handdator

Visa fullständig version : Naxos till Ikaria


Hellen
2008-04-12, 12:40
Jag läser på Mera Kalimera om förbindelser mellan Naxos och Ikaria, till vilken hamn går båtarna från Naxos?
Ikaria verkar vara en pärla- jag vet att det kan vara svårt, men kan man likna den vid någon annan ö? Tex. Trafiken är som på X, stränderna liknar dem på X
// Helén

Celbe
2008-04-12, 13:41
Till vilken hamn går båtarna från Naxos?
Trafiken är som på X, stränderna liknar dem på X

Båttrafiken till Ikaria har varierat mycket under de år som vi besökt ön (var där första gången 2002 (tror jag:o)). Tidigare gick den eminenta snabbfärjan Aeolos Express sträckan mellan Naxos och Evdilos, den ena hamnen på Ikaria, men den är ett minne blott (den snabbfärjan var faktiskt helt ok). Förra året åkte vi nattbåt (GA Ferries) och denna gick till Agios Kirikos, d v s hamnen på andra sidan ön. Ska man då bo i Armenistis (som är det naturliga valet) är det taxi som gäller (45 - 50 euro, 1 - 1½ timmes färd beroende på hur chauffören kör ;)). När man kollar på gtp nu är denna tur inlagd men inte för sommaren.

Det började gå en ny snabbfärja precis i den vevan när vi skulle åka hem men den gick från Paros istället (men iofs ett alternativ när man är på Naxos).

Så det står i stjärnorna hur sommarens förbindelser kommer att vara. Förhoppningsvis är det något rederi som håller liv i just Naxos - Evdilos, eftersom det är det mest praktiska att komma till den hamnen (c:a 20 minuters åkväg - 10 - 15 euro med taxi).

Vi ska avsluta vår luff på Ikaria och räknar med att vi får "tråckla" oss fram dit från västra Kykladerna. Tidigare har det varit förbindelse med Syros och jag lever på hoppet att den finns i år också.

Det är ganska lite trafik och busstidtabellen har mest varit som en hägring. Det är eget fordon som gäller, moped eller hyrbil (eller apostlahästarna när det inte fråga om längre sträckor). Men stränderna - de är underbara :D! Kan dock blåsa ganska kraftigt emellanåt och eftersom Armenistis ligger på norra sidan kan vågorna ligga på ordentligt. Men på själva stranden brukar det vara rätt så bra lä, så vi har sluppit att bli allt för mycket sandblästrade.

Nåväl, Ikaria är nr 1 på vår ö-lista och det har den varit sedan vi kom dit första gången :D!

Celbe

Arne
2008-04-12, 14:02
Det förfinnes ett bra alternativ. F/B Nissos Mykonos trafikerar traden Syros- Ikaria/Evdilos.
Att ta sig från Naxos till Syros är enkelt. Flera dagliga förbindelser. Så
kan man boka plats på NM för resan till Evdilos. Lite dyrt, visst, men det är en snabb färja. Avgång Syros 16.50 och ankomst Evdilos/Ikaria 19.15.

Priset för ekonomibiljett är 23€ pp.
Nu går denna färja icke var dag, men det brukar ju gå att passa in.

Arne

Hellen
2008-04-12, 14:10
Det förfinnes ett bra alternativ. F/B Nissos Mykonos trafikerar traden Syros- Ikaria/Evdilos.
Priset för ekonomibiljett är 23€ pp.
Nu går denna färja icke var dag, men det brukar ju gå att passa in.
Arne

Vad bra med ännu ett alternativ.
En funktion som "saknas" i sökmotorerna för resrutter tycker jag, hittar bara ställen där man söker på rutt från ö X- till Ö-x, hade varit jättebra om man fått upp alternativ med byte på ö X. Fast å andra sidan, det hade väl blivit ett gytter av båtar hit och dit och slutat med att hela resan gått åt till att färdas med båt:D
// Helén

xenos
2008-04-13, 11:21
Ikaria verkar vara en pärla- jag vet att det kan vara svårt, men kan man likna den vid någon annan ö?

Ikaria och Kreta är två öar som liknar varandra mycket. De liknar dessutom inga andra. Framförallt beror det på att det är bergiga öar, därför vattenrika vilket i sin tur präglar deras natur. Två andra likheter, som också är en följd av att de är bergiga, är härliga perspektiv och fantastiska horisonter. I Armenistis, om man bor rätt, är soluppgång och solnedgång en saga för sig. Mentaliteten bland de boende är en annan likhet...

"Nissos Mykonos, som Arne nämner, tillhör ett rederiet Hellenic Seaways, som mig veterligen inte trafikerat sträckan Pireus-Samos, och därför Ikaria, tidigare. Nu kommer öborna bli glada till sommaren, turismen på Ikaria beror mycket på att det går snabbfärjor dit. Jag tror det är tre år sedan det gick snabba båtar till och från ön.
Själv räknar vi med att lämna Ikaria med båten 22/7 00,50 från Evdilos till Pireus.

Är det någon som inte varit på Ikaria tidiagre så är det ett bra tillfälle i år. Nästa år är det inte säkert att snabb båt finns.

Lefteris

Hellen
2008-04-13, 11:26
Tack! Är du ambassadör för Ikaria?:D
Ang. speed båtar så tycker jag egentligen inte om dem, de är onödigt dyra tycker jag, resandet mellan öarna är en del av vår semester, så det gör mig inget att det tar lite tid.
Just på denna sträckan var det ju inte så farligt dyrt, det lutar just nu åt ett par dagar på Ikaria.
// Helén

xenos
2008-04-13, 11:45
det lutar just nu åt ett par dagar på Ikaria.

Nej. det räcker inte. Har man rest så långt ska man stanna längre. Det förtjänar både ni och ön.
Lefteris

Celbe
2008-04-13, 17:02
"Nissos Mykonos, som Arne nämner, tillhör ett rederiet Hellenic Seaways, som mig veterligen inte trafikerat sträckan Pireus-Samos, och därför Ikaria, tidigare.

Nej, de har inte trafikerat sträckan med snabbåt tidigare (för det är väl det du menar) Förra året kunde man åka sträckan med Express Pegasus och tidigare har vi även åkt med Express Santorini, som också tillhör Hellenic Seaways. Båda "slow-boats".

Jag har inte ägnat så mycket tid ännu åt att leta båttider inför sommarens resa, eftersom det ändå dröjer till att allt är någorlunda fastställt. Men det är finemang med den här snabbåten från Syros :). Eftermiddagsavgång dessutom, då ska vi ha möjlighet att ta oss från någon annan ö på västra sidan av Kykladerna till Syros och sedan vidare på på en och samma dag (förhoppningsvis!!!).

Celbe