Visa fullständig version : Resa tillbaka till och aldrig mer.
Visst var det ett tag sedan en tråd liknande denna var aktuell. Många nya medlemmar har tillkommit.
Vilken ö reser du absolut tillbaka till och varför, vilken kommer du aldrig mer att besöka för att du inte vill, varför?
Min absoluta återvända-till-ö är Amorgos - så underbar, lugnet, vattnet, ödsligheten.
En ö jag aldrig mer kommer att besöka är Koufinissi. En jättfin ö som jag bara känner att jag är färdig med. Kanske ändrar jag mig om jag en dag får barnbarn att resa med.
// Helénbye_bye
Måste det bara vara en ö?
Återvändaröar har jag inga...ännu, på det sättet att den "måste" besökas var sommar som en ö i en båtluff...
Men Aten och Nafplion/Peloponnessos får årliga besök...
Jag vet däremot att Tilos, Evia, Patmos, Samos Kreta och Kefalonia/Ithaka kommer att få besök igen...;)
Det skulle vara kul att komma tillbaks...
Det finns nog ingen ö/plats hittills som jag aldrig skulle kunna tänka mig att återvända till faktiskt, men jag vet ju att det inte kommer att bli fler besök där ändå för det finns så många nya öar/platser att upptäcka.
Lissi
Måste det bara vara en ö?
Nej, absolut inte, det är jag som är ö-insnöad:D
// Helén
Vi är inga "återvändare", än så länge i alla fall. Men visst finns det öar som vi har sagt att hit måste vi åka nån gång igen ... sen... längre fram...
Än så länge är vi bara sugna på att besöka nya öar och platser i Grekland. De öar som vi verkligen har trivts på är Sifnos och Fourni, de öarna lär säkert få besök av oss igen i framtiden. Jag måste få sitta på "min" terass i väderkvarnen i Artemonas igen, och jag måste också få sitta på balkongen i den lilla byn på Fourni och titta på folklivet i hamnen.
Skopelos och Amorgos kommer troligtvis också att få besök av oss någon mer gång.
Poros lär inte få fler besök av oss. En mysig liten ö, men vi känner inte behov av att återvända. Samma känner vi med Rhodos. Rhodos kanske det i o f kommer att bli en eller annan övernattning på om vi väljer att luffa i Dodekaneserna och tar en flygstol dit.
Jag tror heller inte att vi kommer att besöka Milos fler gånger, TROTS att det var en urhäftig ö med den spännande geologin och de häftiga stränderna. Men... nu har vi sett och upplevt den ön och är nöjda så.
Vissa öar griper liksom tag i en mer, på ett oförklarligt sätt, än vad andra gör. Det går nästan inte att beskriva och sätta ord på vad det beror på....
Lissi; skulle du inte åka till Helsingör idag? För dåligt väder antar jag? Här i Kalmar är det skitväder!!!
Carina
Marianne
2008-04-12, 14:27
Lissi; skulle du inte åka till Helsingör idag? För dåligt väder antar jag? Här i Kalmar är det skitväder!!!
Vi har BRA väder här strax söder om Helsingör!;)_B-anana
För att inte spåra ur från ämnet får jag väl säga att vi har återvänt till de flesta öar - och till flera av öarna många gånger. Ofta har det hänt i perioder, några år till Sporaderna, några till Kreta, några till favoriterna omkring Naxos, Samos osv.
Har ingen ö som vi absolut inte önskar att återvända till. Ja, det skulle kanske vara Salamina då:o, där var egentligen inte mycket att komma efter, tyckte vi.
I år ska vi besöka en ny ö, Tinos. Det blir spännande att se om vi besöker den fler gånger:rolleyes:.
Om jag får ha livet och hälsan i behåll ett tag till, så kommer jag säkert och återvända till Kalymnos,Karpathos och Athen:) Samos vill jag gärna besäka igen och ett par öar som jag inte varit på, nämligen Amorgos,Fourni och Parga (fast det är ju ingen ö)
Har ingen ö som jag vantrivts på, men tycker att det räcker med ett besök på dom:)
Riittabye_bye
Admirala
2008-04-12, 15:15
Hvis jeg skal holde meg til to øyer i denne tråden, blir svaret slik:
Korfu har jeg lyst å dra tilbake til. Var der bare en halv dag, har lyst å se mer til den vakre hovedstaden og kjøre rundt på øya, som skal være fin og grønn.
Santorini vil jeg helst slippe å se igjen. Den virket overpriset overturistifisert og kulisseaktig. Trenger iallfall en enorm mengde overbevisende argumenter før jeg drar dit igjen.
En ö som vi aldrig kommer att åka till igen är Egina. Vi besökte den ön för 12 år sedan och upplevde den så himla tråkig och charmlös.
Fördelen med ön är att det går snabbt att ta sig in till Athen, vilket vi gjorde ett par gånger för att besöka vänner och shoppa. Sen kommer jag också ihåg att jag faktiskt åt den goaste Souvlakin någonsin där. Men jag tycker att det är supertråkig ö.
