handdator

Visa fullständig version : Skitväder....


nina_77
2008-04-27, 13:25
Det är nu varmare här hemma än vad det är på Thassos. Känns som man gjorde bort sig som bokade dit. Jag vill ha solr o värme. Idag är det 12 grader, mulet o regn. Ungefär som här då. Åker om tre veckor. Måste bara skriva av mig lite frustration. Sååå nu känns det bättre :rolleyes:

Nicka
2008-04-27, 13:36
Hej!
Tre veckor är lång tid. Mycket kan hända tills det är dax för er att åka.
Förhoppningsvis får ni en varm och solig semester:)

nicka

Aina
2008-04-27, 13:42
Ingen vet hur vädret i Sverige ser ut om 3 vkr. Kan vara kallt och regnigt, fast det är fint nu (hos oss i alla fall). Vädret är förstås viktigt på semestern, men det är ju inte bara väder utan också ny miljö, natur, restaurangbesök... Det du inte kan påverka är vädret, så lägg inte onödig energi på det!
:)
Aina

nina_77
2008-04-27, 14:13
Jo jag vet att man inte ska älta väder, men jag kan inte låta bli. Typiskt mig att aldrig vara nöjd o glad. Ska försöka glädjas lite för resan nu istället för att leta fel....


Ingen vet hur vädret i Sverige ser ut om 3 vkr. Kan vara kallt och regnigt, fast det är fint nu (hos oss i alla fall). Vädret är förstås viktigt på semestern, men det är ju inte bara väder utan också ny miljö, natur, restaurangbesök... Det du inte kan påverka är vädret, så lägg inte onödig energi på det!
:)
Aina

Lissi
2008-04-27, 14:19
De senaste åren har ju vårarna varit osäkra i Grekland på många ställen, så vill man verkligen SÄKERT ha sol på semestern så skulle jag nog inte boka maj....
..men semestern är ju så mycket mer!! Miljöombyte, nya vyer på en ny ö, trevliga människor och många utflykter att göra.
Jag hoppas att ni får en HÄRLIG vistelse på Thassos och är övertygad om att solen kommer att lysa den största delen av resan.

Lissi

anneli56
2008-04-27, 14:20
Vädret hinner bli bättre på 3 veckor,var inte orolig!
Här i Koroni på Peloponnesos ösregnar det och åskar,temperatur+9 ,och folk grillar sin påsklamm under paraplyer:)

ricky
2008-04-27, 14:22
Jo jag vet att man inte ska älta väder, men jag kan inte låta bli. Typiskt mig att aldrig vara nöjd o glad. Ska försöka glädjas lite för resan nu istället för att leta fel....

:) Tös, du begriper väl att för varje dag det är dåligt väder ökar chansen att det ska slå om till kanonväder!:D

Ungefär som i november när vi skulle till Rom. Jag sade till sambon att nu bådar det inte gått eftersom det har varit 17 grader och sol hur länge som helst. Mycket riktigt slog det om till halvmulet och 11 grader, och med ösregn en hel dag, för att åter bli soligt och 17 grader ett par dagar efter vi kommit hem__D

ricky
2008-04-27, 14:26
De senaste åren har ju vårarna varit osäkra i Grekland på många ställen, så vill man verkligen SÄKERT ha sol på semestern så skulle jag nog inte boka maj....

:mad: Kunde du inte behålla den teorin för dig själv!?;)flabb_flab

nina_77
2008-04-27, 15:59
jo jag vet att maj är en lite osäker månad, men ovan att resa som jag är så kollade jag inte upp läget på Thassos innan jag bokade o betalade. Och när jag varit i turkiet i maj har det varit väldigt varmt, så jag gick på det. Men det är bara att hoppas på tur med vädret.

eija
2008-04-27, 16:06
Hej!
Jag kommer tillbaka från Grekland just när du ska fara dit, men jag oroar mig helt enkelt inte ett dugg för vädret. Det är härligt att komma till Grekland och allt kan hända där oväntat!!
Och Grekland är visst så mycket annat än bara sol och värme, våren är ju den bästa tid att vandra där och om jag verkligen ville ha värme, skulle jag resa i augusti (men det gör jag aldrig mera :))
Ha en kul upplevelsefull resa!

