Logga in

Visa fullständig version : vilken ö-ordning blir bäst?

anston
2008-04-24, 18:00
Hejsan!bye_bye

Vi är två barnfamiljer,5 barn mellan 3-15 år, som ska åka till Sporaderna i sommar!!! Det känns otroligt förväntansfullt! Öarna vi tänkte besöka under sammanlagt 2 veckor är Alonissos, Skiathos och Skopelos. Men vi vet inte riktigt ivilken ordning vi ska besöka dem. Är det någon som kan tipsa oss?!

Vi har bokat flygstolar till Athen och ska sen ta oss vidare på fastlandet. Är det någon annan som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av dem?

Andra tips i ämnet tar vi tacksamt emot!!!klapp_klap MVH anston

Kalimera
2008-04-24, 19:47
När vi var i Sporaderna började vi på Alonissos, sedan Skopelos och avslutade på Skiathos. Det var en perfekt rutt, kan egentligen inte bli mycket bättre, så grattis till ert val av öar. :)

Elisabet
2008-04-24, 19:50
Jag håller med Janne, den ordningen skulle jag också välja.
Alla tre öarna är vackra och härliga, men gillar ni sandstränder så se till att ha den mesta tiden på Skiathos! Bättre finns inte!

anston
2008-04-24, 20:34
Tack för tipset!
Men jag undrar genast VARFÖR i den ordningen? Och hur långa båtresor blir det i tid räknat? (med tanke på barnen).:rolleyes:

Elisabet
2008-04-24, 21:01
Ni kommer ju först till Skiathos och ska även åka tillbaka därifrån, så det är lämpligt att ta den antingen först eller sist. Eftersom det är praktiskt att vara på plats minst någon dag före hemresan, så är det smart att spara Skiathos till sist.

Först kan ni välja att åka till Skopelos eller Alonissos, egentligen är det vilket som, men det känns liksom bättre att ta den som ligger längre bort först och sedan "tråckla sig" tillbaka. Fast så mycket tråcklande blir det ju inte, eftersom öarna ligger nära varandra som på ett pärlband :)

Det tar mellan 40 och 60 minuter mellan öarna, beroende på väder och båttyp.

För övrigt skulle jag välja inrikesflyg till/från Skiathos och inte buss/båt över fastlandet. Mycket enklare, snabbare och inte så dyrt.