handdator

Visa fullständig version : Fototävling 2008


Kalimera
2008-04-03, 09:48
För exakt ett år sedan startade jag en tråd som började så här: Snart kommer resorna till Grekland igång på allvar. Med andra ord börjar det bli dags att tänka på årets stora fototävling. Vilka kategorier ska det vara i år?

Det är bara att kopiera raderna i år igen. :)

Snart kommer resorna till Grekland igång på allvar. Med andra ord börjar det bli dags att tänka på årets stora fototävling. Vilka kategorier ska det vara i år? Förra året omfattade tävlingen kategorierna Bästa bild, Glädje och Vardag. Bästa bild ska vara med även i år, men vilka andra kategorier ska vara med i tävlingen? Tidigare kategorier har varit bland annat Vatten, Blått, Möten, Typiskt Grekland och Roligaste bild.

Kom med förslag. När det kommit tillräckligt många förslag röstar vi fram årets kategorier.

Här kan du läsa tråden från förra året... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8647)

Här kan du se hur omröstningen gick... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8829)

Netwolf
2008-04-03, 12:38
Typiskt Grekland, är en kategori som jag helt klart tycker borde vara med.
Precis som detta exemplet. Postlådan på gatan har hamnat mitt i uteserveringen. Är inte det typiskt Grekland?

http://i257.photobucket.com/albums/hh236/netwolf2008/postlada.jpg

/Netwolf

Siri A
2008-04-03, 12:54
Kategorierna Längtan och Typiskt Grekland röstade jag på förra året.

Tycker fortfarande att de skulle passa bra!! :)

Eva L
2008-04-03, 13:34
Typiskt Grekland låter intressant. Kan nog bli rätt skilda tolkningar. Kategorin glädje som fanns med i förra årets tävling var för mig en liten besvikelse. Där var mina förväntningar alldeles för stora. Längtan som Siri nämner tror jag är en "svår" kategori.

Eva

Admirala
2008-04-03, 13:38
Som nevnt tidligere synes jeg det blir vel mange motiver med blå stoler/solnedganger/dyr/gamlinger med eller uten esel osv. I stedet for "Typiskt grekland" kunne jeg tenkt meg "Utypiskt Grekland" for å få større variasjon i motivene :D

Elisabet
2008-04-03, 13:41
Jag föreslår:

Grekiska barn
Inte typiskt Grekland


Aaah! Hann inte se ditt inlägg innan jag skrev, Admirala!

Eva L
2008-04-03, 14:10
Håller med er. Inte typiskt Grekland men tror ni det blir några inskickade bidrag. flabb_flab

Barn låter intressant speciellt för en mormor som mest fotar barnbarnet numera. Han är så lik sin mor som också alltid blir snygg på bild.

Eva

Athanasia
2008-04-03, 14:17
Tycker det kan vara en "kattegori" Katter,dom dyker ju ändå alltid upp på bilderna i olika kategorier.

bob-kåre
2008-04-03, 14:59
"Otypiskt grekland" tycker jag låter som en bra kategori. Katter är jag inte så förtjust i föredrar hundar. Men en annan kategori jag skulle ilja ha med är "Typiskt turister".

Athanasia
2008-04-03, 15:01
Djur i Grekland,kanske,,,....och håller även med om Otypiskt Grekland

Hellen
2008-04-03, 15:04
Djur i Grekland,kanske,,,....och håller även med om Otypiskt Grekland

De här förslagen gillade jag!

// Helén

Admirala
2008-04-03, 15:08
"Otypiskt grekland" tycker jag låter som en bra kategori. Katter är jag inte så förtjust i föredrar hundar. Men en annan kategori jag skulle ilja ha med är "Typiskt turister".

Typisk turister er også en morsom kategori!!!

bob-kåre
2008-04-03, 15:35
Typisk turister er også en morsom kategori!!!
Eller turistfällor kanske, med tanke på att man kanske inte ska publicera bilder utan folks medgivande.