PS. När jag var i april i fjol på Thassos, hade jag sol varje dag. Så allt är möjligt! Just nu är det +13 och regn på Paros, vart jag ska snart, men efter en vecka lovar dom redan +23 och sol!

Lissi
2008-04-27, 16:08
Tror inte Du behöver riskera regn i någon större grad i slutet av maj.....men heller inte att ha knonvarmt hela veckan....Jag är dock säker på att Du får en härlig semester oavsett!

Lissi

ps ricky: ....det kunde jag kanske....för vädret blir som det blir vad vi än tycker om det;) Det är bara att gilla läget!

Agda
2008-04-27, 16:11
Tänk inte på vädret det kan vara hur varmt som helst!Förra veckan hade vi jätte varmt, soligt och skönt. Njut utav att det är grönt och fint med mycket blommor.

nina_77
2008-04-27, 16:58
Jag ska försöka låta bli flabb_flab Det kommer säkert bli bra. Om tre v så bär det av och då vet vi ju hur det blev.

Tänk inte på vädret det kan vara hur varmt som helst!Förra veckan hade vi jätte varmt, soligt och skönt. Njut utav att det är grönt och fint med mycket blommor.

lina.r
2008-05-01, 09:13
Idag är det 17 grader på thassos, det verkar gå åt rätt håll i allafall. Tre veckor kvar till vi åker.

anneli56
2008-05-01, 14:01
Och idag har vi här på Peloponnesos soligt och +23:)

Eva L
2008-05-01, 14:19
Idag är det 17 grader på thassos, det verkar gå åt rätt håll i allafall. Tre veckor kvar till vi åker.

Då har vi varmare här vid norrlandskusten.flabb_flab Riktig sommar sedan ett par dagar tillbaka.

Eva

eija
2008-05-01, 18:28
Syns vara i dag +21 och sol på Thassos alltså samma som vi hade i Finland nu på dagen:)!

Yllie
2008-05-04, 21:06
Hej
måste säga att jag känner lite likadant.. vi ska åka ner den 4juni är döö bnervös att vatten o sol är kallare där än hemma...
Men vi håller tummarnaflabb_flab
// ylva

Rob Roc
2008-05-05, 10:35
Förra året åkte jag till Kreta i början av juni. Jag lyckades pricka in årets bästa vädervecka hemma dvs 25-30 grader och sol. På Kreta var det 22-25 grader, men den STORA skillnaden: Istället för att sitta på ett kontor och se det fina vädret genom fönstret låg jag på en solstol vid medelhavet med en bra bok och en god Mythos. Plus alla tavernabesök på kvällarna.

nina_77
2008-05-05, 11:00
Det känns ju som att det inte händer nåt med vädret där.... det är fortfarande runt 16 grader och mer eller mindre molnigt varje dag. Och då har jag hållit koll på vädret sen jag bokade i början av mars. Har värsta ågern o drömmer om andra varma resmål om natten :eek: Men jag hoppas fortfarande på att det ska vända _B-anana

eija
2008-05-05, 15:25
Hej igen!
Var hittar du såna temperaturer? När jag just tittade på samma rapport (tror jag) står det där
+20 och sol _B-anana !
Eija
Men säkert är det svalt på natten nu våren och det lönar sig verkligen ta något varmt med (utom ouzo)!

nina_77
2008-05-05, 15:27
Ja jag kollar på alla möjliga och omöjliga prognoser. Nu väljer jag att tro på de bästa flabb_flab Ska du åka till Thassos nu snart?? Då får du rapportera om du får möjlighet. bye_bye


Hej igen!
Var hittar du såna temperaturer? När jag just tittade på samma rapport (tror jag) står det där
+20 och sol _B-anana !
Eija
Men säkert är det lite svalt på natten!

