handdator

Visa fullständig version : Del 2, Ioannina


Argyris
2008-04-29, 16:08
Efter att har lämnat Mesolongi tog det ca 30 min innan jag kunde tänka klart igen... fortsatte förbi Arta till Ioannina.
Upptäckte att greker kör värre när det blir mörkt och det är berg och lastbilar, då kör man om i kurven i en tunnel...
Kom fram 21.54 vid Hotel Du Lac. Frågade om dom hade ett rum för mig och att jag stannar 3 i stället för 2 nätter.

Jag fick sova men det var lite varmt i rummet A/C inte på än pga av att det inte var sommar än, (31C utomhus). Kanon bra frukost.

Måndag 21/4:
Sightseeing: Fort av Ioannina, grotta i Perama, ön i sjön Ioannina

Middag vid en taverna vid sjön, kvälls drinkar i bargatan (och vilken bargata! WOW WOW WOW) Helt klart att rekomendera.

Tisdag 22/4 möte med en bekannt; titta på ett lager med gamla saker från min far OCH en nyhet för mig, att min farfar härstammar från denna del av grekland, trots att min pappa va född i Volos. Det kommer jag forska i.

Onsdag 23/4 lämna hyrbilen på Ioanninas flygplats...AVIS här tycket att bilen såg hemsk ut, men sånt är livet.
Resa Ioannina-Aten-Chania


Jag kan avslutningsvis starkt & varmt rekommendera ALLA som åker till Grekland och som ha mölighet att besöka Ioannina och kanske göra en liknade tur.
Jag skall tillbaka till Ioannina i höst för att hämta saker från lagret för att köra till Kreta.

Ha det så bra!

Hälsningar
Nico

eija
2008-04-30, 11:14
Ioannina är verkligen en mycket intressant stad och omgivningen också. Lite "olikt" Grekland, gamla stan, kastro, med turkisk stil och ett stycke orient, men samtidigt en modern universitets-och handelsstad. Jag tyckte mycket om stan, trivdes där ett par dagar på resa till Metsovo och Meteora.
Eija

Monica P
2008-05-19, 11:48
Kul, Nico-Argyris! Jag har varit på många ev de platser du beskriver, men länge sen. Vilken reslust jag fick!

Rinaki
2008-05-19, 12:32
Och jag längtar "hem"......suck :(