handdator

Visa fullständig version : Kokkari eller Pytahgorion som bas för att upptäcka Samos?


Suz
2008-04-20, 10:44
Hej,

Har läst massor av tips om Pythagorion vs Kokkari här på forumet, men har bara blivit mer fundersam. Vi kommer till Karlovassi med båt från Mykonos klockan 12.00 31/5. Vi tänker hyra bil och se Samos som verkar väldigt vackert. Vi har vår 6-åring med oss, men ser inga problem med klapppersten eftersom hon faktiskt ofta tycker det är roligare då hon kan hitta fina stena. Nu till frågan. Vart bor vi bäst med en 6-åring? Är det mycket trafik i Pytaghorion? Hur mycket brukar det blåsa i Kokkari? Vilket är lugnast och mysigast på kvällarna? Vi vill inte bo i Voutslakia, då det är för långt för fina utfärder. Har ni boendetips så tas dessa gärna emot, då vi kommer utan förbokat boende. Gärna havsutsikt!

Oj mycket frågor på en gång...

Hälsningar Suzflabb_flab

lassehagg
2008-04-20, 12:18
Hej!!
Har varit på Samos 3ggr och bott i Pythagorion alla gånger.Kokkari är ju en jättemysig by, men ofta väldigt blåsig och har steniga badstränder så jag rekommenderar Pythagorion som i mitt tycke är det klart bästa boendet på ön.Precis utanför byn ligger ju Potokakistranden som är jättebra.Kvällslivet är lite lagom och man kan lätt ha barn med sig då det inte är mycket trafik alls och nu ska visst huvudgatan beläggas med vit marmor o göras om till gågata.Kanske har Kokkari lite lugnare kvällsliv då det är mindre men det är inte alls något busliv i Pythagorion.
Hotell o rum finns ju lite överallt där så jag kan inte rekommendera något speciellt. Själva ska vi bo utanför Pythagorion i år på Doryssa Bay.
Hoppas detta har hjälpt er litegrann men hursomhelst så tycker jag ni ska besöka Kokkari för det är jättefint att strosa omkring i gränderna där men det finns mer shopping o historia o rörelse o bättre bad i eller omkring Pythagorion, Ha en trevlig vistelse på Samos
Lasse

Kalimera
2008-04-20, 12:33
Jag föredrar också Pythagorion. Egentligen kan jag inte jämför eftersom jag aldrig har bott i Kokkari, men jag har varit där många gånger och har ett bra hum om hur där är. Pythagorion tycker jag är en av de finaste turistorterna som finns. Mycket trafik är det bara på huvudgatan som går till hamnpromenaden, och längs vägen tll Samos stad, men där behöver man inte inte vara. Huvudgatan, och hamnpromenaden, är avstängd för trafik på kvällarna.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_23.jpg

Pythagorion på kvällen.

Suz
2008-04-21, 14:16
Tack för svar. Det känns som det lutar åt Pytahgorion. Småorter får vi dessutom på Fourni och Ikaria. Ser fram emot denna för oss nya greklandsupplevelse. Tror vi kommer gilla Samos eftersom vi älskar Kreta. Lockas av att besöka små byar och olika stränder. Inte bara ligga platt på en sandstrand. Inte ens 6-åringen brukar gilla att bara bada. Hon har lärt sig att uppskatta naturupplevelser.

Fin bild Janne!!

/Suz