handdator

Visa fullständig version : Santorini


Elin
2005-07-14, 01:11
För att vara på den säkra sidan, så tänkte jag och min pojkvän spendera sista natten före hemresa i Santorini, där flyget går ifrån. Är det någon som har något bra tips på boende? Eller var man ska bo/se, om man bara ska ge ön en dag? Kommer nog ha haft en lugn semester innan, så kanske lite stadsliv skulle passa...Fast alla tips är välkomna!

Arne
2005-07-14, 16:58
Ett gott tips för att tillbringa en heldag på Santorini kunna vara att boka en heldags bussrundtur på ön. Bokas i närmaste travel agency uppe i Thira.
Kostar cirka 15€ pp. AC-Buss med kunnig engelskspråkig guide. Turen utgår från Thira och far direkt upp till höga berget, det där någon profet till himlen for!! (Elias kantänka) Bedårande utsikt över hela ön från detta berg.

Så vidare till svarta lavastranden för dopp och lunch. Därefter till den härliga vingården just där serpentinen ned till hamnen börjar. Avprovning av vin samt möjlighet till avsalu av vingårdens rika sortiment. Färden går vidare till Akrotiri, en gammal stad där utgrävningar sker. Guidad tur tar er med in i minsta skärva och sten!!! Hett som helvetet när vi var där....

Så till ny badstrand och eftermiddagsfika på högt belägen taverna. En höjdare!!!

Alltnog.... Boende nu. Finnes utmärkt alternativ angivet här på Kalimera, men det finnes flera alternativ. Vi bodde på "Strykjärnet" vid vårt första besök. Icke i klass med Buckingham Palace, men ändå prisvärt. Beläget på promenadavstånd från centrum i Thira. Prisläge strax under 30€, men då är rummen lite speciella, ja av tårtbitskaraktär och med takfönster samt råglasskiva i dörren. Altanen dock superb!!! Man kunna se ned till airport och skåda alla plan vilka landa och lyfta!!! Stället heter Studio "anna" och alla taxidrivers nere i hamnen vet var det ligger.

Arne och Hustru Birgitta

inkfish
2005-07-14, 17:09
Hmm, undrar om jag inte jag har bott där. Ser värdinnan ut som Sophia Loren och pratar oavbrutet?

Arne
2005-07-14, 17:52
Jodå!!! C-kupor, getingmidja samt en svada icke av denna världen!!!

Det är nog samma ställe!! Man tager från Thira promenaden ned till torgets nedre del. Så passera man den lilla affären (Market) och därefter en ganska så brant backe nedåt. Strax en liten uppförsbacke och sedan är man framme vid "Strykjärnet" På nedre botten bor Sophia. Det finnes därtill ett antal rum där. Fina soffgrupper med bord och stolar därtill!! Så den breda trappan upp till övervåningen där den exklusiva altanen finns.

Måste vara samma ställe!! Sophia bjuda därtill alla gästerna på morgonkaffe...

Morgon och morgon ja!!! Sophia anse att 08.30 är morgon. Jag satt och suktade efter en morgonkopp kaffe vid pass 06.30 idogt lyssnande på morgonekot på kortvågsradion!! Icke en skymt av kaffe!!!


Arne

Med Hustrun på väg till Grekfest hos Konstantinos och ioannis samt Konstantinos föräldrar, vilka äro på besök i Sverige för fyra veckor. Festen äga rum i deras lägenhet nere vid älven. Eva.L samt Dotter Rebecca komma även. Själv avstå jag enär min arbetsdag i morgon börja vid pass 05.30!!

inkfish
2005-07-14, 18:03
Jaha, då är det nog samma ställe.

Där hamnade jag första gången jag passerade Santo. Tråkigt rum åt baksidan men det gjorde inget, det var bara en natt och då har jag inga större krav.

Men jag blev ilsk på hennes man som var den som raggade upp oss. När vi förhandlade om priset lovade han köra oss till flygplatsen dagen efter. Därför gick vi med på ett pris som inte var det allra lägsta.

Fast nästa morgon hade karln gått upp i rök. När han till slut dök upp kom han inte alls ihåg sitt löfte, men vi stod på oss så dant att han till slut körde oss ändå, men en surare bilförare har jag aldrig skådat.

Eva L
2005-07-15, 09:14
Om ni vill se staden är det väl kanske bäst att bo där. Jag gillar själv att vandra gångstigen från Fira några km för att beundra alla vackra hus och havet. En fantastisk upplevelse även om det är en renodlad turistort finns mycket att se och atmosfären är speciell.

Vill ni ha det lugnt är Perissa och Honey Moon Hotel ett alternativ. Stämningen på tavernan brukar kunna bli ganska trevlig framåt kvällen och ni får garanterat skjuts till flyget. Minus är väl att rummen som ligger i markplan
känns lite trista men för en natt spelar det knappast någon roll.

Eva

Elin
2005-07-16, 10:50
Tack för alla fina tips!