handdator

Visa fullständig version : Ikväll ska jag läsa


Aina
2008-04-28, 17:40
...Samos-guiden från Kalimera! Ska bli spännande och se vad mer som finns att upptäcka än det vi redan vet.
Aina

Aina
2008-04-29, 18:53
Igår kväll läste jag Samos-guiden. Åh, vad vi längtar! Till och med roligt att läsa om de platser där vi varit, t.ex. "vattenfallen" i Potami. Mest sugen blev jag på att sitta och ta det lugnt i någon by, äta lunch...men riktigt så blir det inte med två otåliga barn. Och man kan ju inte äta lunch överallt. flabb_flab
Jag undrar lite hur du valt ut tavernorna, Janne. Tips eller de du råkat sätta dig på?

Aina

Kalimera
2008-04-30, 13:05
Jag undrar lite hur du valt ut tavernorna, Janne. Tips eller de du råkat sätta dig på? Det är både och, men oftast är det slumpen som styr. :)

UlfWiman
2008-04-30, 15:01
Bra svar Janne.
Jag lyssnar aldrig på rekommendationer utan går på magen och tid på dagen.
Sedan är det ju upp till dig själv att sortera dina erfarenheter.
Vissa ställen vill man aldrig gå tillbaka till, men inga nämnda. Som jag sagt i ett tidigare inlägg så är "skitiga duken" oftast det bästa alternativet. Jag är väl lite färgad av Ozon då jag har haft förmånen av att äta Ellenas hemlagade mat helt privat. Därför äter jag aldrig något annat än personalmaten när jag går dit.

Uffe

maggione
2008-04-30, 23:00
Ja inte skall man gå och äta på dom restaurangerna som syns mest i alla fall, dom är bara turistfällor.....säger jag som bor på Sveriges mesta turistö!_B-anana

Aina
2008-05-01, 10:13
Svårt det där, att välja restauranger, särskilt när man är fyra som ska samsas! :( Ibland valde barnen, ibland sa vi bestämt att "Ikväll är det mamma/pappa som bestämmer!"

De flesta ställen vi åt på var helt okej, en del riktigt bra, men en och annan besvikelse blir det ju alltid (eller att någon av fyra inte är helt nöjd med sin mat). T.ex. Pythagorions hamnpromenad där vi hamnade i en av "turistfällorna" som Janne nämnde i Samos-guiden (vi nickade igenkännande!). Alla såg likadana ut och vi var i akut behov av lunch... Senare kom vi till Balos där det såg jättemysigt ut att äta lunch och lite skuggigare, men då var vi fortfarande mätta.

Sånt är livet! ;)
Aina

Eva L
2008-05-01, 10:29
Just strandpromenaden i Pythagorion hade ovanligt dålig mat ananrs kan visst tavernor med fint läge ha bra mat. I Kamares på Sifnos hamnade jag på ett ställe som hade färgglada menyéer och en del andra varningstecken på turistfälla men se den maten var väldigt god och vällagad. Har ätit på ställen som inte ser ut som turistfällor som en taverna i Chora på Sikinos förövrigt den enda öppna tavernan den em och bara grekiska gäster. Maten var helt värdelös och det gissar jag att grekerna också tyckte. Chora på Folegandros som är både en ort med åretruntboende och turister har enligt min mening bland den bästa grekiska maten som jag ätit.

Eva

Hellen
2008-05-01, 10:43
I Ag Nicholaus på Kreta tog vi första bästa restaurang utanför hotellet, vi var vrålhungriga och sa redan innan att vi tar den här turistrestaurangen, det visade sig att det var en av de bättre när vi provade oss fram. Så det är jättesvårt att avgöra hur maten smakar genom att döma restaurangen efter stilen. Något som däremot stämmer bra är att priserna blir mer humana om man söker sig en bit från "turiststråken", Så är det ju även här hemma, i alla fall i Göteborg och säkerligen på fler ställen.
// Helén

Eva L
2008-05-06, 15:56
Ikväll ska jag läsa Samosguiden. Har köpt den till sonen och hans sambo som funderar på att besöka Samos i sommar och ska passa på att smygläsa den själv innan. Snabbkikade igår och den verkar väldigt lovande.

Eva