I år skall vi återvända till Kos för den ön minns jag med mycket värme. Kanske för att min man friade till mig där ;)
Ha en bra lördagkväll allesammans!
//Guhawi
litentuva
2008-04-12, 17:02
Antar att det inte kommer som en överraskning att jag är Kreta trogen. Jag har många vänner där och det känns konstigt att vara i grekland och inte besöka dom. I år ska vi kombinera Kreta med karpathos och jag tror att våra semestrar framöver blir mer öhopparresor men att basen blir Kreta. Får se om det blir någon ny favorit att återkomma till_B-anana
Börjar med det lätta, vilken ö jag skulle vilja åka tillbaka till.. Rhodos såklart, igen, igen och igen... tror jag. Hittar alltid något nytt och spännande på ön och ju fler vänner man får, desto svårare blir det att inte åka tillbaks.
Så till vilken ö jag inte skulle resa tillbaka till igen.. det får blir Kos, har varit där tre gången, två gånger i börjar av 1980-talet och år 2006. Sista resan var min tråkigaste greklandsupplevelse så till Kos åker jag inte tillbaks till.
För några år sedan var vi ute och bussluffade på fastlandet, då hamnade vi på Peloponesos i den lilla byn Plaka utanför Leonidio. Där hade jag suttit ännu om vi inte hade haft ett flygplan att hinna med. Året efter körde vi bil ner till Grekland (1000 mil fram o tillbaks från Umeå) och hade ställt oss till ro i Parga.
Efter någon dag började vi fundera vad i helsike vi gör i denna ända av landet och sträckkörde ner till Plaka igen.
Jag vet inte riktigt vad det är med denna håla men jag bara ska hit igen.
Då det gäller orter som vi aldrig mer ska besöka så är jag tveksam till om det finns någon sådan. Vi har haft två svartlistade orter men båda dessa har vi gett en chans till och nu är de inte svartlistade längre. Man ska alltså akta sej noggrant för att svartlista nånting.
Mvh Janérik
Kommer alltid att återvända till Paleochora på södra Kreta. Har, än så länge inte något ställe som jag kännar att jag inte vill återvända till, finns ju så mycket att resa till. Vill gärna till Milo och Sifnos som vi hade som mål en gång men våra resplaner ändrades. För nästa år ligger Kythira med i resplanen.
Hej!
Jag åker gärna tillbaka till Lefkas och Naxos som är mina favoritöar.
Jag har varit ganska mycket på Lefkas de senaste åren, så det känns nästan som att komma "hem". Naxos föll jag för direkt. Den ön är bara så mysig tycker jag. Jag har ännu inte varit på något ställe i Grekland som jag inte kan tänka mig att åka tillbaka till.
nickabye_bye
Till Kreta åker jag tillbaka till gång på gång:) Ett ställe jag absolut ska återse är Hydra där jag var senast -89.
Det finns ställen i Europa som jag rest färdigt till men inget i Grekland. Där har jag mycket på min önskelista...ska försöka att inte boka alla resor till Kreta efter vår tvåveckorstripp i sommar:eek: Tror det beror på lathet...visst är det otroligt enkelt att åka till ett känt ställe och bara "vara"?
Malin
Jag är ingen typisk ö-återvändare men eftersom jag varit i Grekland många gånger har jag naturligtvis besökt en del öar flera gånger. Har dock inga måsten som jag alltid reser till. Folegandros har jag besökt två gånger med några års mellanrum. Dit kommer jag att åka igen. Amorgos och Sifnos står också högt upp på ö-återvändarlistan. Fourni hamnar säkert också där snart. Just nu planerar jag ingen resa alls men en Barcelona resa finns med i tankevärlden.
Kos, Kalymnos, Kreta och Lefkas besöker jag troligen aldrig igen men vem vet.
Syros, Kea, Tinos och Skiathos är öar som jag aldrig besökt men som jag gärna vill resa till.
Eva
Athanasia
2008-04-13, 09:45
Kreta återvänder jag alltid till,Santorini behöver jag inte se igen.
Grek_bruden
2008-04-13, 18:43
Skiathos kommer jag återvända till många gånger! Enda stället i Grekland som jag absolut inte kommer återvända till är Santorini.
Grek_bruden
2008-04-13, 18:47
Kanske skulle tillägga att jag menar att Santorini HITTILLS är det enda stället jag inte vill återvända till. Lät kanske som jag varit i hela Grekland;)
anneli56
2008-04-13, 18:56
Nu åker vi inte så mycket till andra ställen än Koroni, på Peloponnesos eftersom vi har huset där.
Men till Kefalonia och Kythira ska vi åka,det är ju nära oss.Skulle jag åka tillbaka till nån ö så skulle det vara Karpathos eller Kreta.
Santorini,Rhodos och Zakynthos vill vi inte tillbaka till.
