handdator

Visa fullständig version : Sammanslagen tråd - Stanna först eller sist på Santorini


marlene ericsson
2008-04-17, 23:19
Hej
Vi är en familj med två barn på 8 och 12 som bokat flygresa tor till Santorini 5-19 juli och tänkte ta en båtluff därifrån. Vi kommer till Santorini kl 13.30 och funderar på om vi ska stanna några dagar direkt där eller vänta till de sista dagarna. Tips? Vilka öar har ni kombinerat? Funderar på Amorgos - Naxos- och eventuellt kuofonissos fast kanske att fyra öar är för mycket på två veckor......

Hälningar Marlene

Blueeyes
2008-04-18, 07:05
Hej
Vi är en familj med två barn på 8 och 12 som bokat flygresa tor till Santorini 5-19 juli och tänkte ta en båtluff därifrån.(första gången för barnen) Vi kommer till Santorini kl 13.30 och funderar på om vi ska stanna några dagar direkt där eller vänta till de sista dagarna. Tips? Vilka öar har ni kombinerat? Funderar på Amorgos - Naxos- och eventuellt kuofonissos fast kanske att fyra öar är för mycket på två veckor......

Hälningar Marlenebye_bye

Jag tycker ni skall ta era dagar på Santorini först. Finns mycket att se och väldigt speciellt landskap, men efter några ggr där är man nöjd ;-)

Kör ni bara två dagar på Santorini så räcker nog dagarna till för tre öar till, i annat fall kan det bli för stressigt. Bra val av öar, ni kommer inte bli besvikna ;)

Ia
2008-04-18, 07:18
Jeg ville ha valgt Santorini til sist..., her er nok meningene mange ;) Det kan blåse ganske heftig i korte perioder og båter kan bli instilt, så jeg hadde av den grunn belaget meg på å ta de siste dagene på Santorini. Da har dere en "buffer" i tilfelle dere skulle sitte værfaste på en eller annen øy.
Med barn hadde jeg vel kanskje holdt meg til to andre øyer om dere tar et par netter på Santorini til slutt.., 2-3 dager går jo bort i reise og pakking.
Personlig ville jeg ha valgt først ca. en uke på Naxos, for så å roe det ned 3-4 dager på Koufonissi (evt. ) Amorgas før dere reiste tilbake til Santorini for 2 netter.
Harmony på Santorini ville jeg tro var et godt valg å bo på med barn :)

Ia

Hellen
2008-04-18, 08:01
I stället för att skriva precis samma som Ia, så vill jag bara säga att jag hade gjort precis lika dant.
// Helén

Eva L
2008-04-18, 08:15
Instämmer med ovanstående helt klart på slutet av resan.

Eva

Siri A
2008-04-18, 08:17
Jag skulle också ta Santorini sist. Ni kan ju samma dag som ni landar ta en båt till önskad ö, exempelvis Naxos, medan ni absolut inte kan ta er tillbaka till Santorini samma dag som flyget går. (antar att det går på förmiddagen?)

Angående öar, tror jag att 3 stycken räcker, men hur mycket har ni tänkt se av Santorini?? Santorini är häftigt. Har ni inte varit där skulle jag stanna de 3 sista nätterna så att man "slipper" bo i Fira. Vet inte hur resten av ön ser ut, men vi trivdes inte så jätte bra där efter att ha kommit från lugna och härliga, Agia Anna på Naxos.

Vi var 5 dagar på Naxos förra året, men om vi hade åkt dit i år igen hade det räckt med 3 dagar. Allt beror på hur bra man trivs eller om man varit där förut. Sikta på 3 öar, tycker jag, inklusive Santorini. Väl på plats ser ni hur bra ni trivs, och anpassar sedan resten av resan.

Netwolf
2008-04-18, 08:32
Jag hade valt Santorini först. Bättre att "landa" direkt. Ta några dagar på Santorini och utforska ön. Varva ner. Det finns mycket att se. Åker ni direkt till en "ligga-och-slappa-på-stranden"-ö, så är ju risken att ni bränner er vinterhud direkt.

Sen är ju faktiskt inte Santorinis stränder, så mycket att hänga i granen. Tänk er att ni ska avsluta på Santorini med t ex Naxos fina stränder i minnet (för att inte tala om Koufonissi!). Då lär ni bli beskvikna de sista baddagarna.

Jag har själv åkt till Santorini dagen före/samma dag som flyget hem och det har aldrig varit några problem med inställda båtar. Möjligen slutsålda snabbåtar, men där får man gardera sig med att köpa biljett i god tid.