eija
2008-05-05, 15:42
TYVÄRR ska jag resa till Paros och Syros, alltså lite söderut ;), men bara därför att mina finska vänner semestrar där åtta veckor!! Jag har också tittat på väderleksrapporten för tio följande dagar, men hittar inte samma slags sidor från Thassos!?
Eija
PS. Kollade lite på tyska Thassos-sidor vad dom svarade till en familj med en två-åring, som ska resa till Thassos i början av juni:
juni:
dagens högsta t. +30 grad
natten +17
soliga timmar per dag 11
regndagar 4
vattnet 22 grad
Jag tror nog, att det är ganska likadant i slutet av juni (vattnet säkert lite kallare, vet jag av egen erfarenhet) men såsom vi har sagt tidigare, är det ganska omöjligt att säga något alldeles säkert!!

Rob Roc
2008-05-07, 09:55
Nu börjar tom jag bli orolig. Dom senast veckorna har det varit bättre/varmare i Sthlm än thassos.

nina_77
2008-05-07, 11:31
Ja det verkar tyvärr inte så lovande.... här är det kallt idag så thassos 16 grader är iaf nån grad varmare än här. Det får bli som det blir... åker om 1½ v. Får nog biljetterna idag. Men det är ju mysigt med lite värme.


Nu börjar tom jag bli orolig. Dom senast veckorna har det varit bättre/varmare i Sthlm än thassos.

Rob Roc
2008-05-07, 14:06
Ja det verkar tyvärr inte så lovande.... här är det kallt idag så thassos 16 grader är iaf nån grad varmare än här. Det får bli som det blir... åker om 1½ v. Får nog biljetterna idag. Men det är ju mysigt med lite värme.

Hur det än blir kommer du ju vara ledig och kunna sitta på en taverna vid medelhavet varje dag.klapp_klap

Bennyboy
2008-05-07, 15:35
Jeg har de siste årene tatt en tur i starten av juni og en i midten av august.
I august er det alltid varmt og perfekt vær, men i juni kan det være mer varierende.
Uansett så foretrekker jeg juni siden det da er en helt annen atmosfære.
Det er ikke lett å forklare hvis du ikke har opplevd det selv over flere år.
Folk har masser av tid til å prate med deg, bli med ut å drikke litt etter jobb osv.
Det kommer også en del folk som opprinnelig er fra øya, men som bor og jobber i større byer på fastlandet utenfor sesongen.
Disse kommer tilbake i sesongen for å jobbe i famileforetak, drive sesong foretninger de har selv osv.
I starten når disse kommer tilbake så er det som regel en del gass og party.
De har også mye mere puff og energi enn de har i det værste stresset, eller etter sesongen.

Har jo forstått at du skal på familieferie, og har lyst på sol og varme.
Siden det blåser veldig lite på Thassos, så tror jeg at dere vil få det helt fint på strendene osv med de temperaturene det er der i mai.
Det som kan være litt kaldt er hvis du skal kjøre rundt på scooter osv med litt lite klær på.
I starten av juni så er ofte vannet varmt og godt, og noen ganger så merker du ikke så mye forskjell på temperaturene da og i august.
Og det kan vel ikke være allverdens forskjell på 2 uker, men det er jo lufttemperaturen som er viktigst når det gjelder å bade, det syntes ihvertfall jeg.
Og hvis du ligger på stranda og blir varmet godt opp så bør det gå greit å bade litt også.
Uansett så får man ikke gjort noe med været og bestilt er bestilt, det som gjelder da er å tenke positivt å se det positive.
Er man positiv så blir alt bra, og dessuten så er Thassos så fin å flott, og med så mange bra mennesker at man kan sikkert ha en veldig fin ferie der i januar :)

