handdator

Visa fullständig version : Koufonissi eller Amorgos?


marlene ericsson
2008-04-22, 00:09
Vi reser i början av juli och planerar rutten Santorini-Naxos-ev. Koufonissi-Amorgos. Det kanske blir för mycket på två veckor och i såfall undrar jag vad vår familj med två barn på 8 och 12 ska välja Koufonissi eller Amorgos?? Våra barn gillar att dyka från klippor och snorkla...och jag med!
(Detta är vår första båtluff med våra barn)

/Marlene:confused:

Hellen
2008-04-22, 07:06
Santorini- Naxos och Amorgos, Koufinissi har inte samma valmöjlighet till klippbad, dock finns det en "gryta" som är väldigt speciell att bada i. Ett ca tremetershopp krävs för att komma i vattnet där. Den våghalsiga kan sedan simma ut i en tunnel (alldeles för djupt ner och för trång för att jag skulle våga) för att komma ut i havet.
// Helén

marlene ericsson
2008-04-22, 22:34
Får cellskräck bara jag tänker på tunneln!! Dessutom började jag fundera på hur kommer man upp igen......? Kanske säkrast att hålla sig på sandstranden då - feg som man börjar bli i min ålder! Tack för tipset dock! /Marlene:)

Kalimera
2008-04-22, 22:41
Koufinissi har inte samma valmöjlighet till klippbad, djupt ner och för trång för att jag skulle våga) för att komma ut i havet. Håller inte med där, tycker att det finns hur många klippbad som helst på Koufonissi, i all fall i jämförelse med Santorini och Naxos.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_30.jpg

Kalimera beach är ett många klippbad på Koufonissi.

Hellen
2008-04-22, 22:56
Håller inte med där, tycker att det finns hur många klippbad som helst på Koufonissi, i all fall i jämförelse med Santorini och Naxos.

Jovisst, jämfört med Santorini och Naxos, men jag jämförde Amorgos med Koufinissi.;)flabb_flab
// Helén

dustyaviator
2008-05-30, 21:33
Hej, vi var där i början av juli förra året. Jag skulle rekommendera Koufonissa, speciellt då ni har barn. Där är inte så mycket bilar och mopeder, och vattnet är kristallklart. Om ni tröttnar på Koufonissia kan ni alltid ta båten till Amorgos. I juli är det inte så mycket folk så ni kommer att hitta bra boende till en mycket rimlig kostnad.

Ia
2008-05-30, 22:27
Koufonissi er et deilig sted med flotte strender og også klipper som er fine å snorkle ved/i :)Har aldri vært på Amorgos, men har intrykk av at dette er en betydelig større øy og har mer og by på av både seerverdigheter og valg av spisesteder, butikker osv.
Amorgos har vel ikke de samme strendene, men desto mere av klippebad for dem som fåretrekker det.
Om ikke dere skal være lenge på Santorini så er det ikke umulig å ta et par netter på hver av de øyene etter en uke på Naxos...:rolleyes:

Koufonissi Gryta, heftig å hoppe ned i og evt svømme ned og ut av
http://i67.photobucket.com/albums/h287/scVN03/koufonissi4-1.jpg

Koufonissi, Pori
http://i67.photobucket.com/albums/h287/scVN03/koufonissi6-1.jpg


Ved grottene bakom Pori..., måtte klatre ned, fantastisk å svømme der!
http://i67.photobucket.com/albums/h287/scVN03/koufonissi3-1.jpg

Hellen
2008-05-30, 23:04
Gir opp bildene... fikk det ikke til :(
Ia

Det gjorde du visstflabb_flab
klapp_klapklapp_klapklapp_klap// Helén

Ia
2008-05-30, 23:17
Jeg er sta..., og det er ikke alltid så dumt..:D

Hellen
2008-05-31, 10:23
Att hoppa i den grytan är den absoluta höjdpunkten av upplevelser på Koufinissi, det är högt, jag har en bild där jag hopppar och med mig själv som måttstock har vi kommit fram till att det är minst 3 meter ner. Hur klarade ni fötterna utan skor?:eek: Det var jättemycket havsborrar där, när vi var där.
Så som Poristranden ser ut på din bild har vi aldrig fått uppleva tyvärr, det har blåst alla gånger vi besökt den.
Har läst att det nu är asfalterad väg från Finikas till Poristranden, går den vägen i närheten av grytan så som gångstigen gjorde?
// Helén

Ia
2008-05-31, 11:17
Nei den veien tror jeg går fra byen og liksom på baksiden over åsen...
Håper da virkelig ikke de har bygd vei langs strendene! synes det er ille nok at de har bygd ut ved Pori jeg.. synes det er best når det er litt "øde" og ikke tilpasset turister for mye.. :rolleyes:
Men noen vil tjene penger også og kan jo forstå at de som har muligheten utnytter den sjansen...

