handdator

Visa fullständig version : Bäst med småbarn?


Amy
2008-04-19, 23:45
Var i vilken by bor man mysigast och enklast med barn på 3 och 6 år?
Tipsa mig gärna!

Vi åker kanske i juli två veckor.

/Amy

Kalimera
2008-04-20, 12:14
Faros tycker jag är mysigast, passar bra för barn, två små stränder finns på mycket nära håll, och stora delar av byn är fri från motortrafik.

Barnvänligaste stranden finns däremot i Kamares, där är det så långgrunt att en vuxen får gå bra långt innan vattnet når över knäna.

lina
2008-04-20, 20:05
Å andra sidan är det mycket trafik i Kamares och absolut inte lika mysigt som i Faros..
Platys Gialos tror jag också fungerar mycket bra med barn, men även då är Faros bra mycket mysigare! Ön är ju dock inte så stor och det är lätt att ta sig runt, så jag skulel rekomendera att ni, om ni har lust, provar lite olika bad!

Marianne
2008-04-20, 21:27
Barnvänligaste och finaste sandstranden får man väl säga är i Kamares.
Sandstranden i Platy Gialos är också fin, men havsbotten har dessa hala "bergsplattor" på en större del av stranden (bäst att bada ca mitt på stranden) som kan vara lite läskiga för barnen.
Både Faros och Vathy tycker jag är OK, men den absolut finaste sandstranden och sandbotten finns i Kamares.
Prova gärna alla stränderna, det är ganska lätt att ta sig runt ön och trevligt att åka runt och se olika platser.
Mest bilfritt i Vathy, sedan i Faros, Platy Gialos och så Kamares. Tycker jag.

Suz
2008-04-20, 22:15
Jag skulle välja Faros eller Vahty. Båda är totalt bilfria. Faros är jättemysigt. Kanske inte så bra stränder. Dock fina ständer på gångavstånd. Vi bodde där 2006, vår då 4 årig tjej gick utan problem till de fina stränderna. Dock skulle jag idag välja Vahty dit vi bara var på besök. Väldigt fina stränder samt väldigt strandnära boende. Den restaurang där vi åt vår lunch var en av de bättre "all times". Faros hade dessvärre lite medioker mat tyckte vi då vi var där.

Båda ställena är kanonval. Jag tycker fortarande att Sifnos är ett av de bästa ställena jag varit på i Grekland...bye_bye
Suz

Halloj
2008-05-05, 13:18
Jag säger Kamares eller Vathy. Kamares för den långgrunda stranden och för alla härliga restauranger och för lekplatsen. Vathy för lugnet och bristen på trafik.