/Netwolf

Kalimera
2008-04-18, 09:18
Jag skulle tagit Santorini på hemvägen. Det är smart att vara på åka-hem-ön någon eller några dagar innan man flyger hem, annars finns det risk för att man missar planet (det kan blåsa upp med inställda färjor som följd).

Fyra öar på två veckor går, men kanske blir lite stressigt. Jag skulle valt Naxos, sedan Amorgos och därefter "hem" till Santorini.

Elisabet
2008-04-18, 10:51
År 2000 hade vi tänkt göra exakt samma resa som ni funderar på. Landade på Santorini mitt på dagen som ni gör och flög därifrån två veckor senare. Tänkte oss ett par dagar på Santorini i slutet för att slippa stresskänslan att kanske inte hinna med planet hem.

Vi tog en båt till Naxos samma dag som vi landade. Eftersom det blåste var den första båten inställd så vi fick några timmar på Santorini och det räckte för att vi skulle veta att det inte är en ö som passade oss på en båtluff.

Efter Naxos åkte vi till Koufounissi och hade sedan tänkt åka till Amorgos, men båtarna var inställda den dag vi tänkte åka och sedan vågade vi inte åka dit eftersom det inte gick båtar dit och därifrån varje dag, och risken att inte komma därifrån i tid kändes för stor. I stället åkte vi till Paros.

Dagen innan flyget gick hem åkte vi till Santorini. Hade vi valt att vara där fler dagar hade fyra öar blivit för mycket, men på det här sättet blev det lagom.

Elisabet
2008-04-18, 11:03
Jag vet inte om det är någon skillnad i juli, men i juni och september är det inte alls ovanligt att båtar ställs inte på grund av blåst.

Jag chansade i höstas och tog en nattbåt till Aten samma dag som mitt flyg gick hem. Det var mycket nära att jag hade missat det, och just då var det väldigt många tomma platser på planen från Santorini, hörde man sedan. Alla båtar var inställda i flera dagar. Så mycket blåser det nog sällan i juli, men man kan aldrig ta för givat att båtarna verkligen går.

Men chansa och ha tur kan man förståss. :)

Jonas E
2008-04-18, 14:02
Jag skulle valt Naxos, sedan Amorgos och därefter "hem" till Santorini.
Lika resa som vi tänker göra i Juni, fast vi utgår från Aten!flabb_flab
Hittar vi något bättre alternativ än Santorini kan det hända att vi hoppar över den ön.

/Jonas

marlene ericsson
2008-04-18, 21:51
Tack för era tips! Jag återkommer med fler frågor så småningombye_bye
Marlene

Janérik
2008-04-18, 23:21
Jag skulle inte tveka, Santorini tas på hemväg för att undvika att bli inblåst. Personligen skulle jag kanske börja på Amorgos för att få varva ner i början på semestern, sedan några dagar på Naxos för att få ha lite trevliga kvällar och god mat och sedan som sagt Santorini på slutet. Jag kanske skulle tränga in en av småkykladerna också, Koufonissi är ju poppis bland barn i den åldern.

Mvh Janérik

andalv
2008-04-20, 21:16
Jeg mener også det er bedre å avslutte på Santorini, men det får jo bli opp til den enkelte sin smak. Et annet poeng er jo tidspunktet for flyavgangen. Det kan lett bli stressigt å komme seg til Santorini i tide, uten en overnatting. Sjekk iallfall fergerutene nøye før dere satser på det! (og værmeldingene, som sagt over)

Abi
2008-04-21, 00:02
Vår första båtluff -98, hade vi flyg t o r Santorini. Med oss var yngste sonen, då 12 år. Vi började med en båt till Naxos, där vi bodde 3 nätter, och hann med en tur runt ön med hyrbil. Efter att ha väntat en hel dag på att det skulle sluta blåsa, åkte vi vidare en nattur till Koufonissi. Vi kom fram mitt i natten/på småtimmarna och de var och hämtade från Finikas. Det var en otrolig upplevelse att komma ut dit i mörker och höra vågornas kluckande mot stranden..........
Efter ytterligare två nätter (vi bodde gratis den första, som nästan var slut när vi kom), fortsatte vi till Amorgos. Där bodde vi i Katapola 4 nätter, och avslutade resan på Santorini. Vi upplevde det aldrig som stressigt, utan tyckte vi hann med ställena vi var på.
Lycka till med er planering!

bye_byeAbi