Lät kanske som jag varit i hela Grekland;)
Vilket kanske inte är helt omöjligt om man heter Grek_bruden:Dflabb_flab
// Helén
Återvändaröar är favoriten Amorgos såklart! Folegandros också! Santorini är väldigt fascinerande och spektakulär, framförallt Oia, den liknar ingen annan ö så dit vill jag också gärna igen.
Känns just nu lätt att säga att jag inte vill till Egina igen, men det ska isåfall vara för att åka vidare till Agistri som är en underbar ö, annars har jag inte varit på någon ö som jag absolut inte vill återvända till, men hur många öar finns det inte som jag aldrig varit på och hellre väljer än de jag redan varit på..förutom favoritöarna då alltså. :p Kreta blir det nu i maj, men om den kan jag ännu inte uttala mig om.
Yanna
Bra att du friskar upp mitt minne. Till Egina [ker jag aldrig igen.
Eva
Eva L..vad var det som gjorde att du inte vill återvända till Egina?
För min del..det lilla jag sett..Egina stad..så saknade staden den grekiska charmen..den var helt enkelt trist, kanske resten av ön är fin.
Yanna
Vad roligt att ingen (om jag inte läst för slarvigt nu) skrivit Samos som en ö ni inte vill återvända till. Jag är inte så Greklandsberest, men kan tänka mig att åka tillbaka till de flesta ställen där jag varit: Korfu (fast inte det resmål jag längtar efter mest), Aten, Rhodos och även Kreta.
Skulle också vilja prova öluffning, men familjen är inte intresserad. Öarnas antal tycks ju närmast oändligt... I alla fall jämfört med ekonomi och tid till resor!
Aina
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Har själv aldrig varit där men däremot varit väldigt sugen på att besöka ön. Vad har de andra öarna som Santorini inte har?
Om det är någon ö jag inte skulle besöka igen så säger jag Rhodos, har varit där två gånger med 20 år mellan gångerna och allt var precis sig likt, åker hellre till någon annan ö. Men hellre åker jag tillbaka till Rhodos än att stanna hemma i Sverige, så det är faktiskt inte så illa där heller.
//Ingela
Jag är ingen återvändare, men till Parga och framför allt till Lefkas återvänder jag gärna till. Kreta har jag varit på flera gånger och åker säkert dit igen snart. Där finns så mycket.
Andra öar som Naxos, Kalymnos, Samos, Skopelos och Karpathos är väldigt fina öar men just nu känns det som om jag inte kommer att åka dit igen -
i vart fall inte på länge.
Just nu känner jag för Sifnos, Serifos, Milos och Folegrandos dit jag ska i höst.
Andra öar högt upp på listan är Kefallonia, Tilos, Ikaria, Lesbos och Peleponessos, så jag har resmål att se fram emot i flera år.
kendopainter99
2008-04-14, 19:13
har varit på Kreta en 6-7 ggr(o många andra öar för den delen med) o får hålla med om att södra delen känns genuinast.
Paleochora är kanon o det finns många pärlor längs med kusten.
har blivit medlockad till ett annat ställe i sommar(höst) men nästa år såååå...
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Har själv aldrig varit där men däremot varit väldigt sugen på att besöka ön. Vad har de andra öarna som Santorini inte har?
//Ingela
Personlig opplever jeg det som motsatt. Santorini har noe de andre øyene IKKE har... en total innretning mot turismen. Santorini er vakker og spennende, og vel verdt et besøk (en uke eller så), men deretter blir det som en maskin. Ingen spesielle strender, heller. Og om man blir "prosessert" som cola-burk nr en eller ti million spiller vel ingen rolle?
Av øyer jeg ikke vil besøke igjen... tror jeg Folegandros kommer høyt opp. Kanskje fordi jeg var der på feil årstid. Tørt og karrigt, nesten som månelandskap. Et besøk der ga meg lyst til å se Dodekaneserne :)
sven.kriti
2008-04-15, 06:44
Hvis jeg skal holde meg til to øyer i denne tråden, blir svaret slik:
Korfu har jeg lyst å dra tilbake til. Var der bare en halv dag, har lyst å se mer til den vakre hovedstaden og kjøre rundt på øya, som skal være fin og grønn.
Santorini vil jeg helst slippe å se igjen. Den virket overpriset overturistifisert og kulisseaktig. Trenger iallfall en enorm mengde overbevisende argumenter før jeg drar dit igjen.
Jeg selv, og svært mange av mine bekjente sier også dette om Santorini, særlig når det gjelder prisene som er 2 - 3 ganger høyere enn mange steder på Kreta! Betjeninge på hoteller og restauranter har også tatt preg av denne "overturistifiseringen" De er mindre vennlige enn i Hellas for øvrig. Kan ha sammenheng med at de fleste er 1 eller 2 dagers besøkende.
