handdator

Visa fullständig version : Stränder vid Katapola?


Jonas E
2008-04-21, 19:46
Som rubriken lyder, hur är det med stränder i närheten av Katapola.
Vi kommer att anlända till Amorgos i mitten av juni efter ha varit 9 dagar på Naxos och har inte riktigt bestämt oss om vi ska åka till Katapola eller Egiali.
Vad jag har förstått på forumet verkar Katapola vara det trevligaste stället men vi har två barn med oss som är 6 och 10år så det är ett krav att det finns en sandstrand tillgänglig utan allt för mycket krångel att ta sig dit.
Jag har för mig att jag har läst något om badbåtar från Katapola, stämmer det och vart går dom då?
Ett alternativ är att hitta ett hotell med pool, men det verkar inte finnas några i Katapola, bara i Egiali.
Om det finns hotell med pool i Katatpola så får ni gärna rekomendera det.

/Jonas

ramses
2008-04-21, 20:26
Det går badbåtar till en sandstrand varje dag. En lagom tur med barn. Det går också att promenera ca. en haltimme. För 10 åringen inga problem, men det är lite brant på slutet, kanske också lite långt för 6 åringen, men det är en omväxlande promenad.

Yanna
2008-04-21, 20:33
Hej Jonas E!
Det finns en liten strand till höger om där färjan lägger till...nedanför Eleni Room. Jättenära till allt.
Dit badbåten går kan man också gå, det tar 20-30 min. Man går runt viken genom och förbi Xilokeratidi och följer stranden/stigen tills man kommer till en vik. Stranden heter Maltesi. Man kan även göra dagsutflykter till Egialis sandstrand som är jättefin men ganska mycket folk om ni åker i juli. Det går buss till E.

Yanna

CarinaN
2008-04-21, 20:53
Själv trivdes jag ypperligt med att bo i Katapola, men frågan är om jag inte hellre skulle bo i Egiali om jag åkte med två barn i den åldern. Där har ni nära till en fin sandstrand utan att behöva ta badbåt.

Carina

Hellen
2008-04-21, 21:01
Vi hade kanske otur när vi var i Egiali, stranden var skräpig så även vattnet, den påminner mig om stranden i Naxos stad St Georgio? på Naxos, mer äcklig strand med skräpigt vatten har jag inte hittat någon annan stans på de öar jag besökt.
Jag föredrar absolut Katapola.
// Helén

CarinaN
2008-04-21, 21:50
Så här såg det ut på stranden i Egiali när vi var där. Inte skräpig och väldigt folktomt.... det här var kring 20 juni för två år sedan. Så kanske hade ni otur Hellen?

http://i193.photobucket.com/albums/z219/cn013/PICT00802.jpg

Kalimera
2008-04-21, 22:00
Som redan nämnts går det badbåt till Maltezi beach och till klippbadet Plakes. Sedan finns en strand "mitt i byn", det var riktigt kass förut, men har fräschats upp och ny sand har lagts dit. Och så finns Eleni beach som ser ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_25.jpg

Eleni beach har också fått en ansiktslyftning. Jag badar mer än gärna här. :)

Hotell med pool finns inte i Katapola.

CarinaN
2008-04-21, 22:05
Eleni beach har också fått en ansiktslyftning. Jag badar mer än gärna här. :)


Ja, där tog vi härliga kvälldopp. Vi bodde precis nedanför Eleni, hade endast ett par meter till vattnet. Härligt att stranden har blivit uppfräschad.

Carina - som plötsligt längtar tillbaka till Amorgos...

Jonas E
2008-04-22, 15:32
Det går också att promenera ca. en haltimme. För 10 åringen inga problem, men det är lite brant på slutet, kanske också lite långt för 6 åringen, men det är en omväxlande promenad.
Det är nog snarast 10-åringen som kommer att knorra över att behöva gå i en halvtimme.:)

/Jonas

Jonas E
2008-04-22, 15:46
Själv trivdes jag ypperligt med att bo i Katapola, men frågan är om jag inte hellre skulle bo i Egiali om jag åkte med två barn i den åldern. Där har ni nära till en fin sandstrand utan att behöva ta badbåt.
Carina
Hur är byarna i jämförelse med varandra, jag har läst mycket gott om Katapola, men har inte sett många kommentarer om Egiali.
Att stranden inte är den bästa är inte hela världen, vi kommer att stanna där max 5 dagar samt att vi kommer från fin strand på Naxos.
Ungarna gillar dessutom inte sandstränder, jag tror att vi har skämt bort dom lite för mycket när dom var yngre med fina poolanlägnningar.:rolleyes:

/Jonas

laero
2008-04-22, 15:47
Vi.... har inte riktigt bestämt oss om vi ska åka till Katapola eller Egiali.
Vad jag har förstått på forumet verkar Katapola vara det trevligaste stället men vi har två barn med oss som är 6 och 10år så det är ett krav att det finns en sandstrand tillgänglig utan allt för mycket krångel att ta sig dit.
/Jonas
Jag tycker att Egiali underskattas en del, denna by är också rätt mysig att bo i, nackdelen är att man får längre avstånd till andra delar av ön. Däremot är stranden klart bättre i egiali om man har barn med sig tycker jag.
Ska ni vara länge på Amorgos? Att bo några nätter på varje ställe kan vara ett alternativ.

