handdator

Visa fullständig version : Et annerledes Athen


Admirala
2008-04-21, 13:24
Tenkte bare jeg skulle tipse om denne (http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/17/532819.html) artikkelen i Dagbladet.

Journalisten er en jeg kjenner veldig godt :D, og jeg kan garantere at artikkelen inneholder gode tips for Athen-farere!

Lissi
2008-04-21, 17:30
ÅH vilken härlig läsning!!! Nu börjar man ju längta igen ju...:eek:
Den Kretensiska tavernan missade vi annars VAR vi ju vid Ambelokipi både i år och förra året!

..och att strosa upp på alla tre kullarna Strefi, Lykavittos och Filopappos är en härlig upplevelse....
Även stadsparken och Aerosparken rekommenderas..
Tipsar även om marknaden i Kipseli...

..är man längre än någon dag lönar sig ett veckokort för 10 euro som gäller metro, buss och tram..

Lissi

kari
2008-04-21, 21:03
Denne artikkelen har jeg skrevet for et par dager siden :)- skal ha noen dager i Athen ganske snart :D

Har forresten "spart" din bok for å lese i ferien, Merete :)

bye_bye Kari
- nå med under 2 uker igjen til årets første ferie i Hellas _B-anana

Admirala
2008-04-21, 22:02
God tur, Kari, håper både artikkelen og boken bidrar til en fin ferie!

Lissi, da kan dere jo besøke kreterne neste gang dere skal til Athen. Jeg lover en deilig matopplevelse!

kari
2008-04-21, 22:34
Denne artikkelen har jeg skrevet for et par dager siden :)- skal ha noen dager i Athen ganske snart :D

Har forresten "spart" din bok for å lese i ferien, Merete :)

bye_bye Kari
- nå med under 2 uker igjen til årets første ferie i Hellas _B-anana

Jeg hadde selvsagt skrevet U T artikkelen flabb_flab - ikke skrevet den :eek: :D

kari
2008-04-21, 22:35
God tur, Kari, håper både artikkelen og boken bidrar til en fin ferie!

Takk :D

Lissi
2008-04-21, 22:48
Jeg hadde selvsagt skrevet U T artikkelen flabb_flab - ikke skrevet den :eek: :D

Tänkte väl det Kari......Jag kollade artikeln igen för jag trodde jag missat något..:D
Men då såg jag ju vem som verkligen skrivit den och då Admirala "gick det upp ett ljus";)

Men Kari efter alla era resor till Aten så KUNDE det verkligen varit Du flabb_flabflabb_flab

Lissi

kari
2008-04-22, 10:09
Men Kari efter alla era resor till Aten så KUNDE det verkligen varit Du flabb_flabflabb_flab
Lissi

Tusen takk, Lissi , men det kunne det nok ikke :)
Jeg er så glad for at jeg har kunnet vandre rundt i Athen på g o d informasjon, fra Marianne spesielt, men også fra Admirala og deg, Lissi :) Det er nyttig å lese reisebrev :D

Forresten, er markedet i Kypseli også på lørdag?
Vi har vært i Kypseli, og det var trivelig, men markedsdag var det ikke da.

- kanskje vi heller skulle velge Ambelokipi og markedet der :) - vil gjerne finne den spesielle tavernaen Raeti og, men det er kanskje ikke så lett, det bruker å være m a n g e sidegater å velge i mellom!

bye_byeKari

Admirala
2008-04-22, 10:39
Adressen til kretarestauranten har falt ut av artikkelen, men jeg skal skaffe den til deg, Kari. Kommer tilbake med den!

Markedet som artikkelen nevner ligger i Nea Kosmos ved trikkestoppestedet Kassomouli. Åpent lørdag fra tidlig morgen. Det var helt fantastisk, for en overflod av marens grøde! Og mange andre varer også. Det skal være et av de største markedene i Athen.

