handdator

Visa fullständig version : Italien


UlfWiman
2008-04-11, 19:59
Italien tur och retur.

.
Kommer fram sent på natten till Brindisi i södra Italien. Venedig är mitt första mål. Jag har hyrt en bil, en liten Fiat som jag får klämma mig in i. Nästan behov av skohorn. En tokig tankbilsförare kör ut rakt framför mig på motorvägen, så jag blir tvungen att tvärnita. Där höll min semester på att sluta blixtsnabbt.

Kommer sedan fram till Venedig och en öppen campingplats. Camping är det enda som min ekonomi tillåter. Stora skyltar varnar för vattnet. Det är livsfarligt att dricka.
Signorina som äger stället har en restaurang på området och hon undrar om jag vill äta.
Jag går dit och hon frågar vad jag vill ha-.
-Spagetti Carbonara om det går bra.
-Självklart, det är en nationalrätt här.
Det är den bästa Carbonara jag någonsin ätit.
Dagen efter skall jag åka in till Venedig.
Åker buss in till stan och den långa bron, jag har fått förhållningsorder om hur jag skall åka.
Vandrar och blir utlurad till en ö där de tillverkar glas. Går på en vandring i lokalerna och hittar massor med underbara saker. Jag får se ett artisteri i glasblåsning som inte står det svenska långt efter. De blir skitsura för att jag inte handlar något.
Jag får ta mig tillbaka till stan för egen maskin.
Väl tillbaka i stan går jag en promenad till St:Marcusplatsen. 2 koppar kaffe och en mineralvatten på torget 125.-. Det kan man kalla för ocker.
Äter bra och har en mycket trevlig dag. Tillbaka ute på campingen igen.
Nästa morgon är det dags att åka vidare. Rimini är slutmålet innan jag vänder åter till Kreta..
Kör ner till Rimini via Riggacione. Hela tiden hotell och barer efter stranden.
Rimini är 4,5 mil hotell och strand. Stannar till slut i Rigotta vid en camping. Får ett mycket fint rum då säsongen inte riktigt har börjat.
Morgonen efter går jag ner på stranden med en bok och tar en drink.
Vad händer och sker, jo jag somnar med min bok och bränner magen så det står härliga till.
Drinken hamnade i sanden när jag somnade. Måste ha lösa byxor då det gör ont i magen.
Nästa dag far jag till San Marino, ett skatteparadis 5 mil iväg. Tar linbanan upp till staden, och promenerar.
Jag hittar en klocka jag vill ha i en butik, men detta med Lire är lite skumt så jag måste fundera ett tag.
Jag sätter mig på en restaurang för att äta lunch och jag tar papper och penna.
Trodde klockan kostade 7.500.-, och det hade väl varit Ok.
Problemet var att den kostade 75.000.-.Tur man tänker efter ibland.
Man ska inte ha American Express card.
Dålig lunch på ett ställe mitt i turistsoppan. Det börjar bli sent och jag skall ta mig ner till bilen igen. Då har de stängt linbanan. Går in på ett cafe och tar en kaffe för att få vila ett tag.
Frågar om det går att få tag i en taxi för att komma ned till bilen.
Det är 3 kilometer att gå. Då kommer det en Italienare och erbjuder sin hjälp.
Han skjutsar ned mig till bilen och blir skitförbannad när jag försöker ge honom en slant för besväret.
De är som Kretensarna, stolta. Han hade erbjudit mig sin hjälp, punkt slut.
Här skall det inte betalas, betalar gör man till Taxi. När jag kommer hem är campingen stängd, så jag får lov att ringa ett nummer så att någon kommer och låser upp grinden.
Stannar några dagar och provar en del restauranger i omgivningen. Inga höjdare direkt, snabbt slarvigt och dyrt.
Jag lämnar Rimini och styr kosan norrut. Nästa mål är Bardolino vid Gardasjön.
Jag åker över Madonna de Campiglio för att ta den närmaste vägen.
Där ser jag en knäpp cyklist som trampar uppför berget.
Jag stannar och äter en egen medhavd lunch och en stund senare kommer cyklisten åt andra hållet.
Vilken fart.
Camping Europa i Bardolino blir min nästa bas.
Promenerar in till staden, eller byn om vi skall vara rättvisa. Sitter och äter middag på ett ställe, bra mat och service. Då kommer det en kypare förbi med något som luktar himmelskt.
Jag hejdar honom på tillbakavägen och undrar vad det var för något.
-Oh, ställets specialitet, pasta quattro formaggio.
Efter en överläggning med mig själv beslutar jag att stanna en dag till i Bardolino.
Nästa dag går åt till shopping. Jag köper en skinnjacka i en butik och får en magnumbutelj med Bardolino på köpet. Går till krogen på kvällen och äter deras specialitet.
Himmelsk mat om jag får säga så. Har aldrig ätit så god pasta någonstans.
Dagen efter far jag upp till Riva, det är norra spetsen på Gardasjön.
På vägen upp stannar jag för lunch på ett ställe. Bestämmer mig för Trotta med smörslungad potatis.
-Ett ögonblick signore, vi skall bara fånga fisken först.
Hela Gardasjön är ett Forellmagasin.
Världens lunch, på en liten enkel krog. Gick ned till bryggan och tittade i vattnet.
Det kokade av foreller runt bryggan. Det visade sig att de matade forellerna där.
Väl framme i Riva och installerad på campingen i ett hyresrum, något mätt och däst tar jag en tupplur.
På eftermiddagen hyr jag en cykel och cyklar in till stan. Trevlig promenad och senare en bra middag. Stannar 2 dagar i Riva, åker på några utflykter i närheten.
Kollar in ett vattenfall inuti berget i gamla grottor. Detta är Syd Tyrolen, jag skulle kunna bo här. Fortsätter genom Italien och gör ett stopp vid en av Europas största skofabriker i Ora beläget i norra Italien.
-Vad kostar det då?
Två par nya skor, äkta Italienska.
Jag använder mina till fest och på baluns.
Tar en tripp upp till Österrike och gör ett stopp på en camping.
Kommer precis innan de stänger grindarna.
Lite alper på vägen klaras av och några höga pass, 2900m som högst. Fiaten protesterar mot min körning upp och ner.
Återfärd via Luganosjön i Schweiz.
Nästa stopp Brindisi i Italien för färja till Athen och sedan vidare till Iraklion på Kreta.

