handdator

Visa fullständig version : Fototävling 2008


Kalimera
2008-04-22, 13:09
Nu har ni chansen att påverka vilka kategorier som ska vara med i årets stora fototävling. Bästa bild är självskriven, omröstningen gäller de två andra kategorierna. Lägg dina röster här ovan.

Du kan rösta på flera alternativ. Omröstningen pågår till mitten av maj, eller något tidigare. Vi får se.

Netwolf
2008-04-22, 14:24
Bästa film är inte med då, men det kanske är overkill? :rolleyes:

Kalimera
2008-04-22, 14:31
Bästa film är inte med då, men det kanske är overkill? :rolleyes:Det är ju bara du och jag som filmar, då är ju vinnaren redan klar eftersom jag inte får vara med. Grattis. :D

Netwolf
2008-04-22, 14:34
Det är ju bara du och jag som filmar, då är ju vinnaren redan klar eftersom jag inte får vara med. Grattis. :D

Kul att äntligen få vinna en kategori! Jag inväntar den isblå kalimeratröjan med posten...;)

Siri A
2008-04-22, 15:02
Båtar fick min röst! Utmärkt kategori! klapp_klap

Admirala
2008-04-22, 15:51
Hmm, kan noen fortelle hva som er den egentlige forskjellen mellom "Typiskt Grekland" og "Grekisk vardag"?
Jeg mener, vil ikke kategorien "Typiskt Grekland" inneholde bilder fra "Grekisk vardag", og om begge kategoriene vinner, hvilke bilder skal sendes til den ene eller andre...?

Bortsett fra at bilder tatt på en søndag må sendes inn i "Typiskt Grekland" flabb_flab

Hellen
2008-04-22, 18:46
Jag ser inte heller skillnaden mellan typiskt Grekland och grekisk vardag, det jag upplever som typiskt Grekland borde vara vardag i Grekland.
// Helén

Yanna
2008-04-22, 18:54
Det skulle vara roligt med kategorier som inte var med 2007. Skillnad mellan typisk och grekisk vardag ...hmmm..För mig är det typiskt med ett vitkalkat hus, men det är ju inte en vardagsbild...t.ex.

Yanna

Admirala
2008-04-22, 19:50
För mig är det typiskt med ett vitkalkat hus, men det är ju inte en vardagsbild...t.ex.

Det er jo interessant, for det er pastellfargede hus som er typisk gresk for meg...
Og uansett, kan ikke et bilde av et hus være et hverdagsbilde? Hva hvis det sitter et menneske og renser bønner utenfor, er det da et hverdagsbilde? Hva hvis huset er bygget i stein, som er vanlig nordpå, er det et hverdagsbilde?

Og sånn kan man filosofere... ;)

Abi
2008-04-22, 22:34
Bortsett fra at bilder tatt på en søndag må sendes inn i "Typiskt Grekland" flabb_flab

Den var bra, tycker jag flabb_flab. Eller varför inte Grekisk söndag :confused:.
Annars håller jag med Yanna, om att det inte bör vara samma kategorier som -07.
Siri, jag röstade också på båtar, bl a.

bye_byeAbi

bob-kåre
2008-04-23, 13:49
Jag känner också att grekisk vardag och typiskt grekland krockar lite, la iaf mina röster på båtar, otypiskt grekland och trafik. För det är väl 3 kategorier eller kanske 2 om bästa bild fortfarande skall vara med?

wilda
2008-04-23, 14:12
Vad är då Otypiskt grekiskt?

För mig så är just typiskt Grekland att landet ofta visar upp en väldigt otypisk sida... om ni förstår?

;)

Hellen
2008-04-23, 14:19
Vad är då Otypiskt grekiskt?
För mig så är just typiskt Grekland att landet ofta visar upp en väldigt otypisk sida... om ni förstår?
;)

Otypiskt grekiskt- t.e.x. något jag inte förväntar mig alls att se i Grekland, det är vad jag tänker på när ser den kategorin.
// Helénbye_bye

Athanasia
2008-04-24, 08:08
T.ex såg två stycken lastbilssläp vid nån firma på vägen från Kos flygplats ett år.....Hellgrens bilfrakt Skellefteå...

Elisabet
2008-04-24, 08:14
Fast det som vi tillfälliga besökare inte förväntar oss att se, är nog ofta inte alls ovanligt...

Athanasia
2008-04-24, 08:18
Näe,så sant Elisabeth,,,,

Lissi
2008-04-24, 08:27
Jag skulle önska tre TYDLIGA kategorier så att man inte sitter och tvekar om vilken kategori bilden man vill delta med passar bäst i...

