handdator

Visa fullständig version : Äntligen! Analipsi!


Stinab
2008-04-10, 10:43
Måste bara skriva innan man sprickerflabb_flab

Nu har jag precis bokat en vecka på hotell Elpida i Analipsi. Känns underbart! Maken fyller snart 40 så jag tänkte överraska honom med detta. Har läst en hel del i andra trådar om Analipsi men om någon känner för att kommentera byn, hotellet, matställen eller har andra bra råd så känn er hjärtligt välkomna.:D
Våra barn är 15 och 13 och jag kan tänka mig (läs vet!) att de skulle gilla något internetcafé eller liknande så de kan hålla kontakten med sina polare. Vet någon om det finns i Analipsi?
Finns det någon bra biluthyrare?

Nä nu ska jag lägga in en nedräknare!

Hälsningar
Stinabbye_bye

ulrikas
2008-04-10, 15:05
Jag säger grattis, till Analipsi och till Elpida! Jag tror att ni blir nöjda. Vi har varit där två gånger och haft det underbart. Vet att det finns internetcafe, men är inte säker på var. Tror nere vid strandpromenaden. På hotellet mitt emot Elipa har dom en dator (eller två) som man kan hyra per halvtimmer eller liknande.
När åker ni? Vi var där två sista veckorna i juni förra året och hade kanonväder hela tiden, faktiskt lite i varmaste laget några dagar! AC var ett måste.

/Ulrika

Stinab
2008-04-11, 08:32
Vi åker mitt i det varmaste... 27 juli. Man får anpassa sig efter semestern:)
Det måste vara ett gott betyg om man åker tillbaka igen! Jag inbillar mig att hotellet inte är så stort? Det passar oss utmärkt i så fall. Både vi vuxna och ungdomarna uppskattar om det inte är alltför mycket stoj runtomkring. Lagom är bäst:)

Har ni sett er omkring i närområdet? Något att rekommendera? Nu åker vi förvisso mest för att få sola, bada och äta gott men lite vill man ju göra.

Jag kommer nog på fler frågor till dig framöver.

Stinab

Ziggy
2008-04-11, 16:24
God tur til Analipsi.

Vi var der i to uker i fjor i begynnelen av juli, og hadde det veldig godt.
I den lille baren/restauranten ved siden av reisebyrået/bilutleien er det intenettcafe.

Det som er verdt å se i området er absolutt Knossos. Ta gjerne to turer til Knossos hvis dere har tid. En tur med guide, og en for dere selv. Det er enkelt å ta seg frem og tilbake til Knossos/Heraklion. Det går buss hver halvtime fra hovedveien inn til Heraklion, og det tar 15-20 minutter å gå til bussen.

Det er bilutleie ved stranden ved Hotel Tsalos Beach. De er veldig hjelpsomme, og lager gjerne en rute for dere. Hvis dere leier bil, så bestill alle mulige forsikringer for å være på den sikre siden.

Utmerkede steder å spise er Sirtaki, Volcano og sist men inne minst Archistelios. Dere må absolutt besøke Archistelios. Han leverer en opplevelse.

Sigbjørn

ulrikas
2008-04-11, 20:55
Vi hade planer på att hyra bil och åka omkring lite men det blev inte av, mycket på grund av värmen. Vi orkade inte mycket mer än att sola och bada. Vi har ju varit där tidigare och åkt runt en del, så det kändes inte lika viktigt den här gången. Vi gjorde dock en utflykt till ett vattenland och hade hur kul som helst, även vi vuxna! Undrar om inte jag hade roligast av alla faktiskt ;) Hotellet är litet och lugnt, mycket trivsamt tycker vi. Trevliga ägare och trevlig pool. Vissa dagar var vi helt ensamma vid poolen vilket våra tonåringar uppskattade mycket.

Som sagt, missa inte Archistelios restaurang, helt underbar! Jag tror och hoppas att ni får en kanonsemester, jag är sååå avundsjuk :o

/Ulrika

Stinab
2008-04-14, 08:13
Tack för tipsen!
Jag har varit på Knossos en gång, -89 tror jag det var, men det har inte resten av familjen så det hade kanske varit något.

Ulrika, jag känner igen det där med att inte orka riktigt i värmen:D
Man har stora planer innan på allt man vill se och göra och sen ska man vara glad om man orkar rulla ner i poolen för att svalka sig!

Nu är det bara några dagar kvar tills jag avslöjar för maken vad som är på gång! Ska bli spännande att se hans reaktion!

Stina

Stinab
2008-04-23, 13:34
Ska bli spännande att se hans reaktion!

Stina

Han blev jätteglad :D