Men om kategorin "Typiskt turister" blir med och ni tar kort på mig när jag gör något konstigt som bara turister gör så har ni mitt medgivande.

Homeros
2008-04-03, 15:35
Kanske BÅTAR och LANDSKAP skulle passa !?

Eva L
2008-04-03, 15:44
Typisk turister er også en morsom kategori!!!

Oj vad bra då kommer även jag att ha foton att skicka in. Tänk att smygfota vita svenskar som pressar i solen och vänder sig enligt i förväg uppgjort schema. Någon kan fota mig när jag går runt och tittar på alla fina hus med blicken ibland så högt upp att jag nästan ramlar i de gropar som av någon anledning grekiska gator nästan alltid har. Andra objekt är kanske det ensamma paret på tavernan som äter tidigt vid 18-19 tiden och som förvånat tittar sig runt och undrar var alla är? Greker äter middag sent. Eller den fulle ynglingen som kissar i polischefens rabatt.

Eva

Lissi
2008-04-03, 16:07
Postlådan på gatan har hamnat mitt i uteserveringen. Är inte det typiskt Grekland?
/Netwolf


..är det inte så att det är serveringen som "hamnat" just där postlådan satts upp??;)..Hur eller hur så ÄR det typiskt grekiskt och denna kategori bara MÅSTE vara med!!!

Lissi

Elisabet
2008-04-03, 16:20
Fast risken är nog väldigt mycket större att motiven mest blir katter, dörrar, solnedgångar och badande barn.. ungefär som Admirala befarar.

Eller turistfällor kanske, med tanke på att man kanske inte ska publicera bilder utan folks medgivande.Rätt tänkt. Fast den lagen har vi brutit mot många gånger redan i fototävlingarna. Och i bilder i forumet med.

Hellen
2008-04-03, 16:21
..hur så ÄR det typiskt grekiskt och denna kategori bara MÅSTE vara med!!!
Lissi

Lättaste kategorin på länge att hitta bilder till:D
// Helén

Liselotte
2008-04-03, 16:32
Jag tycker att kategorin "grekisk mat" kan få vara med!! Kan vara hur fin som helst att plåta! Dessutom kan det vara i rent utbildnings syfte...det är ju så många som undrar vad de olika grekiska rätterna heter och ser ut. Sen är det ju inte helt fel att få sitta och dräggla över bilderna nästa vinter ;-))

Liselotte


http://http://s281.photobucket.com/albums/kk202/friddo123/?action=view&current=grekland07075.jpg

åsså försökte jag få med en bild...men jag tror inte att jag lyckades!!

Riitta
2008-04-03, 16:50
Otypiskt Grekland har jag länge önskat:)Djurkategori tror jag skulle vara trevlig också:rolleyes:

Riittabye_bye

Chras
2008-04-03, 19:13
Grekisk trafik.
Djur i Grekland (Vilda och tama. Dock ej kattor)
Typiskt turistiskt.
//Chras

Lissi
2008-04-03, 19:17
Grekisk trafik vore väl en toppenkategori!!klapp_klapklapp_klap
Det sammanfaller ju ofta med vad som vi tycker är typiskt grekiskt dessutom.
En kategori som är ny .BRA förslag Chras!

Lissi

bob-kåre
2008-04-03, 21:42
Grekisk trafik.

Eller slå ihop den med "Typiskt turister" = "Turister i trafiken".
Där har jag sett många bra exempel på motiv, fast de passar kanske bättre på film. Minns speciellt en händelse där vi ligger bakom en buss på en liten väg upp i bergen på Kreta och helt plötsligt i diket kommer det en vespa med 2 turister på och hoppar och studsar så hjälmen på den som sitter bak flyger av men de fortsätter köra på där nere i diket. Jädrans vad vi skrattade, synd att jag inte har det på film. Men kanske lyckas fånga nåt kul nu när jag köpt videokamera.

