handdator

Visa fullständig version : Ni som förbokar rum

Hellen
2008-04-05, 14:21
Hur långt före ankomst brukar ni boka ert boende? Vi skall åka i slutet av juni början på juli. Bokar ni redan nu? Det känns så låst att ha boende bokat, vi skall dessutom inte börja med att åka till Amorgos.
Skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar.
// Helén

Arne
2008-04-05, 14:47
Nu åka vi ju redan i lågsäsong, alltså från mitten av Maj till mitten av Juni, men vi har allredan bokat in oss på vissa ställen.
Sakskälen äro flera. Dels har vi ställen där vi av erfarenhet vet att priset vid förbokning är detsamma som vi får vid ankomst, dels också att våra hotellalternativ oftast är attraktiva ställen, där det kan vara fullbokat om man ej bokat i förväg.

Alltså; Vi har förbokat på Hotel Prokopios 18-23 Maj. Sedan Syros/Kini. Där visade det sig att vår favoritstudio Argo på 2-nd floor redan var bokad aktuell tid! Då bokade vi i stället in oss på Kini Bay Hotel.

Efter fem dagar på Syros ställer vi kosan till Patmos där vi bokat in oss för fem dagar.

När det så gäller Fourni avvaktar vi tills vidare eftersom det i nuläget ännu är oklart hur färjorna går mellan Patmos och Fourni. Vi brukar ringa till Toula Rooms från färjan och boka studio. Har alltid fungerat.

Efter Fourni ska vi så trassla oss till Kreta via Rhodos med ungefärlig ankomst runt den 10 Juni. Vi har där så bra ordnat att våra vänner i Rethymnon fixar prisvärt boende ett par nätter i samband med vår ankomst.
Finalen blir Chania, där vi ska hyra in oss på "La Casa Del Amore" några nätter innan hemresan från Chania Airport den 15 Juni.

Arne och Birgitta

Janérik
2008-04-05, 21:52
Efter Fourni ska vi så trassla oss till Kreta via Rhodos med ungefärlig ankomst runt den 10 Juni.
Arne och Birgitta
Så ni har alltså tänkt närvara vid vår middag 9 juni på Naxos? klapp_klap
Det ser ju så ut om ni ska anlända till Kreta 10 juni flabb_flab

Mvh Janérik

Eva L
2008-04-06, 09:03
Jag förbokar bara om jag känner till stället sedan tidgare och säkert vet att priset för mig då inte blir högre. Är du återvändare och känd av ägarna blir priset oftast lägre än om du bokar första gången. Jag skulle aldrig förboka en hel ö-luff utan vill vara fri att ta dagen som den kommer och resa vidare utan hinder. Ö-luffar normalt inte i högsäsong. Ett år åkte dottern och jag på ö-luff som sonen senare anslöt till. Då var vi ute från runt 18 aug-10 sept. Förbokade enbart på Santorini där jag var känd sen tidigare och dit sonen anlände samt de sista två nätterna i Aten. Besökte även Paros, Naxos och Sifnos utan några som helst problem att hitta rum till bra pris.

Förbokning tror jag mycket handlar om vilken person man är, hur ressällskapet ser ut och när man reser. Vissa vill ha allt klart och åker man till små öar i högssäong är det kanske nödvändigt att förboka ibland. Kanske även om det är ett speciellt rum som man absolut vill återvända till. Jag är ganska flexibel och just rummet betyder inte så mycket även om jag vill bo fräscht och gärna med bra utsikt och lite biltrafik. Jag väljer inte heller de allra billigaste boendena utan vill ha viss standard men inte lyx.

Eva

Hellen
2008-04-06, 09:24
Förra året upplevde jag det som någon slags förbokningsepidemi här på forumet, det verkar inte vara så i år. Det är ju bra, visserligen, som det skrevs så klokt i ett annan tråd, så utgör ju vi som läser Kalimera bara en del av alla som reser till Grekland, och tur är väl det annars hade man fått förboka ett år innan på tex. Honeymoon på Santorini:p, för övrigt ett av de få ställen vi förbokat på. Men vi har även återvänt dit som obokade i högsäsong utan problem. Vi reser alltid utan att ha förbokat, förutom till Koufinissi i juli och skulle jag hamna på Milos i juli, så hade jag valt att förboka även där. Vilka öar mer "bör" man förboka på om man reser i högsäsong?
// Helén

ioslinajr
2008-04-06, 10:16
När vi åker iväg förbokar vi aldrig någonting, eftersom vi helt enkelt aldrig planerar hur många dagar exakt vi ska stanna överallt. Klart att vi har favorithotell på vissa öar, men oftast reser vi lågsäsong så vi behöver aldrig oroa oss för att det ska vara fullt! OM det nu skulle vara fullt, är det ju också kul att testa på ngt nytt ställe att bo på, det är ju de som hela öluffningen handlar om, att testa på:D

