handdator

Visa fullständig version : Taxfree?


Millie
2008-04-19, 17:27
Undrar hur taxfreen är på Kos, stort eller litet utbud, billigare än i affärerna i Kos stad? Åker med Norwegian och har fattat det som att de inte har någon försäljning på planet, stämmer det?
Vårliga hälsningar ifrån Kerstin i Salaflabb_flab

Arne
2008-04-19, 17:33
Principen är mycket enkel!! Inom EU-länderna är allt vad taxfree heter avskaffat. Alltså, det som saluföres i "taxfree" på Kos Airport, det är varor som beskattats i Grekland. De varor, ofta kluckande, vilka erbjudes som förbeställt på charterflyget har beskattats i det billigaste landet, alltså Grekland.

Summering: Det är alltsomoftast billigare att handla varor i lågprisbutik på Kos än på "Taxfree" vid flygplatsen.


Arne

IRSA
2008-04-19, 17:52
Då kommer man till frågan: Hur tar man hem det man handlar? I handbagaget går det ju inte o så har jag hört att man inte får lägga glasflaskor i incheckat bagage, så hur gör ni??

MVH:Irene

Alruts
2008-04-19, 18:03
Åker med Norwegian och har fattat det som att de inte har någon försäljning på planet, stämmer det?

Det er jeg ikke sikker på, men det kan godt hende de kjører en tralle gjennom flyet med noen få, utvalgte tax-free-varer. Men det er en stor tax-free-butikk på Gardermoen, ved bagasjeutleveringa. Bare husk å ta vare på boarding pass-talongen (den med setenummer på), for den er beviset for at dere kommer fra utlandet, og må vises fram i kasssa. En mulig fordel vi i Norge har ved å stå utenfor EU, er at vi fortsatt kan handle tax-fritt på utenlandsreiser (og det gjelder alle utland, også f.eks. Sverige).

Om dere vil ha med dere greske spesialiteter på flaske hjem, må dere enten kjøpe dem på flyplassen på Kos etter sikkerhetskontrollen, eller ta sjansen på å pakke dem i den bagasjen dere sjekker inn. Det siste ville jeg nok ikke tatt sjansen på; kjedelig å få hele reisegarderoben inntrukket med retsina eller noe …

Alruts

Millie
2008-04-19, 18:30
Ok att det är billligare i Kos affärer, men hur är sortimentet?

malou
2008-04-19, 19:11
Sortimentet er ikke noe å rope hurra for. Mildt sagt elendig. Men de greske spesialitetene finnes nok - ikke sikker på retsina..

Norwegian har meg bekjent ikke salg ombord. Eller husker jeg feil? Men reiser du via Oslo, er taxfree'en døgnåpen og utvalget/sortimentet rikholdig.

Apropos - på retur fra Ipokrates på Kos ifjor ble jeg stoppet i sikkerhetskontrollen. Høflig ung mann gjennomlyste håndbagasjen - han
' lyste og lyste'. Etter tid og stunder spurte mannen hva håndbagasjen inneholdt. Jeg svarte - ved å gjennomgå 'filene' for pakking i hjernen - tannbørste, lange bukser, bok etc. Svaret var tydeligvis ikke godt nok. Riktig høflig og pent fortsatte han 'lysingen'. Jeg tilbød å pakke ut innholdet, køen bak meg virket utålmodig. Da spurte omsider mannen - fortsatt like høflig - om det fantes drikke i bagasjen - og så pekte han på omrisset av noe som befant seg der. Oj, visst! To flasker med vann. De hadde jeg glemt. Opp og ut og i søppelkassen med dem. Derfor tviler jeg på om brennevin eller vin får passere. Kontrollen var altså ganske så nøye, selv midt på natten.

Arne
2008-04-19, 19:32
Nja, inom EU är det inget problem. Vi handlade i höstas fyra flaskor med våtvaror på Taxfree i Grekland. Varorna Blevo vederbörligen förpackade och förseglade i en genomskinlig påse där kvittot sattes å insidan av påsen.

