handdator

Visa fullständig version : Fiske på Naxos


Sarah I
2008-04-28, 10:02
bye_bye

Någon som har erfarenhet av fiske i naxos? Såg på en bild att några stod och fiskade på en brygga i naxos stad...:)

Tacksam för svar!

Ingegerd_Lasse
2008-04-28, 13:04
Hej! Min man hade med sig ett hopfällbart metspö, och fick faktiskt en och annan fisk nere vid hamnpromenaden. Även om fiskelyckan var blygsam, så inbjuder ett fiskespö t.ex till samtal med förbipasserande. Ett av många sätt att "komma ifatt" livet efter en stressig vinter.
Ingegerd

Sarah I
2008-04-28, 13:37
åh vad roligt, nu blir min sambo glad! :) vad var det för fisk som nappade?

Arne
2008-04-28, 18:06
För den fiskeintresserade kan meddelas att en fiskebåt vid Agia Anna tar emot betalande fisketurister för en båttur såväl tidiga morgnar som kvällstid.

Arne

"Som icke fiskar!! Detta beroende på att jag efter femton minuters vevande på haspelrullen känner mig som en gammaldags grävmaskinist"

Sarah I
2008-04-28, 18:23
oj, oj, oj nu kommer han att hoppa av glädje! :D hoppas att du har lust att svara på några fler frågor om det arne :)
vad kostar den här turen?
hur länge är man ute?
antar att det är egen utrustning som ska vara med?
vet du när på morgonen denna båt går och om man behöver förboka plats?

tack för att ni är så snälla och svarar klapp_klap

Kalimera
2008-04-28, 22:19
Någon som har erfarenhet av fiske i naxos? Såg på en bild att några stod och fiskade på en brygga i naxos stad...Så här ser det ut i Naxos stad när kalamarin leker i november:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_35.jpg

Men även under andra tider på året är det många som fiskar, nästan alla fiskar med den enkla metoden: krok och vitt bröd. Sonen hos den famlij vi alltid bor hos på Naxos är fisketokig, han gör inget annat än fiskar. :)

Ingegerd_Lasse
2008-05-02, 10:54
Minns att en av de fiskar som Lasse fångade var en skorpionfisk. Vacker men giftig! Lycka till!

Monica P
2008-05-02, 11:26
Om Naxos vet jag ingenting, men jag har hort och last att det pa manga stallen finns mojlighet att aka ut med fiskare och prova sin lycka. Lagstiftningen hittills forbjuder yrkesfiskare att ta med passagerare, men man jobbar pa att andra detta, bl a har pa Kalymnos.
Att fiska med spo fran stranden ar fritt , tarvar inget tillstand. Man kan kopa jattebillig utrustning overallt. Smagrabbar och farmodrar, alla manniskor fiskar, ofta med en lina pa en plastrulle eller ett enkelt spo. Levande mask finns i samma affarer som saljer utrustning. Rakor gar ocksa bra, eller en degklump. Jag har kommit till slutsatsen att det ar fiskens humor och inte betet som avgor om det ska nappa...

Vill man harpunfiska blir det genast svarare: tillstand kravs och det beror pa hamnpolisen om de later utlanningar skaffa "adia" som det heter. Maxfangst , pa sina hall mindre, 5 kg per person.

Men fraga hamnpolisen,"limenarchio", for det ar inte samma regler overallt i detta land.