Andriotissa
2008-04-03, 22:10
Vad sägs om någon av dessa:

FEST
NATUR
KULTURKROCK
VÄDER
GALET
KÄRLEK

bob-kåre
2008-04-03, 22:17
Kulturkrock låter skitbra.

Andriotissa
2008-04-03, 22:21
Kulturkrock låter skitbra.

Tack för det Bob-Kåre!bye_bye

Siri A
2008-04-04, 08:55
Kom på en till: Utsikt flabb_flab

Elisabet
2008-04-04, 09:04
Kan inte VARDAG vara med ett år till? Den kategorin gav ju de överlag bästa motiven någonsin i fototävlingens historia.

Netwolf
2008-04-04, 09:26
..är det inte så att det är serveringen som "hamnat" just där postlådan satts upp??;)..Hur eller hur så ÄR det typiskt grekiskt och denna kategori bara MÅSTE vara med!!!

Lissi
Ja, hur man nu ser det, så är det ändå typiskt Grekland! flabb_flab

Chras
2008-04-04, 09:39
En sak man bör tänka på när det gäller tema och det är att hur bra en bild är så är den diskad om den inte följer temat. k
Kanske något att tänka på.
//Chras

Lissi
2008-04-04, 10:18
En kategori kunde ju vara "Grekiska lösningar"...abstrakt visserligen , men tänk så många fiffiga lösningar på elkopplingar, vägskyltar, badrumsplaneringar mm mm vi sett genom åren:D

Lissi - som LÄNGTAR mer och mer till detta fantastiska land där man som turist mår så BRA!!

Hellen
2008-04-04, 11:28
En sak man bör tänka på när det gäller tema och det är att hur bra en bild är så är den diskad om den inte följer temat. k
Kanske något att tänka på.
//Chras

Det inenbär att alla bilder utom den som vinner diskas i kategorin "Bästa bild" Jättesvårt att avgöra då det inte följer några förklarande texter till bilderna, det är ju upp till betraktaren att avgöra om den följer temat, eller missförstår jag vad du menar?
// Helén

Chras
2008-04-04, 12:12
BÄSTA BILD innebär att igentligen är det inget tema på denna klass. Bilden kan vara vad som helst. Således borde i ordets bemärkelse de som vann de andra klasserna även kunna tävla i denna klass eller? Det är således den bild man tycker är bäst som man sätter som segrare. Är temat KATTOR fordras att det är åtminstone en katt på bilden. Därför är det svårt att ibland bedömma om bilden följer temat om detta är abstrakt.
//Chras

Elisabet
2008-04-04, 12:30
Jag förstår vad du menar Chras och håller med om att det skulle vara bra, men HUR skulle det vara genomförbart? Vems uppfattning om att en bild inte följer temat ska gälla?

De två kategorier som jag tycker mest har visat hur olika uppfattingen om vad som följer temat är, är Möten och Glädje. Där fanns det många bilder som jag (och andra enligt reaktioner i inlägg) inte alls tyckte passade in, men naturligtvis tyckte fotografen det och även de som röstade på just de bilderna och säkerligen även många andra.

De enda tänkbara lösningarna är att antingen får Janne enväldigt diska bilder efter sitt sätt att se på saken, innan han lägger ut dem - eller så börjar vi fototävlingen med att rösta om vilka som ska diskas.. :rolleyes:

Men är någon av de lösningarna egentligen tänkbara???

Astri
2008-04-04, 12:51
Mitt Grekenland!

Vi tenker og føler jo så forskjellig når det gjelder Grekenland.
Astri

litentuva
2008-04-04, 13:36
Kan ni inte ta vilda och tama greker ist för vilda och tama djur :0)

Athanasia
2008-04-04, 13:41
flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Zanét
2008-04-04, 14:13
Håller fortfarande på kategorin VARDAG med förtydligande på GREKISK VARDAG. Alltså inte semesterfirarens vardag på semestermålet utan alla de grekiska människorna som var och en av oss träffar på mitt uppe i sina vardagsbestyr.