Det er markeder i mange bydeler til ulike dager i uken. Hellasguru Matt Barrett sier at Kypseli-markedet er på torsdag, og gir følgende listing for andre markedsdager/-steder:

Monday: Goudi, on Papadiamantopolou near Agia Thomas, Patissia and in Holargos
Tuesday: Zephyri Pangratti, Hatzikyriako in Pireaus and in Kypseli
Wednesday: Peristeri, Gyzi, Kolonos, Ag Andreas,
Thursday: Petralona, Thission, Glyfada, Kato Patissia, Sepolia, Pandionis,
Friday: Koukaki, Ag Stefanos, N Iraklion, Kolonaki, Xenokratous
Saturday: Ambelokipi, Platia Attikis, Panormou, N Kosmos,

On Fridays in Platia Dexamani in Kolonaki from 9am to 1pm is an Organic market.

Edit: Vel, nå ser jeg at han også sier det er Kypseli-marked på tirsdag, så kanskje det lønner seg å dobbeltsjekke :D

Marianne
2008-04-22, 22:07
Härlig läsning och bilder som får en att längta!:)
Kul att författaren också gillade den nya tavernan ”O Tzitzikas ki o Mermigas” på Mitropoleos 12-14, som en vän rekommenderade oss i vintras när vi var i Aten!:D

Den kretensiska tavernan skulle vi också gärna vilja prova, men vi saknade också adressen i artiklen.:confused:

Och alla dessa härliga marknader... Kypseli-marknaden har vi besökt en torsdag. Ambeilokipis marknad uppenbarade sig på Louizis Riankour-gatan när vi gick där i vintras, det var en lördag.

Ett par andra lördagsmarknader som vi har varit på är den på Lagoumitzi (sidogata till Singrou, ett par hållplatser söder om Filopappou-kullen) och den som ligger vid Strefi-kullen, tror det var på Kallidromiou-gatan, inte så stor marknad, men stor nog.:)

kari
2008-04-22, 22:46
Adressen til kretarestauranten har falt ut av artikkelen, men jeg skal skaffe den til deg, Kari. Kommer tilbake med den!

Kjempefint :D
- og tusen takk for markedsoversikten bye_byeKari

Admirala
2008-04-23, 21:02
Raéti ligger på krysset av Pouliou og Amaliados (nr 18). Enklest er det å ta metroen til Ambelokipi. Kryss Leoforos Alexandra (så du kommer på nordsiden) og gå et kvartal (eller var det to?) til du kommer til Pouliou.

Da passerer du for øvrig Craft-bryggeriet, som har kul bar og det beste ølet vi har smakt i Hellas.

kari
2008-04-23, 21:42
Raéti ligger på krysset av Pouliou og Amaliados (nr 18). Enklest er det å ta metroen til Ambelokipi. Kryss Leoforos Alexandra (så du kommer på nordsiden) og gå et kvartal (eller var det to?) til du kommer til Pouliou.
Da passerer du for øvrig Craft-bryggeriet, som har kul bar og det beste ølet vi har smakt i Hellas.

T u s e n takk skal du ha :D
bye_byeKari

Marianne
2008-04-24, 17:10
Tack för det - adressen är nu markerad på min Aten-kartaflabb_flab - väldigt nära marknaden på Louizis Riankour!:DMat från Kreta smakar gott!:)

kari
2008-06-08, 10:15
Raéti ligger på krysset av Pouliou og Amaliados (nr 18).

M e d adressen var det lett å finne Raeti :D
- vi spiste lunsj der denne gangen, etter å ha vært på markedet i Ambelokipi - et e n o r m t stort marked forresten :)

På Raeti fikk vi virkelig s p e s i e l t god mat :p - og hyggelig service "reklamen" var ikke overdrevet :)
- servicen var s å god at vi "overså " at vi fikk inn mat vi i k k e hadde bestilt og :rolleyes: - noen s å l e k r e paier, typiske for Kreta, som de nok mente a l l e (som ikke hadde vett til å bestille dem selv) skulle ha flabb_flab

- men noen "attraksjon" var vi nok ikke selv om vi var de eneste turistene akkurat d a, foruten de lokale brukte det å være mange tyskere der, sa innehaveren :)

Igjen, Takk for tipset, Admirala :)

bye_byeKari

Admirala
2008-06-08, 13:24
Hyggelig dere likte Raeti, Kari!
Vi kommer definitivt til aa spise der igjen, med eller uten tyskere... flabb_flab