Kalimera
2008-04-07, 14:00
Hur långt före ankomst brukar ni boka ert boende?
// HelénBokar så fort jag vet hur båtarna går. Men oftast bara om jag ska återvända till ett ställe jag bott på tidigare. Som på Amorgos. Under förra årets långresa bokade första ön (Lefkas) och i Chania. Resten ordnade vi på plats, ibland skickade vi sms, dagen innan eller samma dag, och bokade. Funkade inte alltid. ;)

Höstens resa är bokad sedan några veckor, bokade rum för två veckor redan samma dag.

lemon
2008-04-07, 15:59
Bokar första boendet hemifrån. Kommer man fram sent på kvällen efter en resdag på 20 timmar är det inte läge att säga till familjen att nu ska vi leta boende. Brukar dock inte spika ett exakt antal dagar och det har funkat hittills...

Men efter ett par dar när upptäckarlusten gör sig påmind är det bra att kolla båttider och ringa runt till de hotell, vars nr har lagts in i mobilens minne och se var man får napp.

Sista natten i Aten har vi också förbokat.
Trevlig resa!

Magnus

Lissi
2008-04-07, 16:12
Vi tänker inte förboka i år heller....det gick ju att hitta rum på Naxos i början av augusti, så Tinos 20 juni tror jag inte är så svårt....Vi tar några adresser med oss och kikar på när vi anländer...Vi vet ju inte ens säkert om Tinos blir första ön vi hoppar av på...;) I år ska vi vara VÄLDIGT obokade, men är man 2 vuxna så är det ju inte samma press som när man åker med barn eller ungdomar...
Vi är ju heller inga återvändare som är kända någonstans eller vill tillbaks till samma boende som förr...Möjligen då sista nätterna i Karystos , som vi ska boka några dagar innan ankomst.

Lissi

PA
2008-04-07, 16:35
Vi gör precis som Janne, förbokar första och sista anhalten (ö, Athen/ Pireus) och sedan endast där vi varit tidigare och det är inte ofta. Under resans gång kan vi boka till nästa ö om den är lliten. Vi har aldrig sovit ute trots att vi brukar åka i juli.:)

Abi
2008-04-08, 17:56
Vi tänker inte förboka i år heller....det gick ju att hitta rum på Naxos i början av augusti, så Tinos 20 juni tror jag inte är så svårt....Vi tar några adresser med oss och kikar på när vi anländer...Vi vet ju inte ens säkert om Tinos blir första ön vi hoppar av på...;)
Lissi

Ett litet tips är, att undvika lördag-söndag, om ni vill bo i Tinos stad, då det kommer massor av kyrkbesökare :o.

bye_byeAbi

Lissi
2008-04-08, 17:58
Vi tänkte bla leta upp "ert" ställe i Tinos:D och se om där finns rum.... Vi kommer antagligen en fredag..men tack för tipset!!!

Lissi

Peter
2008-04-09, 15:37
Ett litet tips är, att undvika lördag-söndag, om ni vill bo i Tinos stad,

Abi

Vi kommer antagligen en fredag..men tack för tipset!!!

Lissi

Den tid Lissi och Claes åker är det absolut inga problem att hitta boende i Tinos stad. Visst kommer det lite folk på besök över helgen, men den tiden är det inte så många att det påverkar tillgången på rum.

Peter

Lissi
2008-04-09, 17:23
Vi har en lista på intressanta boenden med oss med adresser och tel nr, så vi är nog inte oroliga. Tack för tips Peter och Abi...Vi tänker ta första bästa båt ut efter landning så vi inte kommer för sent för att leta rum.

Lissi

Yak
2008-05-04, 20:42
Jag kommer inte att förboka i år (heller) då jag ska åka till Amorgos i mitten på Juni, vilket inte får räknas som direkt högsäsong. Jag brukar också ta med en kompakt sovsäck i ryggan, så man har alltid en "säker" plats på närmaste camping om det skulle blir problem. Det har faktiskt bara hänt en enda gång, och det var när jag kom fram på kvällen i Katapola i början på Augusti. :rolleyes: