handdator

Visa fullständig version : Grekisk författare på svenska


odyne
2008-04-07, 12:13
Hej!
Jag skulle vilja läsa en bok, helst skönlitterär, skriven av en grekisk författare men översatt till svenska. Någon som har ett tips?

litentuva
2008-05-24, 12:12
Allt skrivet av Theodori Kalifatides kan jag varmt rekomendera! Han skriver direkt på svenska och är inte översatt men vilket fantastiskt språk! En underbar författare!
Börja gärna med trilogin "bönder och herrar, plogen och svärdet samt den tysta freden". Superbra!

Trevlig läsning!

( "Eleni" kan också rekomenderas men jag har inte författaren i huvudet, kan det vara Nikolas Gage??)

Monica P
2008-05-24, 16:53
Nicolas Gage är rätt. Han har skrivit en fortsättning också, A place for us, som är riktigt bra. Det utges faktiskt väldigt många böcker här, men det är få som blir översatta. Att läsa är inte lika populärt som i de kalla kvällarnas nordiska länder.

Annki
2008-05-24, 20:31
"Fikonträdets sång" heter en bok med 26 noveller av grekiska författare.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185133787
Jag känner inte själv till boken, men den låter intressant. Kanske det finns någon annan som har läst den och kan berätta lite.

Ann-Kristin bye_bye

sjöborren
2008-05-25, 23:57
Har nyligen läst Fikonträdets sång, boken med 26 noveller av grekiska författare.
Blev inte särskilt imponerad!
Kalifatides mödrar och söner är däremot en underbar bok som jag varmt rekomenderar.
mvh lilla sjöborren.:)

Paittas
2008-05-26, 18:48
"Vågor kring Rhodos" av Kostis Papakongos.
Boken är en satirisk roman som skildrar diktaturens första dagar i Grekland, den 21 april 1967. Utgiven av Bo Cavefors bokförlag 1969.

Paittas