handdator

Visa fullständig version : Hur många dagar per ö i Småcykladerna?


Suz
2008-04-19, 17:03
Nu börjar resan närma sig och resplanerna blir alltmer "fastlagda" då båttiderna börjar komma för maj. Vi har nu slutligen (efter många utsvävningar) bestämt oss för att satsa på Amorgos plus småcykladerna. Då vi har en dotter på 6 år så känns Koufonissi rätt. Dessutom vill vi till Dounoussa. Jag har samtidigt snöat in på Schinoussa som jag skulle vilja ge några dagar. Hur många dagar kräver dessa småöar utan att det blir alltför hattigt? Vi flyger till och ifrån Athen och tänker "mellanlanda" på Naxos i början och slutet. Vi har 17 dagar på oss och har tänkt ca 3 dagar på Kouffonissi 3 på Donoussa samt 4 i Eagiali. Om vi tar 2 dagar på Schinoussa så har vi 5 dagar kvar till resor och Naxos. (Naxos har vi sett förut) Är detta för lite tid?:confused:

Tacksam för tips

Suz_B-anana

Alruts
2008-04-19, 17:50
Vi har 17 dagar på oss och har tänkt ca 3 dagar på Kouffonissi 3 på Donoussa samt 4 i Eagiali. Om vi tar 2 dagar på Schinoussa så har vi 5 dagar kvar till resor och Naxos. (Naxos har vi sett förut) Är detta för lite tid?

Personlig ville jeg nok hatt litt lengre opphold på hver øy (og kanskje kutta ut Schinousa og/eller Egiali), men dette er jo absolutt gjørbart og kan fungere riktig så bra. Dere drar i mai? Da er det jo ikke nødvendig å forhåndsbestille overnatting, så jeg vil anbefale å ta det litt på sparket. Om dere liker dere godt på en øy og vil være der lenger (og kanskje droppe en øy), bør opplegget være slik at dere kan det. Lykke til!

Småkyklade-entusiast
Alruts

Marianne
2008-04-19, 17:57
Härliga öar ni väljer, tycker jag, men 5 öar på 17 dagar tycker jag blir för stressigt om man vill koppla av och se öarna ordentligt.
När man övernattar t.ex. 3 nätter då har man endast 2 hela dagar på plats - det är inte mycket. Med 2 nätter på Schinoussa har ni bara 1 enda hel dag! Ankomst- och avresedagen blir RESdagar mer än riktiga semesterdagar. Det går väldigt mycket tid med att förflytta sig, vänta på färjor, leta boende osv., men om man gillar själva resandet så är det ju också en del av semestern.
Hur länge man stannar på Donoussa brukar färjorna ofta få bestämma, dvs. att ni kan få en idé om det genom att titta på GTP.
Till en viss grad kan det även gälla de andra öarna, alltså vilka dagar färjorna går och om man vill satsa på Skopelitis eller föredrar en större färja.

Ha en härlig semester!

laero
2008-04-19, 18:01
Hej !
Detta beror ju lite på eget tycke och smak.
Jag hade tyckt att det blir för sönderplottrat för min smak. Sedan så skulle jag aldrig bestämma så exakt om antal dagar i förväg. Trivs ni förträffligt på Koufonissi eller Donoussa, stanna då längre där.:)
/Lars

Suz
2008-04-19, 22:53
Tack för era kloka svar...
Jag trodde att våra "utsvävningar" var slut, men så helt plötsligt hittade vi ikväll en ny "resrutt". Jag tror det är detta som är det härliga med båtluff. Du är fri att ändra dig som du känner för dagen. Idag helt plötsligt så kände vi för att helt byta ögrupp och satsa på Ikaria, Fourni och Samos. Jag tror vi svävat mellan de flesta öar denna långa vinter. (Vi bokade redan i oktober) Hoppas kunna återkomma med ett resebrev från det resemål som det till slut blir......;)/Suz

Marianne
2008-04-20, 08:53
Idag helt plötsligt så kände vi för att helt byta ögrupp och satsa på Ikaria, Fourni och Samos.
Det är bra val det också!:)