handdator

Visa fullständig version : Favoritstrand på Amorgos?


Hellen
2008-04-20, 22:06
Vilken strand tycker du är bäst på Amorgos? Min favorit än så länge är Mouroustranden. En nackdel finns det med den, det är lång väg upp till tavernan i värmen, nej den är inte kortare när det är svalt;)
- Glöm inte vätskan när du går ner.
// Helén

Kalimera
2008-04-21, 08:11
Vilken strand tycker du är bäst på Amorgos?Gillar också Mouros bäst, därefter kommer Agia Anna.

Marco
2008-04-21, 16:42
Mouros beach är klart bäst. Var där flera gånger i september förra året under mitt första besök på Amorgos. Fast det kändes lite lurigt att köra nerför backen. Badade naken förresten för första gången på Mouros:).

/Marco

Hellen
2008-04-21, 18:24
Meningen med den här frågan var ju att jag skulle få tips på fler bra stränder. Inte är det väl så, att "alla" har Mourou som favorit:D;)
Är det så, att ni inte vill dela med er?:eek:flabb_flab
// Helén

Marco
2008-04-21, 18:39
Förutom Mouros och Agia Anna, gillade jag även Kambi beach. Minns att man gick ner till höger vid parkeringen vid Agia Anna och efter ca 5 minuters promenad längs med havet så är man framme. Fantasisk vy över det stora blå och Panagia Chosoviotissa uppe vid berget.

/Marco

laero
2008-04-21, 19:09
Meningen med den här frågan var ju att jag skulle få tips på fler bra stränder. Inte är det väl så, att "alla" har Mourou som favorit:D;)

Håller med om att Mourou är fin.
Men jag kan bidra med en strand som inte är omnämnd så ofta (tror jag).
http://i263.photobucket.com/albums/ii145/laero/Bild060.jpg

Tyvärr minns jag inte namnet nu och irriterande nog så hittar jag inte min Amorgos-karta. Stranden ligger långt nere i syd-väst, nån annan kanske kan bidra med namnet.
Stranden var fin men det var lite knöligt att gå ut första biten i vattnet. Framförallt så rådde nått slags behagligt lugn här nere.
Lars

Hellen
2008-04-21, 19:25
Tyvärr minns jag inte namnet nu och irriterande nog så hittar jag inte min Amorgos-karta. Stranden ligger långt nere i syd-väst, nån annan kanske kan bidra med namnet.
Lars

Vad tror du om Ammoudi? Det är den enda strand som är utmärkt sydväst om Mouros på min karta.
// Helén- som skall utforska varenda strand i år under förutsättning att det går att hyra moped.

Smultron
2008-04-21, 19:31
Håller med om att Mourou är fin.
Men jag kan bidra med en strand som inte är omnämnd så ofta (tror jag).
http://i263.photobucket.com/albums/ii145/laero/Bild060.jpg

Tyvärr minns jag inte namnet nu och irriterande nog så hittar jag inte min Amorgos-karta. Stranden ligger långt nere i syd-väst, nån annan kanske kan bidra med namnet.
Stranden var fin men det var lite knöligt att gå ut första biten i vattnet. Framförallt så rådde nått slags behagligt lugn här nere.
Lars


Stranden heter Kalotaritissa och ligger så långt ner åt syd-väst som man kan komma på Amorgos. En mycket rofylld plats.

Smultron

laero
2008-04-21, 19:36
Så hette den ja,
Tack Smultron !

Hellen
2008-04-21, 19:45
Stranden heter Kalotaritissa och ligger så långt ner åt syd-väst som man kan komma på Amorgos. En mycket rofylld plats.
Smultron

Ja, nu hittade jag den på kartan.
// Helén

Kalimera
2008-04-21, 22:12
Helén- som skall utforska varenda strand i år under förutsättning att det går att hyra moped.Om du kan tänka dig att "gå en liten bit" kommer här en strand och ett klippbad som inte många känner till:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_26.jpg

Klippbadet...

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_27.jpg

Stranden...

:)

Hellen
2008-04-22, 11:22
Om du kan tänka dig att "gå en liten bit" kommer här en strand och ett klippbad som inte många känner till::)

Jag har ingenting emot att gå en liten bit för att nå vackra stränder, åt vilket håll skall jag gå och hur långt?
// Helén

Hellen
2008-04-22, 21:44
Jag har ingenting emot att gå en liten bit för att nå vackra stränder, åt vilket håll skall jag gå och hur långt?
// Helén

Inte för att det brådskar med svaret:o:D Vi åker inte förrän 24 juniflabb_flab
// Helén- lite nyfiken bara.

Kalimera
2008-04-22, 22:26
Inte för att det brådskar med svaret:o:D Vi åker inte förrän 24 junOkej då.

Jag har ingenting emot att gå en liten bit för att nå vackra stränder, åt vilket håll skall jag gå och hur långt?
// HelénStranden ligger under en pyttepytteliten by som heter Lefkes, som i sin tur ligger under Minoaberget i Katapola. Efter Lefkes kan man fortsätta till en annan strand som jag just nu inte minns namnet på. Det är inga paradisstränder, men du vill ju se alla Amorgos stränder. :)

Klippbadet heter Chalara och är ingen lek att nå. Man måste gå en bra bit på omärkta stigar, vandringen börjar i den obebodda byn Asfodilites mitt på ön.

