handdator

Visa fullständig version : Barn i Aten och lite tid...


Åsa L
2008-04-24, 10:21
Vi ska sova en natt i Aten i början av juni, fyra vuxna och två barn på 5, 8 år. Vi vuxna vill hinna med lite sevärdheter som Acropolis, mm. Vad är möjligt att hinna med på två halvdagar och är det redan då olidligt varmt på Acropolis? Vet någon öppetiderna där? Är det värt tid att ta sig upp på Filopappoukullen?
Tacksam för tips. Jag ser verkligen fram emot tiden i Aten, men vill ju inte att barnen ska bli för trötta...
Åsa

Eva L
2008-04-24, 10:29
Det finns mycket skrivet om Aten om du inte känner till Matt Barrett så rekommenderar jag att du bekantar dig med hans texter. Mycket bra och uttömmande om Aten.

Eva

lemon
2008-04-24, 10:51
Håller med Eva om Matt Barret och hans "Survivalguide".

Kan rekommendera Nationalparken, som finns mellan Zappeion och parlamentet. Bara att snedda över gatan från Syntagma. Grönt, lugnt, svalt och det finns en jättefin lekplats för barnen där.

Om ni har ork så är utsikten över solnedgången i Saroniska bukten från Likavitoskullen magnifik. En annorlunda hiss/lift/kabinbana/t-bana? tar er upp från Kolonaki.
Trevlig resa!

/Magnus

Admirala
2008-04-24, 13:09
Akropolis åpner tidlig, tror det er klokken 8. Det lønner seg å være der så tidlig som mulig. Ikke bare for varmen, men fordi det da er færrest mennesker der.
Utsikten fra Filopappo er formidabel, og området er flott og fredelig. Det er ikke så langt å gå til Filopappo, men jeg vet jo ikke hva en femåring vil synes om akkurat det. Foreslår kanskje heller at dere etter Akropolis (eller før, om det passer bedre), går til Areopagos (flott utsikt) og deretter tar en av stiene ned mot Plaka eller Thissio. En fin liten tur mellom gress, blomster og trær, og ikke det minste langt.

Kalimera
2008-04-24, 21:49
Jag skulle hoppa över Akropolis och spara det till en annan gång när ni har mer tid. I stället skulle jag strosa runt kvarteren i Plaka och insupa den härliga Aten-atmosfären. Går ni från Plaka mot Monastiraki passerar ni många av de intressantaste sevärdheterna, som de gamla romerska kvarteren med Hadrianus bibliotek och vindarnas torn, och den antika agoran. Ni hinner även se loppmarknaden i Monastiraki och saluhallen på Athinagatan. Akropolis ser ni var ni än är, från håll visserligen, men ändå. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_33.jpg

Missa inte heller vaktavlösningen utanför parlamentet på Syntagmatorget, det tror jag att ungarna skulle gilla.

Marianne
2008-04-24, 23:43
Du skriver att ni har 2 halva dagar. OM det betyder, att ni kommer in med färjan till Pireus vid 16-tiden så är ni först på ett hotell en timme senare (tidigast) och jag tror i så fall att det mest realistiska är (som Janne också skriver) att ni strosar runt lite i Plaka, kanske lite i Anafiotika, går ner mot Monastiraki och ser lite av utgrävningarna på avstånd, Vindarnas torn osv. Eller går till Nationalparken och Syntagmaplatsen och kollar vaktombytet vid parlamentet. Sedan middag och evt. strosa lite mer innan läggdags. Evt. går ni en promenad RUNT Akropolis (gågatan Dionisiou Areopagitou och vidare Apost. Pavlou och sedan Adrianou), som är en trevlig promenad och ger en bra bild av Akropolis på nära avstånd och stämningen runt omkring.

Om flyget går nästa dag mitt på dagen eller strax efter lunchtid så hinner man knappast något besök varken på Akropolis, Filopappou eller Likavittos, men förmiddagen går stort sett med att vakna, packa ihop grejerna, äta frukost och bege sig ut till flygplatsen. Går flyget senare på dagen och ni är morgonpigga kan det vara en idé att gå upp till Akropolis redan kl. 08.

Har man en hel dag, dvs. två övernattningar så kan man planera besök uppe på Akropolis eller en tur upp till Likavittos.

Jonas E
2008-04-25, 10:49
I stället skulle jag strosa runt kvarteren i Plaka och insupa den härliga Aten-atmosfären.
Håller med, sist vi var i Aten var våra barn 4 och 8 år och det dom gillade bäst var att gå runt i Plaka och titta i krimskrams affärerna.
Dessutom jublade dom när dom fick se ett McDonalds efter 3 veckor med grekisk mat.:p
Med det menar jag inte att det är något fel på den grekiska maten men det kan vara gott med lite omväxling.

/Jonas

Åsa L
2008-04-25, 20:38
Tack för alla bra tipsbye_bye Vi kommer till Aten vid 13-tiden på lördagen och åker mot Pireus vid 14-tiden dagen efter. Vill gärna hinna med Acropolis, men hör att det finns mycket annat att seklapp_klap
Åsa

Marianne
2008-04-25, 23:52
Oj, då missförstod jag lite, trodde att ni skulle bo i Aten på hemvägen.
Landar ni till tiden, och får bagaget någorlunda snabbt, så kan ni ju vara på hotellet vid 15-tiden (vi brukar räkna med 2 timmar från landningen till att vi är på hotell centralt i Plaka).
Vill ni gärna upp på Akropolis, så bör ni kunna satsa på det. Minns inte när de stänger, men det kan du säkert slå upp. Kanske kl. 18, kanske kl. 19.
Och söndag morgon kl. 8 eller strax därefter går det ju också bra när ni bara ska ut till Pireus vid lunchtid.
Hoppas ni får ett par fina dagar i Aten!

Åsa L
2008-04-26, 09:14
Tack!:)
När är det vaktavlösning vid Syntagma, tro? Det tror jag också att barnen skulle gilla! Nationalparken verkar ju även den barnvänlig. Lite påfyllning av sånt så kanske de orkar gå lite sen.;) Jag hoppas de uppskattar lite antika byggnader och ruiner...
Åsa, med 41 dagar kvar!

Elisabet
2008-04-26, 09:27
Jag skulle ABSOLUT INTE hoppa över Akropolis. Det är ett roligt område för barnen där de kan springa omkring och hoppa (inte på själva ruinerna förståss, men det finns många andra stenar där också :) ).

Åk dit så ni är där när det öppnar på morgonen. Eftersom ni är flera vuxna, så behöver ni ju inte gå alla för att hämta bagaget utan kan låta barnen ta det lugnt eller göra något annat roligt innan ni åker till Pireus. Jag vet inte vilken tid vaktavlösningen är, men med lite tur är den ungefär då, och då är ni ju ändå nära tunnelbanan.

Smultron
2008-04-26, 12:19
Har för mig att vaktavlösningen är varje hel timme. Tror garanterat att barnen tycker det är kul med deras lustiga gångstilar.
I nationalparken, som är en härlig oas med många fina och annorlunda växter, finns det också en liten djurpark.

Smultron

Åsa L
2008-04-27, 18:15
Då kanske vi kan få till att se ett vaktombyte! Kul med djurpark, barnen kommer väl vilja hålla sig ikring Nationalparken och Syntagma hela vistelsen! Bra tänkt att vi tar vaktavlösningen på väg till metron till Pireusklapp_klap. Det gäller att vara effektiva om vi ska hinna med allt, och det ska vi, ta det lungt ska vi göra på Egina:cool:.

Tack alla för tipsen!
Åsa