handdator

Visa fullständig version : Mygg i maj??


nina_77
2008-04-22, 22:18
Hej!! Ni som varit på thassos (eller andra öar) i maj, har det varit mkt mygg på kvällarna då?? Måste skaffa myggmedel och insektsskydd till vagnen isåfall. Här där vi bor har vi nästan aldrig mygg flabb_flab Så vi är ovana vid sånt obehag :D

Nina

Sandra 68
2008-04-22, 22:27
Hej!! Ni som varit på thassos (eller andra öar) i maj, har det varit mkt mygg på kvällarna då?? Måste skaffa myggmedel och insektsskydd till vagnen isåfall. Här där vi bor har vi nästan aldrig mygg flabb_flab Så vi är ovana vid sånt obehag :D

Nina




Hej Nina.
Vi har åkt veckan innan midsommar, och då har det varit mygg.
Inte ute så mycket, utan inne på hotellrummet, de är små så man ser dom inte, jag tål dom inte så bra så det blir som röda små prickar och kliar till tusan. Man kan köpa myggmedel där i affärerna, en grej sätter man i väggurtaget, de har lite starkare grejer än vi har i sverige.

Sandra 68

Eva L
2008-04-23, 09:19
Har du ett litet barn med dig föreslår jag att du tar med nät till vagnen och handlar myggmedel här hemma. Många medel får inte användas till barn under tre år så kontrollera med Apoteket vad som gäller. Moskitnät till sängen kan vara ett alternativ till kemikalierna. Att använda luftkonditioneringen brukar också hjälpa mot myggen.

Eva

nina_77
2008-04-23, 09:36
Båda barnen är små, 2½ och 8 månader. Vi får väl försöka ha dörren till rummet stängd, så att myggen inte tar sig in. Ska köpa barnvänligt myggmedel om det finns. Jag har ju överlevt flera sommrar i lappland som barn. Fast där är ju myggen stora som flygplan flabb_flab AC tror jag inte vi behöver koppla på i maj, men vi får se.


Har du ett litet barn med dig föreslår jag att du tar med nät till vagnen och handlar myggmedel här hemma. Många medel får inte användas till barn under tre år så kontrollera med Apoteket vad som gäller. Moskitnät till sängen kan vara ett alternativ till kemikalierna. Att använda luftkonditioneringen brukar också hjälpa mot myggen.

Eva

Janérik
2008-04-23, 17:36
Båda barnen är små, 2½ och 8 månader. Vi får väl försöka ha dörren till rummet stängd, så att myggen inte tar sig in. Ska köpa barnvänligt myggmedel om det finns. Jag har ju överlevt flera sommrar i lappland som barn. Fast där är ju myggen stora som flygplan flabb_flab AC tror jag inte vi behöver koppla på i maj, men vi får se.
Då vi var på Naxos med Emma 9 månader hade vi en kväll missat att stänga ett fönster till rummet. Då vi kom tillbaka var hela taket i köket alldeles svart av mygg. Jag gick och pratade med Vaggelis på hotellet och han bad oss att hålla oss från rummet en halv timme, inte så att det var jättefarligt men eftersom Emma var liten ville han ändå att vi skulle hålla oss borta. Efter en dryg halvtimme gick vi tillbaka till rummet. Inte en mygga så långt ögat såg, inte ens en död på golvet, ingen lukt i rummet heller. Jag har ingen aning om vad han gjorde men det var onekligen effektivt.
Efter detta kollade vi alltid en extra gång så att alla fönster var stängda och lampor släckta innan vi gick ut.

Mvh Janérik

Arne
2008-04-23, 17:45
Jodå!! Vaggelis använder sig av Qero. B!!! Rena (giftet) myggdödaren!! Detta preparat är rent av hyperefektivt, men man ska nog icke vistas i rummet när medlet verkar!!

Det är emellertid tveksamt om detta myggmedel skulle godkännas av de Svenska myndigheterna.

Annars finnes det flera förträffligt effektiva myggmedel att i market och Aphoteka inhandla.
Förslagsvis "Citronela" Hustruns favorit. Håller såväl mygg som trånande damer på behörigt avstånd...

Den svenska varianten Mygg.A är lilaledes efektiv, men hava föga effekt på trånande damer....


Arne

Rinaki
2008-04-23, 19:24
Den svenska varianten Mygg.A är lilaledes efektiv, men hava föga effekt på trånande damer....
Arne
Hur är effekten på "trånande herrar" då....flabb_flab??Nåt att testa kanske...hmmm?!?!

Sanne_b
2008-04-23, 21:27
men fyy myggor...åker till hersonissos om ett par veckor-undrar hur det är där med dessa myggor??

sanne b

litentuva
2008-04-24, 10:35
Kretamyggor kan sitt jobb de också! Inte för att jag varit med om ngn invasion som den som beskrevs i tidigare inlägg men nog bits de alltid och verkar giftigare än våra svenska släktingar. Enligt min erfarenhet varken syns eller känns de när de bits, helt plötsligt vaknar man bara en dag med ett gäng blemmor på benen...Myggmedel är att rekomendera och myggmaskin i elurtagen på nätterna. Brukar finnas på hotellrummen med tillhörande tabletter annars får man lätt tag på detta i närmsat minimarket eller apotek.

nina_77
2008-04-24, 11:53
ok, är det samma typ av myggmaskin som finns här hemma?? Vi brukar ha sån i stugan i lappland. En röd manick med blåa tabletter? Kan nog ta med en sån. Ska köpa lite myggmedel, får smörja ungarna lite iaf. Fast dom gånger jag varit utomlands har jag inte blivit myggbiten. Har varit i turkiet 2 ggr i maj och på Kreta i början av Juni. Hoppas dom håller sig på avstånd. Lillen har ju aldrig blivit biten av nån insekt, så jag vet inte alls hur han reagerar på det.


Kretamyggor kan sitt jobb de också! Inte för att jag varit med om ngn invasion som den som beskrevs i tidigare inlägg men nog bits de alltid och verkar giftigare än våra svenska släktingar. Enligt min erfarenhet varken syns eller känns de när de bits, helt plötsligt vaknar man bara en dag med ett gäng blemmor på benen...Myggmedel är att rekomendera och myggmaskin i elurtagen på nätterna. Brukar finnas på hotellrummen med tillhörande tabletter annars får man lätt tag på detta i närmsat minimarket eller apotek.

Siri A
2008-04-24, 12:50
En röd manick med blåa tabletter?Alla manicker är inte röda, men blåa tabletter finns... :D Myggmaskin finns ibland på hotellen, men det kanske är säkrast att ta med!

Athanasia
2008-04-24, 12:59
Och om nu ändå oturen är framme och man får sig ett eller annat bett så finns det nåt som heter After Bite,,,(ser ut som ett limstift).Väldigt effektivt mot klådan..Finns välsorterade market´s i nere i Grekland.