Yak
2008-05-07, 11:35
Klippbadet heter Chalara och är ingen lek att nå. Man måste gå en bra bit på omärkta stigar, vandringen börjar i den obebodda byn Asfodilites mitt på ön.

Det där låter som en rejäl utmaning, det ska vi prova i år :D

/Yak som kommer åka försedd med GPS och digitala kartor

dustyaviator
2008-05-31, 10:10
När ni besöker Mouron så passa på att prova lamgrytan på tavernan ovanför. Jag drömmer fortfarande om den ibland.

Hellen
2008-05-31, 10:17
När besökte du den tavernan?
Vi var där förra året, nonchalantare personal än den unga kvinna och äldre man som arbetade där då får man leta efter.
// Helén

dustyaviator
2008-05-31, 10:22
Det var också förra året. Jag minns maten mycket bättre än personalen. Jag är tokig i mat, och det var en rustik och mycket vällagad lamgryta.

Hellen
2008-05-31, 10:24
Ok, jag får väl hålla med om att det inte var något fel på maten;):D
Men med tråkig personal så är jag rätt snabb med att döma ut stället.
// Helén

kari
2008-06-11, 23:02
Vi var på Kalotaritissa nå i mai, foreløpig i alle fall vår favorittstrand på Amorgos :)
- men det var oppbevart endel solsenger bak stranda, så om det er veldig mange der i høysesongen, kan det være vi ikke ville likt den så godt, nå hadde vi stranda alene det meste av tiden vi var der :D

- det var et fantastisk syn da vi kom kjørende og plutselig oppdaget Kalotaritissa som en lagune :D
- hvilken natur den er omgitt av! - forøvrig var jo hele AMORGOS et syn i mai, s å frodig og grønt :D

På Mourou har jeg ikke vært enda, Janne's film "skremte" meg litt ;)

bye_bye Kari

Kalimera
2008-06-12, 09:54
- men det var oppbevart endel solsenger bak stranda, så om det er veldig mange der i høysesongen, kan det være vi ikke ville likt den så godt, nå hadde vi stranda alene det meste av tiden vi var der Vi har varit ensamma där även i september, men där är säkert ganska fullt i augusti.

På Mourou har jeg ikke vært enda, Janne's film "skremte" meg littNästa gång Kari. :)

flyhigh
2008-06-25, 12:52
Mouro är en fantastisk liten strand. Vägen ner till tavernan är inga problem att köra. inte ens på moppe... Vi besökte tavernan 2 dar i rad ( för 2 veckor sedan) åt gott och bra service, kanske nya ägare... Dock inte så mycket att välja på, men det var ju lågsässong;) Peter

M.G
2008-07-04, 09:10
Är det någon som har bilder på Morou och vill dela med sig av dom?
Jag ville så gärna åka dit men det blev aldrig av eftersom det inte gick bussar dit (!?) och hyrbil var inget alternativ för oss.
Istället åkte vi till Aegiali bay men det var ingen hit, stranden var inte så trevlig. Vattnet och botten var jätte bra men själva stranden kändes smutsig.

Vi gjorde ett besök till Agia Anna och det är nog det mäktigaste jag varit med om! Vilken vy!

inkfish
2008-07-04, 12:29
Är det någon som har bilder på Morou och vill dela med sig av dom?


Mouros, silverstranden... För mig slår den faktiskt Agia Anna.

När vägen ner numera är asfalterad har det också blivit lättare att ta sig dit.

Vad man KAN göra är, så vitt jag minns, att ta bussen till Vroutsi och be föraren att stanna vid avtagsvägen mot Mouros. Men det är en dryg promenad sen, inte minst upp. Jag gick den en gång och det kändes.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000428.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000688.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1000564.jpg

M.G
2008-07-04, 14:17
Åh, så fint! Tack för titten!
Det sved att vi inte kunde åka dit.

inkfish
2008-07-05, 17:28
Åh, så fint! Tack för titten!
Det sved att vi inte kunde åka dit.

Jo, där är jättefint men också lite joxigt att ta sig dit.

En annan gång får du kanske chansen:)

Malina
2008-07-22, 11:01
Kambi beach, hette den så? Denna strand har iallafall blivit vår favoritstrand på Amorgos.
Vi brukar alltid besöka Agia Anna,men i år var det SÅ hett på stenarna och vidstilla, att vi istället gick ner till höger och tog den lilla promenaden till Kambi(visste inte vad den hette).
Det var underbart där! Vi hittade skugga,vi såg upp mot klostret,vi badade som tokiga,vi åt en god picknick-lunch och simmade runt hörnet till nästa pyttestrand och bara var som i paradiset.Fina Kambi fick flera besök denna gång.

Jag tycker mycket om Mouros,men vi har svårt att ta oss dit,eftersom vi saknar körkort och bussen går sällan.

Plakes är också underbart.