handdator

Visa fullständig version : Pireus/Athen


Martina E
2008-04-06, 13:57
Hej!

I slutet av juni när vår båtluff närmar sig slutet har vi (två familjer) bokat in oss i lägenheter hos Svenska Kyrkan i Pireus sista natten innan flyget går hem.
Hur långt är det till centrala Athen och hur tar man sig smartast t/r om vi vill hinna se lite av Athen innan vi åker hem?
Hur länge kan man åka kollektivt på kvällen från Athen till Pireus?
//Martinabye_bye

Lissi
2008-04-06, 16:12
Bor ni i Pireus tar ni metron in till Aten på några minuter bara....Metron går hela dagarna fram till efter midnatt.... Buss går givetvis också ofta men det tar längre tid.
Att ta metron till Monastiraki och därifrån gå upp i Plaka för att se det upplysta Acropolis och sen äta på en mysig taverna är en fin avslutning på semestern.
Hur långt det är från Sjömanskyrkan till metron vet jag dock inte då vi aldrig bott där.

Lissi

Frappe
2008-04-07, 08:57
[QUOTE=Lissi;123221]Hur långt det är från Sjömanskyrkan till metron vet jag dock inte då vi aldrig bott där.



Kyrkan ligger en liten bit från Pireus center, men det går bussar utanför, Metron ligger en bit i från.... bäst svar får du nog från kyrkan!

Camilla

Elisabet
2008-04-07, 09:26
Det finns tydligt beskrivet på Skandinaviska kyrkans hemsida.

(Det var länge sedan den hette Svenska kyrkan och väldigt länge sedan den hette Sjömanskyrkan. Sådana finns överhuvudtaget inte kvar.)

Mentzenblads family
2008-04-14, 08:23
Hej Martina

Fran kyrkan tar ni BUSS 904 som tar er till metro stationen. Hur lang tid d tar beror helt pa trafiken, o har ni oturen att fa en sopbil framfor er, kan jag bara saga LYCKA TILL:) Ibland har det tagit oss 30min att komma fran metron till kyrkan. I Piraeus ar det alltid kaos!!! med metro tar d ca 10min till centrum.
Den sista metron slutar vid midnatt.......beror pa vilken station ni ar vid men jag rekomenderar att vara pa plats innan midnatt. O se upp sa att det inte ar en STREJK dag (har i grekland alskar dom att strejak:) Men d tror jag att kyrkans personal informerar er om for d varslas i tid om detta.
Lycka till kram

PA
2008-04-14, 08:59
Hej

Skandinaviska kyrkan ligger i Afrodites vik i området Piraiki (fullt badbart). Åker ni taxi ange Tavernan Kaliva som ligger precis bredvid Kyrkan. Gatuadresser är inte taxichaffiserna så duktiga på.

Radiotaxi (de talar engelska) i Piraeus har telefon +302104287403


//PA

Martina E
2008-04-14, 21:05
Tack !! klapp_klap
//Martina