Det finnes imiddlertid et sted som er severdig på Santorini:
Akrotiri, arkeologiske utgravninger fra minoisk tid. Byen er begravet av lava, utgravningene har hittil tatt 100 år ! Byen minner meget om Pompei, bortsett fra at man ikke har funnet spor av døde mennesker, de må ha flyktet før utbruddet. Det som hittil er funnet på Akritiri har gitt oss flere opplysninger enn de fleste andre utgravninger. Arkeologene håper at den en dag vil kunne gi oss svar på den minoiske gåten. Problemet er bare at området har vært stengt for besøk i over 2 år på grunn av en ulykke hvor et tak falt ned og drepte en turist.
Elisabet
2008-04-15, 07:08
För mig är det helt obegripligt hur man kan ha - och framförallt förmedla till andra - en så onyanserad syn på en ö!
Jag är ingen Santorinifantast, snarare tvärtom, men jag har sett tillräckligt mycket av ön för att veta att där finns jättefina platser där som nästan inga turister besöker. Ibland ligger de alldeles runt hörnet! Precis som på Kreta och alla andra turisttäta platser.
Priserna på Santorini är inte generellt högre än på andra öar, även om det i turistområdena finns dyra ställen, precis som i turistområdena på andra platser.
På Santorini finns en trevlig och vänlig bofast befolkning precis som på andra ställen i Grekland (och världen.)
Jag har sen tretton år längtat tillbaka till Amorgos och i sommar ska vi dit igen. Som vi längtar...
Ställen man inte vill besöka igen, är egentligen inga alls (då det gäller Grekland). Måste jag välja något så får jag väl nämna Parikia på Paros, men av någon outgrundlig anledning brukar man hamna där då och då i alla fall... :D
Santorini är väl ok, lite dyrt och trista stränder. Däremot är det ställen på ön som jag inte sett än, t ex Oia.
Ett ö som jag aldrig varit på är Rhodos och det är heller ingen ö jag skulle lägga in i min planering heller. Tyvärr har jag hört så mkt negativt om ön, så man är lite avskräckt.
/Netwolf
Ett ö som jag aldrig varit på är Rhodos och det är heller ingen ö jag skulle lägga in i min planering heller. Tyvärr har jag hört så mkt negativt om ön, så man är lite avskräckt.
/Netwolf
Jag har också haft en negativ uppfattning av ön sen jag var där första gången 1984...Bodde då i Rhodos stad och tyckte inte att trakterna där inkl Lindos var nån höjdare...Inte heller har jag "fallit " de "transferkvällar" man haft där på väg till andra öar..
MEN Så har jag just hört SÅ mycket fint om Rhodos av andra här på Kalimera så jag måste nog säga att den ön nog ska få sig en egen vecka någon vår!
Lissi
MEN Så har jag just hört SÅ mycket fint om Rhodos av andra här på Kalimera så jag måste nog säga att den ön nog ska få sig en egen vecka någon vår!
Lissi
jag lovar att lägga en personlig kommentar om vad jag tyckte när jag kommer hem,
............53 dagar..................
En nybörjare på Rhodos, som jag är!
Blueeyes
2008-04-15, 09:42
jag lovar att lägga en personlig kommentar om vad jag tyckte när jag kommer hem,
............53 dagar..................
En nybörjare på Rhodos, som jag är!
Första gången för mig också på Rhodos, men min kommentera kommer nog lite tidigare än din, Ioslina. Bara 12 dagar kvar nu;)
Öar som jag vill tillbaka till är Amorgos och Ios (längtar). Tyvärr inte så lättåtkomliga med småbarn, så det får bli en senare resa :(
Santorini, Lesbos och Samos gav mig inte så mycket så de hoppar jag gärna över.
En ö jag gärna återvänder till är Santorini. Oavsett vad andra tycker och tänker, så känns denna ö som ett andra hem för mig. Peloponnesos ligger mig oxå varmt om hjärtat.
En ö jag däremot inte trivdes på var Poros.
Moster :)
Kalimera
2008-04-18, 09:52
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Jag går mot strömmen, åker dit varje år. Det är en unik ö som saknar motstycke.
Vi er jo alle forskjellige. Jeg er veldig glad i Paros, Parikia. Parikia var mitt første møte med Greske øyer, og siden har jeg vært der mange ganger, sist i sommer med min familie. Vi trivdes veldig godt alle fire. Jeg trives veldig godt med alle menneskene og alt "ståket" der.
Naxos er også en øy jeg liker. For to år siden leide vi et gammelt hus oppe i fjellet, og jeg kjenner at dit må jeg igjen. Det ble imidlertid litt for stille for mine barn, så det får bli når barna ikke lenger vil være med oss.
Tinos var imidertid en nedtur for oss. Ios besøkte jeg for 20 år siden og likte meg ikke der. Jeg tror imidlertid Ios har forandret seg mye etter den tid.
Kul att det blev lite possitivt om Santorini flabb_flab Tror att jag ska trotsa dem som inte gillar stället och bilda mig en uppfattning själv genom ett besök där i sommar.
//Ingela
Marianne
2008-04-18, 18:49
Vi er jo alle forskjellige. Jeg er veldig glad i Paros, Parikia...... Tinos var imidertid en nedtur for oss.