Uffe

eija
2008-04-12, 09:20
Jag tycker HEMSKT mycket om din stil att skriva, Uffe! Känner liksom jag vore med dig på denna spännande resa :)!
Ha en fin weekend!
Eija

Ingegerd_Lasse
2008-04-12, 12:14
Tack för en jättefin reseskildring, den återuppväkte mina minnen från 2 vårveckor i Sirmione, tillsammans med mina flickor. Vi reste lågbudget, vi med, tåg(sittvagn) hela vägen, men det var underbart. Och Bardolino-vinet finns som tur är även i Sverige.Ha en fortsatt "go tur!" Ingegerd i ett snöigt Karlstad

ricky
2008-04-12, 16:56
Jag tycker HEMSKT mycket om din stil att skriva, Uffe! Känner liksom jag vore med dig på denna spännande resa :)!
Ha en fin weekend!
Eija

Tidigare tyckte jag att snubben skrev stolpigt och lite naivistiskt.
Men nu bara älskar jag det raka, informativa, avskalade och ärliga skriftspråket!!!
Som en rak höger med inslag av rökig whisky:D:D:D

UlfWiman
2008-04-12, 17:45
Tyvärr har jag ingen whiskey, men det skulle sitta fint med en nu på lördagskvällen.

Uffe

91kg
2008-04-12, 18:55
Tyvärr har jag ingen whiskey, men det skulle sitta fint med en nu på lördagskvällen.

Uffe

Hej och tack Uffe för det trevliga läsandet!

Nä inte Whiskey på Kalimera - Raki,Ouzo eller Krassi skall det väl vara i så fall;)

Fasiken om jag inte har en skvätt hemkört från Babiolos sen i höstas:D

Mvh!