BÄSTA bild en sådan kategori som är svår, för den täcker ju även de andra klasserna ....... Där kan ju alla bilder platsa oavsett motiv....och varför just den kategorin ska vara med varje år kanske det finns en förklaring på...
Årets "Bästa bild" t ex med geten är ju också typisk "Vardag"....;)
Oj vad luddigt detta låter , men är det nån som fattar vad jag menar???:confused:Ang_elx

Lissi

Janérik
2008-04-24, 08:55
T.ex såg två stycken lastbilssläp vid nån firma på vägen från Kos flygplats ett år.....Hellgrens bilfrakt Skellefteå...
Om du menar detta som otypiskt grekiskt så vet jag inte riktigt om jag vill hålla med :rolleyes: Förr fanns det en hel del svenska lastbilar som hade bytt hemvisst till Grekland, jag minns bäst en gammal Volvo med Ramlösareklam på skåpet, den såg vi flera år efter varandra ute i ö-världen. För övrigt så händer det lite samma sak med människor också, då de pensioneras från den Svenska arbetsmarknaden så flyttar de vidare till Grekland för att leva slutet av sitt liv där :cool: Inte helt fel enligt mej _B-anana

Mvh Janérik

Athanasia
2008-04-24, 08:55
Man kan ju rösta fram Bästa bild genom de kategorier som finns..på sätt får vi ju 4 omröstningarAng_elx(förutsatt att det finns 3 andra omröstningar)

Athanasia
2008-04-24, 09:22
Om du menar detta som otypiskt grekiskt så vet jag inte riktigt om jag vill hålla med :rolleyes: Förr fanns det en hel del svenska lastbilar som hade bytt hemvisst till Grekland, jag minns bäst en gammal Volvo med Ramlösareklam på skåpet, den såg vi flera år efter varandra ute i ö-världen. För övrigt så händer det lite samma sak med människor också, då de pensioneras från den Svenska arbetsmarknaden så flyttar de vidare till Grekland för att leva slutet av sitt liv där :cool: Inte helt fel enligt mej _B-anana

Mvh JanérikSå sant....

Admirala
2008-04-24, 12:33
Diskusjonen om at det vi oppfatter som utypisk gresk ofte ikke er det i virkeligheten, kan like gjerne overføres til hva vi oppfatter som typisk gresk. Når jeg forteller mine greske venner at for en skandinav er det typiske greske huset en "hvitkalket kube" synes det det er underlig. For dem er det slett ikke typisk gresk, fordi så få hus faktisk ser slik ut - bare ute på noen små øyer, sier de. Gamlinger på esel er heller ikke typisk gresk for dem. Og sånn kan jeg fortsette.

Vi oppfatter vel kategorien typisk gresk som hva som er typisk for oss, nordboerne. Da kan vel kategorien utypisk gresk ha samme utgangspunkt!

Og jeg er enig med Lissi. Noen kategorier, særlig Beste Bilde, blir veldig åpne for tolking, og kan godt være mer presise.

Peter
2008-04-24, 17:54
...en gammal Volvo med Ramlösareklam på skåpet...

Den "vandrade" på Amorgos för några år sedan. Jag blev så paff när jag såg den att jag glömde ta en bild... :eek:

Peter

bob-kåre
2008-04-25, 01:27
Var skulle den här bilden platsa?

http://web.telia.com/~u95403968/grekland/bilder/typiskt.JPG

Lissi
2008-04-25, 08:26
Absolut i klassen "Bästa typiskt grekisk vardag" klassen och även roligaste bild om den kategorin fanns....
Mycket "lättplacerad" bild m a o :D

Lissi

Zappa
2008-04-25, 12:29
Var skulle den här bilden platsa?




Hahahaha, så roligt har jag inte haft sen TV'n kom till byn...
flabb_flab:Dflabb_flab_B-ananaklapp_klapklapp_klap
Sven

Peter
2008-04-25, 17:50
Men... men... men... Jag vet inte vad jag ska säga! Bara i Grekland kan man få till det så. Jag skrattade så jag höll på att pinka på mig. Underbar bild! Var är den tagen?

Peter

Chras
2008-04-28, 15:39
Jag har i alla fall fått en lika dan bild från Tyskland.
Chras

bob-kåre
2008-04-28, 22:50
Var är den tagen?
Tyvärr vet jag inte var den är tagen, har fått den skickad till mig av en kompis.

Kalimera
2008-05-05, 12:14
Det har inte kommit några röster på länge så jag stänger omröstningen. Kategorierna blir Bästa bild, Båtar och Typiskt Grekland. Information om tävlingen kommer inom kort.