Oj, TINOS, var det en nedtur? Berätta! Var bodde ni, vart åkte ni, vilka platser besökte ni, vad gjorde ni, hur länge var ni där, vilken månad var ni där?
Paros har vi också lärt oss tycka om, även om första besöket var....__D, vi flydde ganska snabbt.
Senare har vi blivit mycket knutna till Paros, bl.a. beroende på att vi bor där vi trivs bra!:)
Marianne - "på väg till Tinos i sommar...!:confused:"
Tinos var imidertid en nedtur for oss..
Åh det är så häftigt med alla olika uppfattningar om de grekiska öarna:D
VI ser verkligen fram emot Tinos som en ö som verkligen "lyfter";)
Lissi
Marianne
2008-04-19, 17:11
VI ser verkligen fram emot Tinos...
Det gör vi också:), och Tonm's upplevelse avskräcker oss absolut inte, men det skulle vara intressant att höra vad Tonm upplevde som "en nedtur".
Sen kan det ju vara många olika personliga anledningar till att man kommer lite "snett" in på en ö, så våra planer är definitivt oändrade:D!
Sen kan det ju vara många olika personliga anledningar till att man kommer lite "snett" in på en ö, så våra planer är definitivt oändrade:D!
Skönt att höra! :D Tinos är en "annorlunda" ö... Bryr sig inte om nordeuropeiska turister. Dessutom så finns det så få där.... Men det finns byar och ställen där som är ytterst svårt att hitta på andra öar. På Tinos finns ett orört Grekland om man åker ut från Chora. På ett sätt som man inte trodde fanns kvar.
Till min stora glädje är det flera som hört av sig och vill ha tips om Tinos i år. Samtidigt är jag lite kluven för jag vill inte att för många ska "upptäcka" ön. Men den är en pärla när man kommer in rätt. Och för att göra det så har jag lite tips. Om det är flera som känner för att åka dit.... Ang_elx Hör av er...
men det skulle vara intressant att höra vad Tonm upplevde som "en nedtur".
Ja. Tycker jag med. För det är lite tråkigt att läsa. Samtidigt är det ju så att upplevelsen är beroende av förväntningarna. Om man kommer till Tinos helt oförberedd och okunnig så kan säkert ön upplevas som tämligen tråkig och intetsägande. Och det förstår även jag som är Tinos största förespråkare på Forumet.
Ska man åka dit så måste man ha P M A. Positiv Mental Approach... Och man måste ge sig ut från Chora. Det är där det riktiga Tinos finns...
Men även jag har "kommit in fel" på öar... Syros tex....
Peter
Heisann.
Ingen må finne på å endre planer i forhold til å reise til Tinos på bakgrunn av våre opplevelser. Vi har jo alle helt forskjellige behov og ønsker når vi reiser rundt. Vi kom til Tinos i midten av Juli, og tenkte at vi skulle reise rundt på øya. Bakgrunnen for valget av øy var en gresk reisehåndbok vi hadde kjøpt. I Tinos by leide vi en leilighet privat, og likte oss definfitivt ikke der vi hadde havnet.
Vi sjekket priser på leie av bil, og fikk bare vanvittig dårlige tilbud, så for oss ble det uaktuelt å leie bil til rundreise.Oppholdet vårt på øya var flaut kort... Vi reiste også med våre to gutter som var 7 og 11 år gamle, og på konstant leting etter lekekamerater. Kort sagt var våre forberedelser for dårlige, hadde vi planlagt bedre, så hadde vi ikke reist til Tinos denne
gangen.
Vi liker allesammen mye liv og røre rundt oss, og gutta har en hang til å like blinkende glorete souveringer av alle slag(særlig yngstemann).
Vi trives derfor veldig godt i Parikia på Paros. Mens andre igjen ser Prikia som et nødvendig onde på vei til og fra Antiparos. Vi tilhører nok ikke de som leter etter ro og stillhet akkurat i denne fasen av livet. Jeg syns også at Parikia er en vakker by, og får aldri nok av den gamle kirken i sentrum. For meg finnes ikke det "genuine Hellas" i den forstand at det er stedene som er mest mulig turistfrie. Hellas er alle disse variasjonene. Jeg eølsker å bare sitte å observere alt som foregår rundt meg, og finner gjerne roen i bare å være der blandt alle de forskjellige menneskene. Jeg kan derimot bli ganske rastløs dersom det blir for stille for lenge.
En annen ting som er viktig for meg når jeg reiser er vakre omgivelser. (noe jeg finner f. eks i Parikria) For to år siden leide vi et tun med flere gamle hus på Naxos. Husene var tildels svært gamle, (flere hundre år) og de var vakkert restaurert. Når vi spiste frokost på takterrassen hadde vi utsikt over hele den vakre fjelldalen, og når jeg hang opp klær på et annet tak kunne jeg se ned i naboens ikke fullt så vakre bakgård. Hagene og bakgårdene var fulle av vakre blomster, og nydelige lukter. Når vi ville treffe andre mennesker reiste vi bare til en av de to nærmeste landsbyene. Dette er en opplevelse som sitter langt inne i sjela mi. (Men det var altså på Naxos som er full av turister, der hvor nesten alle på bussen fra Naxos by til stranden snakker svensk eller norsk, som igjen betyr mulige lekekamerater som gutta kan snakke med)
Vi er jo alle så forskjellige, og har helt forskjellige behov og ønsker når vi reiser, både på bakgrunn av hvem vi er og at vi er i helt forksjellige faser i livet. Det kan godt være at Tinos en gang blir en øy som gir også meg gode ferieminner, men ikke på en god stund, og antageligvis uten barn.
