där, men hörde av hotellgrannar att den var bra men lååång... ;)

m-melina
2008-06-09, 17:57
Tack! Jo en dag ska nog gå att tillbringa i Lefkas!
Men en fråga till, i Kefalonia, var ligger Agia Eleni?