Bennyboy
2008-05-07, 16:06
Jeg så at dere skal bo på Ilio Mare i Skala Prinos.
Er det det nybygde hotellet som ligger helt i enden av blindveien som går fra havnen i Prinos?
Hvis det er det så er både hotellet og stranden mye finere enn du har fått inntrykk av gjennom katalogen og internett.
Har ikke vært inne på selve hotellområdet, bare kjørt rundt og tittet inn der flere ganger.
Det ser utrolig fint ut, kan tenke meg det er mellom 5-10 år gammelt, ser ut som om det er nybygd.
Veldig flott velholdt strandområde, flott strandbar osv beplantet med palmer osv.
Veldig lang fin strand hvor dere har god kontroll over ungene osv.
Hele Prinos området er faktisk en lang lang sandstrand.
Kan vel være 1-1,5 km eller noe sånt å gå til havnen i Skala Prinos, ikke så veldig stort, er bare en gate med resturanter osv på ene siden, kanskje ca 5-10 spisesteder.
Det ligger litt flere langs den veien som går bort til hotellet deres, men jeg tror de kun er åpne i høysesongen.
Så ligger det noen litt spredt i området ellers, innen for gåavstand.
Men det er ikke mengden som er viktig men kvaliteten, og dere finner sikkert en favoritt resturant der.
Har aldri stoppet å spist i selve Skala Prinos noen gang, kun på noen av strandbarene på hver side av Prinos.

Mulig jeg har noen gamle bilder fra strandområdet til hotellet, skal sjekke.

Skulle kanskje sjekket beliggenheten på Ilio Mare først men håper det er samme hotell som jeg tenker på ;)

Edit, det er riktig hotell ja, har 14-15 bilder fra hotellet og strandområdet.

Aina
2008-05-09, 15:47
Nu är det 70 grader i Thassos. Fahrenheit alltså. Hur varmt är det? Hos mig i Huddinge är det drygt 20 något i solen. Känns varmt. Undrar hur jag ska stå ut i Grekland i sommar, men man vänjer sig. Gick bra förra sommaren.
:cool:
Hoppas ni får fint på Thassos, Nina!
Aina

Hellen
2008-05-09, 16:01
Nu är det 70 grader i Thassos. Fahrenheit alltså. Hur varmt är det? Aina

Ca 21 gr C
// Helén- 23 gr i Göteborg

Katitzi
2008-05-10, 09:08
Kan ju trösta er med ( om det nu är någon tröst) att det är inte bara är på Thassos det är lite ostadigt nu. Pratade med min dotter som jobbar på Menorca igår , de hade 16 gader och regn. Det skulle hålla i sig några dagar. Men det är ju bara början av maj ännu, det blir bättre!
Katitzi som åker till Thassos 29/6 _B-anana:cool:

Zanét
2008-05-11, 21:41
Jag hade inte oroat mig för vädret så många veckor framåt då 2 - 3 veckor före avresan är väldigt lång tid vädermässigt sett. Vi har haft en dålig period i norra Grekland de sista veckorna, men det kan lika snabbt ändra sig till fint och varmt väder. Du kommer säkert att få en jättefin semester på Thassos.

//Zanét bye_bye

ulf.viveca
2008-05-11, 23:04
Hejsan, kom hem i torsdag efter en vecka på Thassos.
Sommaren har knappast börjat vad det gäller väder och
turistliv. Men lyssnar man på våra grekiska vänner som bor på Thassos
hela året,så startar allt om ca två veckor.
Då vi har hus i Kallirachi,så åker vi tre veckor i juli och lever på denna underbara ö.
Det finns absolut inget att klaga på när man lever där.
Grekerna älskar barn och framför allt ses vi svenskar som mycket bra människor.
Mvh och hopp om en underbar sol och skön vistelse på denna gröna ö,
en hyrbil för resa runt ön är ett måste,det skall inte missas.
Mvh Ulf

lina.r
2008-05-13, 15:15
18 grader i dag på thassos

lina.r
2008-05-13, 15:17
och man kan väl tro att web kameran sitter i skuggan

nina_77
2008-05-13, 16:20
Ja det hoppas jag verkligen annars är det kallt.... fast det står att den sitter på taket på huset mitt i solen :-( Fast det kanske inte stämmer. JAg håller på att kolla packningen nu. Vet inte vad för kläder jag behöver ta med...

och man kan väl tro att web kameran sitter i skuggan

ulrikas
2008-05-13, 17:27
Ett tips är att att med sig en kofta eller liknande då kvällarna kan vara lite svala!

/Ulrika