Hilsen fra Tone
(som håper jeg ikke har skremt noen fra å besøke Tinos.)
Marianne
2008-04-20, 12:48
Tack Tone för din fördjupande text – det är alltid intressant att höra mer om varför man tyckte si eller så.
Jag förstår också att vi har ganska olika utgångsläge och olika resor har ofta olika mål. Med dina rader förstärks min lust ännu mer att åka till Tinos.:) Men jag förstår även att det inte var det som er familj sökte just nu i alla fall. När man reser med barnen så är det ofta väldigt mycket på deras premisser.
Tyvärr så har ju Tone "kommit in fel" på Tinos. Tråkigt boende och svårt att få vettig bilhyra... Och då är det inte kul och det färgar ju hela upplevelsen av ön.
Sedan har Tone väldigt rätt i en annan ska. Nämligen att Tinos inte är en "barnö", det är verkligen en ö för de som vill uppleva Grekisk vardag och är beredda att åka runt och utforska. Det är inte en badö även om det finns fina stränder även där. Men då måste man veta vart man ska åka.
Tinos kräver en del av sina besökare! Man måste vara beredd att satsa en del själv, både mentalt och fysiskt. Gör man det så kan Tinos erbjuda en upplevelse som är svår att finna på andra öar.
Peter
Micchelin
2008-04-22, 15:08
Jag längtar alltid tillbaka till Lefkos på Karpathos.
Platanias på Kreta var väl ingen höjdare. Fast skulle bra kunna tänka mig att besöka Paleochora på södra Kreta i kombination Gavdos.
Jag har bara varit på Kreta (4 ggr och den 5:e på gång i sommar) och Korfu (1 gång). Jag vill gärna åka till många andra ställen i Grekland, både öar och fastlandet men just nu känns det som att Kreta är "mitt" ställe i Grekland. :)
Där finns så otroligt mycket att se att det kommer att behövas många, många resor dit. Drömmen är att vara där 1-2 månader och köra runt hela ön och utforska alla "skrymslen och vrår".
Det får bli en trisslott på lunchen idag:D
Stina
Första gången vi reste till Samos köpte vi en ospecificerad resa och hamnade i Karlovassi. Vi stannade där en natt och sa aldrig mer. Vi åkte till Fourni och på vägen hem bodde vi i Pyhagoria, Pension Sunshine två nätter och blev helt betagna. Vi har återvänt flera gånger och jag kan tänka mig att åka dit när som helst igen. Vi tycker verkilgen om Samos. Öar som inte har tilltalat oss är Egina, av samma orsak som tidigare skrivare, och Folegandros. Vi kom nog alldeles galet. Det blåste och blåste och vi frös. Hemma satt folk ute och svettades på kvällarna, vi satt inlindade i filtar och med allt i klädväg på oss. Dessutom satte vi på ACn för att värma rummet! Men jag är övertygad om att hade de yttre förutsättningarna varit annorlunda så hade vi nog gillat Folegandros bättre.
När vi började ö-luffa blev Amorgos vår favorit. Vi återvände 3-4 gånger. Sedan gjorde vi uppehåll några år innan det var dags igen. Men jag tror att vi hade för stora förväntningar. Det kändes inte alls bra. Så något besvikna lämnade vi ön och sa att det var sista gången. men nu börjar vi åter prata om att återvända. Fast i år blir det Kreta och Paleochora!
LenaPG
:)Kreta är nog den ön jag kan tänka mej att åka tillbaka till. Har varit 2 ggr i Rethymnon 1 gång i Agios Nicolaos. Men har hyrt bil och sett oss omkring rätt mycket. Georgiopolis verkar mysigt kanske det blir det nästa gång. Rhodos får räcka nu efter 4 ggr inget fel på den ön men visst var den mysigare i slutet på 70-talet. Kos var också en mysig ö då. Skall till Naxos till sommaren kanske det blir min nya favorit.Vi får se hälsningar Twiggybye_bye
Personlig er det ingen øy jeg ikke vil tilbake til, men min samboer har ytret ønske om at vi skal droppe Koufonissi, så da blir det vel slik:).
Som sagt, jeg drar gjerne tilbake til alle de øyene jeg har besøkt, men skal jeg trekke frem en spesiell så må det bli Amorgos. Jeg vil også slå et slag for Santorini. Når vi er på øyloffing i Kykladene så drar vi til/fra Santorini, og jeg synes det faktisk er ganske deilig å bruke de to siste dagene av ferien på denne øya med sine fasiliteter.