Jonas E
2008-04-22, 15:53
Eleni beach har också fått en ansiktslyftning. Jag badar mer än gärna här. :)

Tack för bilden!
Som man säger: En bild säger mer än tusen ord.:)
Ser ut att duga alldeles utmärkt för oss.
Efter att ha slöat 9 dagar på Naxos är vi nog sugna på att se oss omkring lite så det blir nog inte speciellt många heldagar på stranden.

/Jonas

Jonas E
2008-04-22, 16:02
Ska ni vara länge på Amorgos? Att bo några nätter på varje ställe kan vara ett alternativ.
Våra planer är att stanna där max 5 dagar men man vet aldrig.:rolleyes:
Det enda vi har bokat i förväg är 9 dagar på Naxos sedan har vi 10 dagar "fritt" innan vi återvänder till Aten.
Men det känns som lite för få dagar för att hinna med bägge ställena.

/Jonas

Kalimera
2008-04-22, 22:28
Carina - som plötsligt längtar tillbaka till Amorgos...De e bara å åk. ;)

Kalimera
2008-04-22, 22:32
Däremot är stranden klart bättre i egiali om man har barn med sig tycker jag.Håller helt med, stranden i Egiali är Amorgos bästa strand, men den är inte min favorit, det är Mouros. Om jag skulle visa Mouros för en Naxosstrandälskare, och säga att det var Amorgos bästa strand, skulle jag säkert bli utskrattad, däremot skulle Egiali falla i god jord. Mouros gillar jag för vattnet och de vackra omgivningarna.

CarinaN
2008-04-23, 15:34
De e bara å åk. ;)

flabb_flab

Ja, det är det väl egentligen. Men vi är bara för nyfikna av oss för att återvända så snart till en ö som vi nyligen har varit på. I år är det Folegandros, Sikinos och Santorini som gäller, med avslut i Chania (om vi håller oss till planen). Men Amorgos är helt klart en av de öar som vi gärna återvänder till igen!!! Så längta dit kan man alltid göra. Särskilt till Mouros!

JonasE: Jag vet inte så mycket om Egiali. Vi tog en dagstur dit med moppe, låg på stranden några timmar och åkte sedan upp till de mysiga byarna som finns ovanför. Därför utforskade vi inte Egiali alls.
Vi trivdes i Katapola och förmodligen kommer vi att bo där igen när vi åker till Amorgos nästa gång. Men... vi åker utan barn numera.

Carina

Jonas E
2008-04-23, 19:32
Vi trivdes i Katapola och förmodligen kommer vi att bo där igen när vi åker till Amorgos nästa gång.

Det lutar åt Katapola för oss också.
Janne har lovordat det så mycket både här på forumet och under öbeskrivingarna så vi måste kolla om han har rätt.flabb_flab

/Jonas

hasa
2008-04-24, 19:37
Måste lägga mig i debatten. Har ni två barn så är Egiali den perfekta byn och stranden för er. Skulle aldrig personligen välja att bo i Katapola med små barn. Föredrar att bo nära strand så att man kan gå hem när man vill utan att vara beroende av båt och tider. Maltezi beach saknar skugga är ingen vidare strand enligt mig.

Hellen
2008-04-24, 19:56
Den lilla stenbryggan som syns längst ner till höger på Jannes bild är ett perfekt ställe att hoppa från, för barn i den åldern ni har Jonas. Jag minns inte om det var dykvänligt. Vad det gäller avstånd till hotell så bodde vi en bra bit från stranden/stränderna i Katapola, det tog hela 10 minuter att gå;):D
// Helén

Peter
2008-04-24, 21:14
Det lutar åt Katapola för oss också.
Janne har lovordat det så mycket både här på forumet och under öbeskrivingarna så vi måste kolla om han har rätt.flabb_flab

/Jonas

Det har han... :D :D :D

Peter - September kom fort... Ang_elx

Jonas E
2008-04-25, 12:23
Skulle aldrig personligen välja att bo i Katapola med små barn. Föredrar att bo nära strand så att man kan gå hem när man vill utan att vara beroende av båt och tider.
Visst är det smidigt att ha nära till stranden, men lika viktigt att man trivs i byn som man kommer till.
Vi har bara tänkt stanna på Amorgos i 5 dagar, så det blir max 4 bad dagar, att det kanske blir lite längre till stranden den korta perioden är inte hela världen för oss.

/Jonas