handdator

Visa fullständig version : Del 1, Napflion-Ioannina


Argyris
2008-04-29, 15:52
Hej,

nu är jag hemma igen efter en härlig resa, med blandad väder 35C-15C, sol och regn..

Fredag 18/4 landade jag 10 min sen (det var ju SAS) i Athen, hämtade min hyrbil som hade 23 bucklor på AVIS. Misstänkte att dom gav mig sämsta bilen pga av att den skulle återlämnas i Ioannina :o och inte tillbaka i Athen.

Jag började med att åka till Nafplion, via motorvägen som gå runt Aten. Gick mycket bra att hitta och köra. Jag hade planerat ett stopp vid korintkanalen, men missade den vid första försöket, lätt hänt när man ligger i 130 km och upptäcket att man precis ha åkte över kanalen (den är ju inte bred).

Tog första bästa avtagsväg och hittade med lite tur Kanalen, häftig ! Helt klart värt ett fototillfälle!.

Jag fortsatte sedan vidare till Nafplion som Admirla har pratat varmt om, och jag måste säga, värt ett längre besök. Jag bodde på Xenia hotel vid torget.
Nyrenoverat hotel, med bra läga eller inte...ljudet från torget slutade vid 3 tiden och sopbilen kom vid 7.30 tiden. Frukost ok!
Lördag åkte jag till Mykene och titta på utgrävningarna, imponerade, vad dom byggde på denna tid.
Lördag em åkta jag till Tolon för att kolla hotell etc, åt mycket god mat på en lokal liten taverna. Sedan vidare till Nafplion för att bada.
Det fanns en badplats 400m från mitt hotel på baksidan av borgen. Jag badade och brände mig 1:a gången på en brännmanet i grekland.
Dom ser INTE ut som våra i sverige. Dom ar stora som plommon, vita, och 1-2 tentaklar ca 1m långa.

Söndag fortsatte jag till Olympia, passerade Tripoli (trodde jag var i mellanöstern, skotthåll i skyltar och sedan Tripoli) :rolleyes:.

Passerad ett bergspass med en skylt som krävde snökedjor (det var 32C just när jag passerade skylten).

Jag titta på Olympia och såg även spår från bränderna 2007. Det var nära Olympia, väldigt nära (ca 50m)
Jag funderade på vilken gren jag skulle tävla i, men dom som vet hur jag ser ut vet att jag INTE ha tävlat på ett tag... Ang_elx.

Söndag kväll hade jag tänkt att hitta ett hotell nära Olympia men helst vid kusten. Jag skulle ju inte till Ioanninna förän måndag kväll.
Jag lämnade Olympia åkte till kusten, stannade vid 7 hotell och inget hade öppet. Jag var i byar som Katokolo, Ag Andreas, Ag Ilias, Arkoudi, Kilini, Patras.

Jag insåg att det var kört flera sa till mig kom om 2-3 veckor igen, då ha alla hotell öppen!
Så jag tänkte, ok, jag få väl åka vidare till Ioannina (EAT 22.00), jag åkte över den underbara bron vid Patras, inte billig men helt klart värt ett besök.

Efter ca 30 min körning såg jag skylten Mesologgi, de lux hotel. Vad glad jag blev.
Svängde av från motorvägen ner till Mesolongi. Vilken trevlig by, åkte till stranden, wow. klapp_klap.
Jag slipper åka 3 tim till.....
Stannade vid hotellet... mmm... kom in i en dyster folje (såg mer ut som ställen man INTE stannar 1 hel natt..) men det var ett hotell, 45€ natten + 6€ frukost. Jag vill titta på rummet, efter det åkte jag vidare. Jag skulle ha fått sova med kläder och sko på, så smutsigt var det. En heltäckningsmatta från 1970....

/Nico

Del 2... kommer...