I år blir det trolig Sifnos og Folegandros, øyer vi tidligere ikke har besøkt, og selvsagt Amorgos.
Vidar
giottoni
2008-05-27, 18:15
Den ö jag alltid längtar tillbaka till är den mycket omdiskuterade Santorini!
Första besöket för många år sedan var tänkt att bli starten för Ö-luffning o när jag klev av flyget undrade vad det var för betong-öken jag hamnat i... Vaknade tidigt nästa morgon o kände att det här ändå var en ö jag måste ge en chans! Ganska snabbt upplevde jag att Santorini har så oerhört mycket att erbjuda så jag ville inte lämna ön för att luffa någon annanstans. Jag har nu varit där 14 ggr o stannar alltid tre veckor åt gången. Man skall naturligtvis inte sitta stilla på hotellet i Perissa utan röra på sig.
Jag hyr bil o kör dit vägarna bär - ibland slutar vägen tvärt i obygden, men då har jag fått se nya för mig okända platser o träffat hjälpsam trivsam lokalbefolkning! De speciella "turistmåstena" är naturligtvis spektakulära, men det finns mycket annat att upptäcka på Santo! Bl a härliga pittoreska "Traditional Settlements", charmiga små kyrkor, intressanta arkeologiska platser o trevliga små muséer, spännande utsiktsplatser o granna vyer... listan kan göras lång. Stränderna är visserligen inte de bästa i Kykladerna, men det finns många acceptabla vikar o stränder av olika beskaffenhet.
Har alltid blivit fantastiskt väl bemött av såväl lokalbefolkning som "fastlandsgreker", även på restauranger i "turistiga Fira"! En episod som alltid förundrat mig var när jag för totalt tredje gången på fyra år klev in på en av Firas absolut största restauranger o kyparen kom emot mig o glatt utropade "Welcome back Sir! How come You didn´t visit us last year?" Att han bland tiotusentals besökare kände igen mig o visste att jag besökt restaurangen två gånger tidigare var fascinerande, men hur han kunde veta att jag faktiskt hade hoppat över Santorinibesök ett år övergår min fattningsförmåga!
Välkommen tillbaka till Santorini kände jag mig sannerligen!! Snart är det dags att återvända en femtonde gång. Det finns många andra fina öar, men Santo är "hemma" för mig!
Någon ö jag INTE vill se mer av tror jag ännu ej jag upplevt.
Kalimera
2008-05-29, 12:56
Den ö jag alltid längtar tillbaka till är den mycket omdiskuterade Santorini!Kunde inte sagt det bättre själv, jag skriver under på allt du skrev. klapp_klap
Du har SÅ rätt!
Jag älskar ju Amorgos,som ni vet,men Santorini sätter sig i hjärtat på nåt sätt.Det finns så väldigt mycket där som jag gillar.
Längtar tex.just nu tills vi kommer fram(reser 25.6),blir mötta av Paris på Honeymoon,kommer fram och får en kall öl av Joulia och kramas och pratar.Sen till studion,packar upp badkläder,ner till stranden,KASTAR av oss kläderna och så rätt ner i detta underbara HAAAAAAAV!
Även i år ska vi hyra cyklar och cykla till Vlychada och bada och sen äta på den fina fisktavernan ovanför den lilla hamnen.
Vi har MASSOR kvar att upptäcka på fina Santorini och det känns underbart!
Det finns ingen ö,än,som jag inte vill tillbaks till.
Nyfiken är jag på många öar .
Svårt däremot att slita sig från Santorini, Naxos och Amorgos...
I år hinner vi nog med nån ny ö.Ska bli väldigt spännande! Ni får gärna tipsa!
Skiathos vill jag absolut tillbaka till.
Karpathos var en härlig upplevelse, men kanske blir det ett ställe som jag bara vill bevara som ett minne.
Mykonos kan jag tänka mig att återvända till någon gång i livet...
Skopelos, jättevackert men det räcker att man gjort det en gång.
Och var jag inte vill inte åka igen?
Rhodos lockar mig inte mer, lika lite som Kos. Kanske för att man gjort dessa öar tidigare i livet.
Thassos är jag också tveksam till. Det var visserligen också en upplevelse på många sätt, men det som gjorde mest avtryck var ovädret vi råkade ut för.
Jag har än så länge inte varit på någon ö som jag inte vill tillbaka till, alla har något som tilltalar mej.
Min favorit just nu är Samos dit vill jag gärna återvända,så otroligt vacker ö med massor av mysiga små byarflabb_flab....men jag ska till Skiathos om 40 dagar kanske får jag en ny favorit_B-ananabye_bye
Discoduck
2008-06-25, 08:42
Plats jag vill återvända till? Amorgos utan tvekan! Ön där vattnet och himlen kysser varandra.
Har längtat tillbaka dit i 5 år nu och i September ska jag äntligen dit igen.
