Visa fullständig version : Första resan till Naxos
Hej alla kunniga!
Är 21 år och har tänkt att åka till Naxos den 7 juni med min pojkvänn. eftersom det är första gången vi ska till Naxos känns det bäst att åka med apollo så slipper vi att fixa allt själva. funderar på att boka korali garden. är det någon som har bott på det hotellet?
Märker att det finns en hel del naxosfantaster här så har lite frågor.
Vad får man absolut inte missa?
Vad kostar det att leva om man jämför med till exempel de större orterna på kreta?
har tänkt att hyra moppe och åka runt lite, något förslag på bra ställe att hyra och vad kostar det?
Är ett stort fan av att gå ut och dansa, vart går man då?
Jättetacksam för svar!
Mvh / Sarah
Märker att det finns en hel del naxosfantaster här så har lite frågor.Här har du en!! bye_bye
Vad får man absolut inte missa?Mycket! Stränderna får man absolut inte missa tycker jag. Antingen så bor man i stan, bokstavligt talat, inte vid Georgios Beach. Eller så bor man ute vid Agios Prokopios, Agia Anna eller Plaka. Stranden i stan är inget att ha. Men det är bara min personliga åsikt.
Det finns många mysiga byar och det ända "måstet" tycker jag är Koronos och Appolonia på norra Naxos. Annars är det bara att välja en by på kartan. Allt är fint på Naxos! :)
Vad kostar det att leva om man jämför med till exempel de större orterna på kreta?
Har inte varit på Kreta, men jag kan inte tänka mig att det skiljer så mycket. Naxos är en billig ö och eftersom ni åker charter så klarar ni er lätt på 300-400/pers och dag. Men ska man festa, shoppa mycket osv. går det såklart åt mer pengar.
har tänkt att hyra moppe och åka runt lite, något förslag på bra ställe att hyra och vad kostar det? Jag hade inte hyrt moppe på Naxos. Ön är för stor för det tycker jag, men med bil går det däremot utmärkt!
MotoNaxos, finns i Agia Anna och Chora och är en seriös firma. (Ligger vid bussstoppet i Agia Anna och vid torget i Chora.) Moped ca. 12 € och bil ca. 25 € per dag, exl. försäkringar.
Det är absolut värt de extra pengarna att hyra bil, tycker jag. Du har AC, sitter bekvämt, kan läsa kartan samtidigt osv.
Men för kortare turer, som från stränderna till stan eller tvärt om så går det lika bra med moped. Räkna med ganska mycket trafik på den sträckan. Bussarna går varja halvtimme och tar ca. 15-20 minuter.
Lycka till!
har tänkt att hyra moppe och åka runt lite, något förslag på bra ställe att hyra och vad kostar det?
Jättetacksam för svar!
Mvh / Sarah
Det finns MÅNGA olika ställen att hyra på och priserna varierar VÄLDIGT så ägna en förmiddag åt att gå runt och fråga , hyr inte på första bästa ställe... Vi sparade många euro förra sommaren på att leta lite ...Hyr man flera dagar så får man ju bättre pris.Vi hyrde en 4-hjuling och åkte runt på..Stadigt säkert och väldigt bra när man åker på alla småvägarna....
Det ni inte får missa är alltså att åka runt på denna fantastiska ö, med så många fina byar. Avstånden mellan byarna kan ibland vara stora så det är mindre tröttande med 4-hjuling. Åk vägen från Naxos by efter kusten upp till Apollonia i norr så har ni en härlig tur...
Lycka till!
Lissi
Hej alla kunniga!
Är 21 år och har tänkt att åka till Naxos den 7 juni med min pojkvänn. eftersom det är första gången vi ska till Naxos känns det bäst att åka med apollo så slipper vi att fixa allt själva. funderar på att boka korali garden. är det någon som har bott på det hotellet?
Märker att det finns en hel del naxosfantaster här så har lite frågor.
Vad får man absolut inte missa?
Jättetacksam för svar!
Mvh / Sarah
Vi bodde på Korali Garden i fjor og er den beste plassen vi har på bodd på i Naxos. Skal du rundt på øya så anbefalles Bil, men det er nok med sykkel/moped om du bare skal på stranden. Som skrevet tidligere så er ikke by stranda noe særligt reis heller ut over til Agia Anna eller Plaka.
Min personlige oppfatning av prisnivået er at det er billiger på Naxos iforhold til Skiathos/Skopelos som vi også pleier og ha en tur til på sommeren.
Tack för era tips! fyrhjuling lät inte helt fel flabb_flab och får definitvt ta och åka runt till de andra stränderna. är naxos en sådan ö där man kan hitta egna små mysiga vikar? vi åker ju tidigt (7 juni) antar att det inte är jättemkt folk där så tidigt..? finns det ställen så man kan gå ut å dansa? _B-anana
Jätteroligt att höra åsikter från folk som bott på korali garden och det var inget dåligt omdömme du gav atle ;)
Tack så jättemkt för era svar!
/Sarah
vi åker ju tidigt (7 juni) antar att det inte är jättemkt folk där så tidigt..?Det är folk överallt, men var inte oroliga för att behöva trängas. Ni åker ju innan de flesta skolorna slutar! :)
För övrigt kan man hitta små mysiga vikar, men ta det inte som en självklarhet att ni kommer vara ensama,
i alla fall inte på västra sidan.
Min erfarenhet av Naxos kommer visserligen från mitten av juni och framåt, men då är det absolut inga problem att hitta "egna" små vikar. Vi hittade några även förra året trots att det då var i augusti.
Trevlig resabye_bye
// Helén
Jag kan rekommendera att ta en sväng till Alyko och Pyrgaki, som är två "områden" som ligger precis intill varandra, cirka en halvtimmes färd från Naxos stad. Underbara stränder, och en otrolig atmosfär - väldigt lungt och stillsamt, och väldigt vackert. Vi bodde där förra sommaren, och vi hittade nya små badvikar varje dag, som är några av de vackraste jag någonsin upplevt. Och om man väl är där får man inte missa att ta en öl på Notos, en/ett café/bar som ägs av en mycket gästvänlig Tony! Förutom cafét så ligger det bara ett supermarket, även det i Tonys regi, och ett hotell i den direkta närheten, och framför ligger havet och den breda stranden. Delar av uteserveringen är belägen mellan träd, och musik spelas ur högtalare som är monterade uppe i träden. Helt underbart!
Men det är inte något ställe för dans, då ska man ju befinna sig i Naxos stad istället! Jag har inte själv varit där på kvällstid, men Prime heter en bar känd för mycket dans och fest som drar till sig många festglada skandinavier! Den ligger på restaurangstråket längs hamnen i Naxos stad, fast det säger kanske inte så mycket. Men den är inte svår att hitta, ligger "mitt i smeten"!
Hoppas ni får det underbart!
Hej!
Jag bodde på Korali Garden 2006 och ska bo där även i sommar. Åker till Naxos 31/5 för två härliga semesterveckor. Korali Garden är ett fräscht och trevligt hotell med en mycket trevlig värd (åtminstone för 2 år sen), en äldre man som gav oss både blommor och kryddväxter från egna trädgården. Varje kväll när vi skulle ut på stan önskade han oss "good dance".
Hotellet ligger strategiskt till på flera sätt. Bara ett par min gångväg bort ligger både ett bageri där man kan köpa nybakad frukostfralla, en supermarket (lite typ ICA), samt busshållplats för de bussar som går till Agia Anna och Prokopios. Det ligger även en utomhusbio i närheten :-) Det är gångavstånd till centrum och stadsstranden. Utsikten från balkongerna är däremot inte så mycket att skryta med. Ingen havsutsikt m a o utan snarare över grannens gethage ;-) Det finns även en tupp i kvarteret som nitiskt ser till att ingen missar morgonrodnaden... Ha en riktigt skön resa. Naxos är toppen.
/Annika
Förövrigt så är väl Naxos stad en av kykladernas vackraste.
Man märker det strax innan det börjar skymma, då staden på något sätt kommer fram ur soldiset.
Jag brukar sätta mig på cafet som ligger i södra delen av hamnen, precis där den slutar (minns inte namnet på cafet tyvärr) och bara beundra det jag ser!
Tillsamans med en frappe, med mjölk och socker tack!!
På Prime är det riktigt bra tryck på nätterna. Även Escoba är ett mysigt ställe att gå på och kan väl mer kallas disco. Ha en trevlig resa och jag kan lova att ni inte blir missnöjda!! _B-anana
Va roligt att höra, ska absolut se till att besöka Prime. Lite motion måste man ju få på semstern ;)
Verkar som att de personer som bott på Korali Garden har varit mkt nöjda och det känns väldigt skönt. För övrigt tycker jag attdet låter mysigt med utsikt över en gethage, bonnflicka som jag är, och perfekt med en tupp som väcker en på morgonen slipper man ställa klockan. :D
Utomhusbio låter ju kanonkul. vart köper man biljetter till den och vad kostar det?
Hur mkt mygg är det på Naxos, krävs myggolja?
Undrar även en liten sak angående stranden i Naxos stad. Finns det solstolar att hyra eller är det handduk i sanden som gäller? Spelar mig engentligen ingen roll vilket, är bara nyfiken :) och otåligockså för den delen. hehe :o
Bara 23 dagar kvar!
sol o värme
2008-05-14, 20:40
Bodde på Korali Garden i början av Juni 2005. Hotellet är enkelt men mysigt och ligger lagom långt från allt. Utbudet av restauranger i Naxos stad är helt otroligt.Strosa runt i gränderna och leta efter nått mysigt ibland får man kännslan av att vara i någons trädgård. Naxos är toppen, ni får säkert en härlig resa.
Hur mkt mygg är det på Naxos, krävs myggolja?
Ärligt talat så har jag faktiskt aldrig haft några som helst problem med mygg när jag varit i Grekland. Beror kanske på vilken tid på säsongen man är där - jag har mest rest i juni. Sist jag var på Naxos (-06) såg jag inte en enda mygga trots att vi sov med balkongdörren öppen på nätterna. Annars finns ju myggmedel att köpa på apoteket på Naxos.
Undrar även en liten sak angående stranden i Naxos stad. Finns det solstolar att hyra eller är det handduk i sanden som gäller?
Det finns massor av solstolar att hyra... Men varför hålla till på stranden i stan när man kan cykla/åka buss, moppe etc till stränderna i Agios Prokopios, Anna och Plaka? :) Stranden i stan är helt ok men inte mer... tycker i allafall jag. Ha en skön semester!
Plaka Beach är helt fantastiskt! Det ligger små "rev" utmed stranden där som man kan snorkla kring och faktiskt se fisk. Man åker med smidigt med buss från Naxos stad och tar inte allt för lång tid. Vet inte exakt för vi bodde i Agios Prokopios som ligger mellan ovanstående. Det var bra att bo där för man hade då inte långt varken till stan eller Plaka. På kvällarna åkte vi taxi in till stan vilket 2004 kostade 5 euro.
Ha en trevlig resa! Ni kommer inte ångra er...det är en kanonö!!
Vi ska tillbaka i augusti.
På kvällarna åkte vi taxi in till stan vilket 2004 kostade 5 euro.
2007 kostade det 8€, rätt mastig procentuell höjning på tre år.
// Helén
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.