Ia

Elisabet
2008-05-31, 11:36
Jo den väg som byggdes för några år sedan går direkt från staden "bakom" heden. Men nu när jag googlade lite för att hitta en karta, såg jag en enkel liten karta över K där TVÅ vägar till Pori var inritade: den "gamla" - och en längs kusten! Det kan väl inte vara så (illa) att det finns två vägar dit?????


Vad gäller grytan så vill jag tillägga att man inte MÅSTE hoppa från högsta punkten för att komma i vattnet. Det går att klättra ner (och upp) på olika ställen runt om och även att välja lägre platser att hoppa från.


Vill man ha både stränder och klippbad väljer man K. Vill man undvika skandinaviska småbarnsfamiljsmassor, ha en större ö eller mer att välja på av det mesta (utom sandstränder) så väljer man A. Men båda är jättefina! Så enkelt är det väl? :)

Hellen
2008-05-31, 12:04
Vad gäller grytan så vill jag tillägga att man inte MÅSTE hoppa från högsta punkten för att komma i vattnet. Det går att klättra ner (och upp) på olika ställen runt om och även att välja lägre platser att hoppa från.

Klättra ner där:eek:, har du gjort det?
Jag tyckte det var nog så kämpigt att gå UPP, jag kände mig lite som en bergsgetflabb_flab


Vill man ha både stränder och klippbad väljer man K. Vill man undvika skandinaviska småbarnsfamiljsmassor, ha en större ö eller mer att välja på av det mesta (utom sandstränder) så väljer man A. Men båda är jättefina! Så enkelt är det väl? :)

Nästan så enkelt är det, Eigiali på Amorgos har en stor sandstrand, om den är fin eller inte skall jag inte uttala mig om för jag gillar inte sandstränder, åker man i juli/augusti så är man inte ensam där;):D
// Helén

Elisabet
2008-05-31, 12:27
Klättra ner där:eek:, har du gjort det? Det kan ju inte hända nåt värre än att man hamnar i vattnet - och det är ju ändå meningen med att man klättrar :D

Om jag minns rätt (det är åtta år sen) så klättrade jag och släppte taget ungefär 1 m från vattnet. Jag är skitfeg när det handlar om att hoppa från högre höjder än så, särskilt när det är saltvatten som väntar! Däremot simmade jag fram och tillbak genom tunneln. Med cyklop och fenor är det peace of cake enligt mitt sätt att se på upplevda faror flabb_flab

Kalimera
2008-06-03, 08:29
Håper da virkelig ikke de har bygd vei langs strendene! IaI höstas fanns det ingen väg, det var samma lilla stig.

! Det kan väl inte vara så (illa) att det finns två vägar dit?????Inte i höstas, tror inte de har byggt under vintern heller, det var nog bara stigen som var inritad på kartan.

M.G
2008-07-08, 07:35
Min karl trampade på en Sjöborre och fick ca 35 stickor i sig :o
Tur det fanns Ouzo vid 'operationen' ;)

Eva L
2008-07-08, 09:29
Apropå sjöborrar så har jag ett par ganska nya vattentåliga sandaler från Keen. Antagligen lite tunga i vatten men de bör ge ett mycket bra skydd mot sjöborrar och är perfekta vid promenader. Skönaste jag haft.

Eva

M.G
2008-07-08, 21:16
Ja jag såg en familj som hade badskor och det tror jag kan vara något att införskaffa om det blir någon fler resa och det är jag övertygad att det blir.
Jag och min man är helt såld. Min sa att det blir nog aldrig mer en vanlig charterresa nu och jag kan bara instämma.

M.G
2008-07-08, 21:19
Angående dykningen så tyckte min man att det var roligare att dyka på Koufonissi än på Amorgos. Däremot finns ju mer klippor på Amorgos men det finns ju även på Koufonissi även om det är mindre. Däremot gillade jag nog mer Amorgos, fick ganska fort lappsjuka där även om det var en underbart mysig liten ö men det hade räckt med 2-3 dagar. Vi var där 4. jag är i alla fall glad att jag har varit där.

M.G
2008-07-09, 07:13
Rättelse - Det var på Kofonissi jag fick lappsjuka. Jag tycker om att gå omkring och strosa på kvällarna men där gick man och åt och sedan satt man där resten av kvällen. Det kan vara skönt ett tag det också men......
På Amorgos var det ju också lite så men där kunde man gå omkring mer eller sitta och titta på båtarna i hamn.