Det var inga som helst problem med att ta dessa flaskor genom säkerhetskontrollen vid gaten.

Ej heller ställde det till problem när vi sedan flög inrikes från Stockholm till Umeå vid hemfärden.

Arne

IRSA
2008-04-20, 08:10
Jag vet att allt man köper efter säkerhetskontrollen har man i handbagaget, men det jag frågar om är, om man köper någon/några flaskor i en vanlig affär, vart gör ni av det då?

Elisabet
2008-04-20, 09:20
Jag har alltid packat flaskorna i väskan, väl inlindade i handdukar mm, och inte mot sidorna i väskan. Det har alltid gått bra och jag tror inte att det är förbjudet. Däremot naturligtvis på egen risk.

Sortimentet i vanliga butiker kan variera väldigt. Man kan göra fynd, men om det är något särskilt man vill ha, så är det oftast enklare och mindre tidskrävande att köpa det på flygplatsen, och priserna skiljer sig inte nämnvärt. Utbudet på flygplatsen i Aten är stort. På mindre flygplatser vet jag inte om det överhuvudtaget finns butik.

aris4
2008-04-20, 17:36
:) Jag brukar göra som Elisabet berättade ovan här.
Lindar in flaskorna i kläder o handdukar o försöker lägga dem så de inte ska ta skada :D:rolleyes:.

När jag är inne i Kos stad så brukar jag handla på Supermarket B, de brukar ha skapliga priser.
Eller om du åker runt nån dag på tur så gå in i nån större supermarket o kolla. De brukar oftast ha något billigare varor på "flytande" varor._B-ananaklapp_klap

Och som nån sa tidigare, man kan handla på taxfree och låta bli att öppna korkar m.m på varorna man handlar.
Hörde att någon öppnat sin förpackning på parfymasken och de fick inte ta med den på planet eftersom det var brutet. Vet dock inte om det är sant men ganska troligt i dessa dagar.

Ska du åka med Norwegian kan du ju alltid boka extra bagage för billig peng och om jag inte minns fel så kan man ta 15 kg i handbagaget. Då kan man ju ta en del tunga saker där istället och lägga flaskorna i resväskan eller väskorna.
Skulle ha åkt med Norwegian förra året från Kos men det blev inte så pga att jag faktist missade planet.:o:o för första gången i mitt liv. Nåväl, jag kom till Oslo några 13 tim senare, hm hm!!;):p:cool: Fick ju betala extra eftersom jag fick åka med ett annat bolag. Sen vidare hem till Karlstad som jag bodde då.
Oj, det blev en hel roman nästan, det var inte meningen.

Ok, lycka till med planeringen!!!bye_bye
Sanna

IRSA
2008-04-20, 17:59
Nu ska jag ju till Rhodos, men jag blev nyfiken när ni pratade om taxfree, eftersom jag också har den funderingen.

Irene

Elisabet
2008-04-20, 18:44
Jag minns inte någon butik på Rhodos flygplats (men vet inte om jag minns rätt).
Däremot minns jag att jag gick bakom säkerhetskontrollen och såg detta:


http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/flaskor.jpg

Så om du packar flaskor i väskan blir du i alla fall inte den första :)

IRSA
2008-04-20, 20:17
:o Okay, och dom sa inget eller??

_B-anana

Rinaki
2008-04-20, 20:21
Bara flaskan inte går sönder så.....du får ingen ersättning ifall det händer. Tvärtom - DU kan bli ersättningsskyldig (kemtvätt) ifall det runnit ut på andras bagage och förstört nåt. Men så länge du packar in den ordentligt så.....och håller tummarna....:)
(Menade incheckat bagage, givetvis....:p)

Hellen
2008-04-20, 20:30
Lägg flaskorna i en plastpåse som man knyter ihop hårt. Virar man sedan in dem i kläderna, ja då skall det mycket till för att innehållet skall rinna ut och förstöra andras bagage. Det man handlar på flygplatsen får du i plomberad bärkasse.
Flyger man via Norge för vidare färd mot Sverige så tänk på att det inte är tillåtet att ta med sig samma mängder som vid resa inom EU, däremot får man köpa vissa varor till mycket bättre pris och sedan hoppas på att man inte stoppas i Svenska tullenAng_elx
// Helén

IRSA
2008-04-20, 20:34
Har tänkt att ta med mig "bubbelplast" att vira runt den/dom o sedan plastpåse och sedan vira in den/dom i kläderna, det borde hålla. Har även skaffat mig en "hård" väska nu när jag ändå skulle köpa en ny resväskaAng_elx

bopia
2008-04-20, 20:41
Ok att det är billligare i Kos affärer, men hur är sortimentet?