En plats jag nog inte besöker igen är Mykonos. För mycket "svenne-partyn" och det luktade skit överallt i stan.
Jag har fastnat för Zakynthos, och det blir den första ön jag återvänder till. Kan inte sätta fingret på varför... men det turkosa vattnet och St Nicholaos beach har stor del i det.
Kreta var det inget fel på och jag har sett väldigt lite av ön men den hamnar långt ner i prioreteringslistan när jag ska boka resa.
Jag är ju notorisk återvändare... till allt:o...
Jag skulle dock bli förvånad om jag hittade mig själv på Poros nån mer gång. Det var allt ett charmlöst ställe.
Amorgos (alltid) och Lipsi (just nu) är mesta måstena att återvända till.
Amorgos (alltid) och Lipsi (just nu) är mesta måstena att återvända till.
Symi, Tilos och Tinos då??;):D
Lissi - som nu ska bli återvändare, dock inte till Symi.
Tinos definitivt. Dit ska jag tillbaka men det är liksom så självklart. Fast det ligger ett tag fram i tiden.
Tilos kommer jag säkert också att återse igen.
Men Symi, den är jag nog färdig med. Inte trött på den men den tillhör en annan epok. Dessutom verkar den ha blivit så väldigt exklusiv sen jag var där senast.
Bilder jag sett på senare tid har gett ett väldigt tjusigt intryck. Boenden som man hittar på nätet är hutlöst dyra och ENORMT lyxiga. Jag har också fått intrycket att det blivit dyrt att äta ute - å andra sidan vet jag att där finns ställen med enormt god och innovativ mat och då måste det ju få kosta också...
Såg att du gärna ville besöka Symi vid tillfälle och det kan jag verkligen rekommendera dig. Man får ett helt annat intryck på kvällen när utflyktsbåtarna gått hem. Det är en underbart vacker ö.
Då kan man till exempel sätta sig här och ta en drink, njuta av solnedgången och titta ner över en av övärldens vackraste byar. Inte dumt. :)
Just där var det jättedyrt att ta en drink, redan på min tid. Men det spelade ingen roll, då och då var det ju värt det just för att utsikten är så ljuvlig.
På samma sätt är det värt det att äta hos Stavros på Mythos, som är rena matkonstnären. Naturligtvis kostar det lite mer.
Men visst finns det vanliga tavernor också, anoula. Jag är övertygad om att ni hade hittat en bra mix av exklusiv mat och vanlig.
Den största upplevelsen på Symi är nästan att sitta i hamnen och se utflyktsbåtarna vända tillbaka till Rhodos, byn går från myrstack till stilla paradis på en halvtimma. Helt underbart.
Jag vill alltid tillbaks till Amorgos. Trodde aldrig jag skulle bli en återvändare eftersom jag är så nyfiken och vill upptäcka nya platser/nya öar. Men vid mitt andra besök på Amorgos tänkte jag till min stora förvåning tanken: jag behöver aldrig resa någon annanstans i hela mitt liv. Jag blir så oerhört lycklig ända in i själen av att bara vara där i lilla underbara Katapola.
Naxos är också en storfavorit, så mitt problem är hur jag ska hinna med alla andra platser jag drömmer om, när Naxos och Amorgos ligger där och väntar på bekvämt avstånd från varandra.
Just nu står en "turne" på Södra Kreta högt på nyfikenlistan.
Patmos, Lipsi, Sifnos, Syros vill jag gärna återse.
Samos, Milos, Folegandros och Skiathos också.
Alla öar har ju sin speciella charm och lämnar minnen kvar, kan inte säga att jag besökt någon plats i Grekland som jag inte vill återse.
Två ställen jag dock inte direkt drömmer mig tillbaks till är Kos (som jag besökte i en annan tid) och Laganas på Zakynthos (vacker strand men i övrigt ocharmigt).
Snart väntar ett första besök på Kefalonia, som efter mycket velande blev mitt val för en veckoresa eftersom Naxos/Amorgos ligger lite långt bort för en så kort resa tycker jag.
Kalypso
Hmmm den här tråden har jag missat tidigare... :confused:
Fourni kommer att få ett fjärde besök (till allas stora förvåning flabb_flab) Amorgos kommer förr eller senare att få ett tredje besök, och Lesbos ett andra låååångt besök.
Om vi skulle kliva av båten på Chios igen skulle jag nog förvåna mej själv, inte för att det var något fel på ön utan den drar helt enkelt inte, vi var i Pyrgi, Mesta och såg Grottan i Olympi (rekomderas å det kraftigaste :eek:) och det känns helt enkelt som att det räcker :(.
Men vid mitt andra besök på Amorgos tänkte jag till min stora förvåning tanken: jag behöver aldrig resa någon annanstans i hela mitt liv. Jag blir så oerhört lycklig ända in i själen av att bara vara där i lilla underbara Katapola.
Det var då väldigt väldigt rart skrivetklapp_klap
(Också Katapolaälskare. Måste nog boka biljett i dag:o)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.