Förslaget KULTURKROCK verkar intressant fastän jag inte kan se hur detta kan fastna på bild ;)

//Zanét bye_bye

BOKA
2008-04-04, 14:25
[quote=Zanét;122983]Håller fortfarande på kategorin VARDAG med förtydligande på GREKISK VARDAG. Alltså inte semesterfirarens vardag på semestermålet utan alla de grekiska människorna som var och en av oss träffar på mitt uppe i sina vardagsbestyr.

]

Tycker också att denna kategori med betoning på GREKISK VARDAG bör ha en plats i årets tävling.
Olle

Kalimera
2008-04-11, 08:54
Någon som har förslag på fler kategorier?

Riitta
2008-04-11, 12:36
Har för mig att vi hade tema "tavernor" för länge sedan och jag tyckte att det var många fina bilder som kom in där:)Så den kategorin skulle jag också kuna tänka mig igen:rolleyes:

Riittabye_bye

Netwolf
2008-04-11, 13:49
Någon som har förslag på fler kategorier?

Grekognoserat! _B-anana_B-anana_B-anana

Zanét
2008-04-11, 14:41
Någon som har förslag på fler kategorier?
Japp, en allvarlig sådan.

Varför inte ha en kategori VÄRSTA SOPBILDEN, d v s diverse skräpbilder. Förutom vinnarpris så får även borgmästaren från det område där bilden är tagen, Kalimeras utmärkelse "Årets skräppris" (eller vad nu ett sådant pris kan heta). Desto fler som agerar i div miljöfrågor, desto fler insatser kommer också att göras på sikt - Även i Grekland.

//Zanét bye_bye

Marianne
2008-04-11, 14:49
Jag tycker att kategorierna i Kalimeras fototävling ska vara lätt att hitta motiv till och vara POSITIV och avspegla det Grekland, som vi tycker så mycket om!:)
Föredrar alltså Typisk Grekiskt/Grekland i stället för kategorier som Otypiskt Grekiskt/Grekland och Typiskt Turister (som jag tror kan bli på gränsen till ondskapsfullt).:o

Men även Natur, Utsikt, Trafik, Tavernor, Mat kan ge fina/roliga bilder.

Peter
2008-04-11, 14:53
Varför inte ha en kategori VÄRSTA SOPBILDEN, d v s diverse skräpbilder. Förutom vinnarpris så får även borgmästaren från det område där bilden är tagen, Kalimeras utmärkelse "Årets skräppris" (eller vad nu ett sådant pris kan heta).

En tråkig men ack så angelägen kategori. Men det finns ju roligare saker att göra än att fota soptippar på semestern...

Priset tycker jag ska heta Kalimeras Soptunna. (Lite stulet av Sverker...) Ang_elx Det har en lagom negativ klang och kan delas ut i andra sammanhang också.

Jag ser framför mig en lagom tillbucklad soptunna med en pokal på locket där handtaget ska sitta. Ni kreativa, sätt igång och skapa. Janne kan göra en tävling av det hela! Vem skapar bästa tunnan... :D

Peter

Homeros
2008-04-14, 08:50
Har för mig att vi hade tema "tavernor" för länge sedan och jag tyckte att det var många fina bilder som kom in där:)Så den kategorin skulle jag också kuna tänka mig igen:rolleyes:

Riittabye_bye


"Tavernor" tycker jag skulle kunna vara en kul idé igen.
Håller även starkt på "Båtar" !!!!

/Homeros

Riitta
2008-04-14, 16:33
Båtar är bra också:)
Riittabye_bye

BOKA
2008-04-14, 16:55
Tavernor tycker jag platsar i kommande tävling! klapp_klap