Vi besökte Kos förra sommaren och vi hittade flera välsorterade spritbutiker i Kos stad och även i Kardamena, vissa spritsorter fanns i plastflaskor för ca 5 euro/ liter en mycket bra ide för transport i resväskan, dessa är ju också lättare än glasflaskor och risken för förstört innehåll minimeras, ett bra tips.

Bopia

Elisabet
2008-04-20, 20:46
och dom sa inget eller??Nej, det är inte förbjudet att ha flaskor i det incheckade bagaget. På egen risk som sagt. Nu har ju flera gett bra tips på hur man kan packa flaskorna. Plastflaskor är ju också jättebra, om man hittar något som finns på sådan!

NewAnn
2008-04-20, 22:00
Lägg flaskorna i en plastpåse som man knyter ihop hårt. Virar man sedan in dem i kläderna, // Helén
Ja så brukar jag också göra. Mvh Ann

rhodosfanast
2008-04-20, 22:42
Flygplatsen på har byggt ut så där är två stycken tax freebutiker som man kan handla sprit o cigaretter o parfym o matvaror i.

Tänk på om ni packar spritflaskor i resväskan att ni kan få betala jätte summor om dom går sönder eftersom det kan rinna in i andras resväskor o får då betala skadestånd till dom som äger väskan.

Bättre o handla på flygplatsen o ta det med sin ombord men dom har ju inte alla sorterna i tax free..

Hellen
2008-04-20, 22:45
Tänk på om ni packar spritflaskor i resväskan att ni kan få betala jätte summor om dom går sönder eftersom det kan rinna in i andras resväskor o får då betala skadestånd till dom som äger väskan.


Finns det någon här som råkat ut för detta, att flaskorna gått sönder?
// Helén

Elisabet
2008-04-21, 09:23
Tänk på om ni packar spritflaskor i resväskan att ni kan få betala jätte summor om dom går sönder eftersom det kan rinna in i andras resväskor o får då betala skadestånd till dom som äger väskan. Det är väl klart man tänker på det. Det har ju förresten redan nämnts i den här tråden.

Men risken att det skulle hända är mycket liten. Flaskor är hållbarare än många tror och de ligger så väl förpackade. Dessutom ska det mycket till innan det sipprar ut något ur väskan om det väl händer, eftersom det är så mycket tyg runtomkring dem som suger upp det mesta.

Förresten vilka semesterkläder blir förstörda av lite vätska?? Och så smutisiga som de är på hemvägen så blir det säkert bara renare om det skulle hända flabb_flab

Hjalta99
2008-04-21, 21:54
Bättre o handla på flygplatsen o ta det med sin ombord men dom har ju inte alla sorterna i tax free..


Det räcker med Ouzo....! Av vilken sort som helst... :D:D:D

Eva

Deus Ex
2008-05-05, 10:07
..annars har vi ju ett fint välsorterat Systembolag här i Sverige...inga problem med tullar, handukar, resväskor och bubbelplast...

aake
2008-05-05, 10:46
Det går jättebra att på plats slå över sprit (Raki) till plastflaskor som är både lätta och hållbara.:D SKÅL!

aake

BrittMarie
2008-05-18, 14:50
Man kan köpa alkohol i plastflaskor. Blir ju dessutom lättare.

Britt-Marie

Katharina
2008-05-21, 21:27
Hej!

Vi brukar alltid ta en tur förbi Michelino i Kos stad, inte långt från torget. Där har de bra sortiment och bra priser.