handdator

Visa fullständig version : Athen-Sifnos-Amorgos-Antiparos


Martina E
2008-04-06, 13:23
Hej!

Tack för alla bra tips och roliga inlägg!!
Jag som så många andra har jag förstått är förvirrad när det gäller båttider. Vi är två familjer som landar i Athen på natten till den 15 juni. Vi har tittat på att åka till Sifnos, Amorgos och Antiparos. Sista natten har vi bokat övernattning på Svenska kyrkan i Pireus. Vi skall vara ute i totalt två veckor och jag behöver lite hjälp med hur vi smartast lägger upp vår rutt.
Jag har försökt leta i tidtabeller, men får ingen riktig ordning på det. :confused: Är det någon som vet om det brukar gå bra förbindelser mellan dessa öar (Antiparos går väl via Paros antar jag)?
Finns det någon sida där man kan få en översiktskarta över båttrafiken? Vi har inte tänkt att förboka något boende förutom i Pireus, men det känns som en god idé att bestämma vilken ö vi skall börja med.

//Martinabye_bye

laero
2008-04-06, 14:00
Hej !
Att kombinera västra kykladerna , där Sifnos ligger, med övriga övärlden kan vara lite knepigt.
Jag kollade snabbt på GTP och nu verkar det bara ligga ute förbindelser med byte på Santorini om du ska ta dig från Sifnos till Paros. Om det finns förbindelser mellan Santorini och Amorgos i sommar verkar lite oklart.
MEN det kan dyka upp fler förbindelser längre fram i maj när båttidtabellerna ligger klara för sommaren, förra året gick en katamaran mellan Sifnos och Amorgos från mitten av juni, kommer den att gå så funkar er rutt bra.
Generellt sett kan man annars fundera på om det inte är att gapa över lite mycket att kombinera just de här tre öarna på 2 veckor, det blir en hel del båtåkande.
För att komma till Antiparos måste man alltid byta båt på Paros.
Förbindelser mellan Amorgos och Paros brukar finnas i princip dagligen.
Lars

Martina E
2008-04-06, 14:13
Tack för ditt svar:
Fick lite känslan av att det inte funkar så bra med dessa öar när jag försökte få ihop båttider. Har du förslag på andra kombinationer av öar? Vi är två familjer med totalt fem barn mellan 6 och 16 år.
//Martina

Hellen
2008-04-06, 14:17
Vänta ett tag med grovplaneringen, nästan kompletta båttidtabeller finns i början på maj. Vad jag ser nu så går det båtar mellan Sifnos och Paros, fast det ser ut som om de slutar att gå i maj, vilket inte jag tror ett dugg på.

Se även tråden som heter just båt Sifnos- Paros
// Helénbye_bye

Martina E
2008-04-06, 14:21
Tack Hellen!
Det känns bra.
Om ni (fast det svider i själen) struntar i Amorgos och tar först Sifnos och sedan Antiparos. Har du förslag på någon ö i närmare Athen på vägen in igen, så att vi kan få en dag i Athen innan vi åker hem?

//Martina

Hellen
2008-04-06, 14:27
Om ni (fast det svider i själen) struntar i Amorgos och tar först Sifnos och sedan Antiparos. Har du förslag på någon ö i närmare Athen på vägen in igen, så att vi kan få en dag i Athen innan vi åker hem?//Martina

Nej, nej strunta inte i Amorgos!!!
Tips på någon annan ö? Söker det samma jag med, titta här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=13773)

// Helénbye_bye