handdator

Visa fullständig version : Blåsigt i Kokkari?


Inas
2008-04-27, 21:12
Hej! Ska för första gången åka till Samos och till Kokkari nu i maj. Skulle gärna vilja ha lite tips på vilka restauranger man ska gå till. Vilken strand som är bäst. Och framförallt.. är det så blåsigt som man läser om överallt? Det låter ju inte så skönt.. hehe

Kastas
2008-04-28, 10:00
Kokkari är en underbart fin liten by..Har varit på på Samos 23 gånger nu..Blåsig jo då lite mera än vanligt,men det som är bra med Kokkari är att man kan välja sida att vara på. Bad på båda sidorna.Ha de så skönt bye_bye

ebba-lotta
2008-04-28, 12:26
Hej
Grattis till bra val av semester ställe. Jag var i Kokkari i augusti och kan inte minnas att det blåste speciellt. Jag har skrivit om restaurangen på den lilla bron tidigare men det tål att nämnas igen. Tror den hette Biblio. Så super god mat o jätteportioner. Vi åt på andra ställen ibland men kom alltid tillbaka till "bron". Där har man koll på hela byn som flanerar förbi. Ett annat bra ställe låg längs vägen, kommer inte ihåg namnet men bruna stolar mittemot kyrkan o busshållsplats. Väldigt grekiskt o inte speciellt lungt. Kändes som manhade bilarna i knät.
Baden längs long beach är ljuvliga och där ligger små tavernor där man kan äta lunch eller middag på kvällen.
Ni kommer o få en toppen semester. Själv räknar jag ner dagarna till augusti när vi åker
ebba-lotta

Riitta
2008-04-28, 14:30
Jag kan inte heller påminna mig att det blåste mer i Kokkari än någon annastansAng_elxDet är ju ett tag sedan vi var där och jag kommer ihåg att vi tyckte om maten överallt, så du får det säkert jättebra:)

Riittabye_bye

theresa
2008-04-28, 17:32
Hejsan! när jag var i samos så bodde vi i votsalakia men vi hyrde bil och åkte runt ön....kokkari var jätte vackert men det blåste en hel del där jämfört med resten av samos,höga vågor. Vi stannade bara och käkade på en jättegod taverna som jag tyvärr inte minns namnet på och beundrade denna vackra stad...men jag tyckte att det var lite för stenigt och blåsigt så vi badade alldrig där...men som sagt vi passerade bara så vi kanske missade den lugna sidan.bye_bye

Aina
2008-04-28, 17:37
Vi har inte varit i Kokkari än. När vi kom till Votsolakia förra sommaren blåste det ordentligt de tre första dagarna. Inte så vi led av det på något sätt, men parasoll, uppblåsta badmadrasser, handdukar osv kom flygande. Annars ganska skönt att det fläktade.
Aina

Inas
2008-04-28, 20:26
Är Long beach stranden som ligger i Kokkari? Vi ska bo på hotell Athena och det står att det är 25 meter till stranden, bara på andra sidan "byvägen". Undrar om det är Long beach dom menar då? För den stranden ser väldigt fin ut.

maggione
2008-04-29, 18:12
Har varit på Samos många gånger, men Long Beach i Kokkari har jag inte hört talas om.....men stranden ligger på andra sidan gatan, det är helt rätt! Ganska lång är den också!
Restaurangen uppe vid kyrkan är en året-runt-restaurang, vilket flertalet av de andra restaurangerna i Kokkari inte är! God mat och bra service, i alla fall när vi varit där!
I Kokkari går det ganska bra vågor för vindsurfing också, det finns utrustning att hyra i östra delen av "Strandgatan". Åt väster ligger fiskehamnen med säkert 50 restauranger längs med kajen.....jättevackert på kvällen med alla ljusen som speglar sig i vattnet!bye_bye

Manna
2008-05-05, 14:50
Jovisst är det lite blåsigt i Kokkari. Ganska skönt eftersom det aldrig blir tryckande. Vill du ha lite lugnare och vackrare är en 20 minuters promenad till stranden Tsamadou att rekommendera.
Efter strandgatan i Kokkari ligger massor av restauranger. Vår absoluta favorrit är "Hello-hello" Trots det töntiga namnet en mycket personlig restaurang där ägaren Tassos är underbar. Massor av stamgäster. Den ligger ett fåtal meter från hotell Athena i riktning bort från stan. Gratis stolar om man äter eller dricker på restaurangen. Har varit i Kokkari fyra gånger, blir en femte i september. Blir en del flanerande in mot stan och den vackra hamnen men föredrar alltsom oftast att äta på strandgatan där man slipper inkastare m.m.

Ha det riktigt härligt!

Manna

Aina
2008-05-05, 20:56
Jag skriver upp Hello-hello också. Låter som att det blir strandgatan framför hamnen (ja, det blir nog både och) för oss. Jag har extremt svårt för inkastare. Ska försöka att bara strunta i dem och äta var vi vill ändå, men inkastare får mig att surna till och bli extrakritisk...
Aina

lindasweden
2008-05-08, 10:06
Tycker du gör helt rätt i att åka till Kokkari! Min absoluta favoritby på Samos! Har varit där flera gånger.
Om du kan tänka dig att promenera 15-20 minuter, så ligger en ljuvlig strand en bit utanför kokkari - Tsamadou Beach. En del av stranden är nakenstrand, resten för de med badkläder. Här finns taverna med helskön utsikt. Där kan man sitta länge och njuta av en kall Mythos flabb_flab
Visst kan det blåsa lite mer i Kokkari ibland (det är väl därför det är favorittillhåll för windsurfare), men aldrig så det stör. Om du vill äta riktigt gott och sitta på en mysig uteservering kan jag rekommendera restaurangen "Basiliko" som ligger längst ut på udden/halvön på väg ut på piren. Helskön inredning och vacker utsikt. Kökschefen Rosanna och hennes personal bjuder på italienskinspirerade läckerheter. Något dyrare, men värt varenda krona om man uppskattar god mat (redan i juni/juli får man ofta köa för att få plats här, men de har sköna soffor utanför som man kan sitta och vänta i och spana på folk :). Vad gäller boende är Virginia Apartments helt outstanding. Kostar lite mer men då får du också toppservice och bästa läget (direkt vid stranden med utsikt över havet). Virginia pysslar om sina gäster som om de vore familj på besök. När jag och en väninna bodde där för 2 år sedan bjöd hon oss på hemmalagad lunch eller frukost varje dag och kallade oss "my angels" flabb_flab. När vi skulle åka hem fick vi med oss presenter i form av handbroderade örngott och dukar.

Ha en härlig semester!

L.

Aina
2008-05-08, 19:36
Skriver upp Basiliko också. Under två veckor hinner man ju prova många ställen, fast att stå i kö lockar inte så värst. Boende har vi redan. Vi ska bo på Blue Sea...tror jag det hette. Ett ganska enkelt lägenhetshotell, men jag tror det komer att passa oss bra. Nära till vatten och pool vilket är krav från barnen.

Åååh, äta fetaost och oliver till lunch varje dag! Det ser jag fram emot. Och jag kommer säkert att gå till Tsamadou-stranden. Om resten av familjen hänger på får vi väl se! ;)
Aina

Grekaliam
2008-05-12, 21:51
Tack för alla trevliga tips. Jag skall åka med Inas till Kokari om 2 veckor. Jag hoppas att det blåser måttligt och att maj bjuder på gott väder.