handdator

Visa fullständig version : Handla mat i chania


nilanc
2005-07-13, 19:15
Åker till chania i september. Var handlar man bra och mat o dyl till hyfsade priser. Supermarket saluhall alla förslag är bra._B-anana

Raimond&Berit
2005-07-14, 11:20
Hej det bästa stället att handla bra och billigt är i Platanias INKA men det är en bra bit dit men vi brukade göra så att vi prmenerade dit och handlade och tog en taxi tillbaka men nu finns även Lidl i chania och där finns även saluhallen som har det bästa utbudet av färskvaror annars när man ska ha något lite så är dom små affärerna runt katostalos bra . Ett ställe som jag vill rekomendera varmt att äta på är Taverna-rastaurang TO KAMARI som ligger mitt i katostalos Ägaren heter Jannis hälsa från mig Raimond

wilda
2005-07-14, 12:45
Vart ska ni bo?
I.N.K.A finns även inåt Chania stad. Sen finns Champion också (Mellan Krissi Atki och Chania). Den tycker jag är bättre än Inka, men kanske dyrare?

Min upplevelse i år var att det tyvärr nästan blir samma pris att köpa mat o fixa själv som att gå ut o äta på taverna...

ullis
2005-07-14, 13:05
Vi har inte varit på Kreta i år, men kom för två veckor sedan hem från Syros. Vår tanke var att laga lunchen själva för att komma lite billigare undan, detta fick vi snabbt slå ur hågen! Ett paket bacon kostade 3,5 euro, 1 liter mjölk 1,50, 250 gr smör 2 euro- ja nästan alla priser på IA supermarket (en stor affär) var mycket högre än i Sverige. Det blev billigare med Gyros eller annan enklare mat till lunch för hela familjen inkl dricka, öl eller vin än att laga själv! 5 Gyros med två extra portioner pommes, dricka till barnen och Retsina eller öl till oss kostade 10 euro! Jag undrar hur grekerna själva klarar av sina matkostnader?

Ha en bra semester!

Hälsningar Ullis

wilda
2005-07-14, 13:26
Grekerna lagar väl inte mat hemma, utan går ut o äter helt enkelt... :)

Och visst är det otroligt mysigt att sitta på taverna, men ibland är det ju himla skönt att laga till nåt enkelt och bara sitta på balkongen och äta.

Jag brukar alltid undvika att äta frukost ute, eftersom jag tyckt det varit dyrt... men med de supermarketpriser som nu är på yogurt, honung, smör och ost så kostar det lika mycket. Även hemma går det på ca 5 Euro per frukost. :(

nilanc
2005-07-16, 11:19
Vi ska bo Agria Marina, kanske bättre att boka åtminstone frukost på hotellet. Det är så himmla längesedan vi var på resa så jag har ingen koll alls på priser

Hans
2005-07-22, 05:15
De finns många supermarket stora som små på Agia Marina priserna är ungefär som i Sverige lite lägre att handla. Själv tycker jag att hotellens frukost priser är otroligt höga ca5-7 Euro/person. Bättre att äta en Middag ute. De finns så otroligt många alternativ att handla i Agia Marina.

wilda
2005-07-22, 09:47
Jag blev förvånad över hur dyrt det var att handla i supermarketerna (heter det så?) nu när vi var nere i juni. Jag har aldrig förut lyxat med frukostar ute, mer än någon enstaka gång, men nu gjorde vi det.

Vi insåg att vi gjorde av med minst pengar genom att äta frukost/brunch på taverna (5-6 euro). Detta stod vi oss bra på nästan hela dagen. Under siestan hemma i studion gjorde vi en liten grekisk sallad som vi delade på balkongen, och så åt vi ute på kvällen.

Conny
2005-07-26, 10:59
Hej!


Vi ska också ner till Kreta (platanias) i September 24:e. Är det verkligen så dyrt att handla själv i affärerna när man ska ha frukost tex som skrivs här?:confused: Blir det verkligen samma pris om man går ut på en taverna och äter frukost som att göra den själv?

mvh Conny m familj.

Kalimera
2005-07-26, 11:08
Är det verkligen så dyrt att handla själv i affärerna när man ska ha frukost tex som skrivs här?:confused: Blir det verkligen samma pris om man går ut på en taverna och äter frukost som att göra den själv?
Jag tycker att det är dyrare att äta frukost ute, vi äter alltid hemma på balkongen, det är både trivsammare och lugnare. Vi köper kaffe (Nes), lokal ost, tomater, juice och ägg i affären. Färskt bröd handlar vi hos bagaren varje morgon. Det enda som är "dyrt" av ovanstående är juicen, den kostar som hemma.

Conny
2005-07-26, 11:15
Tack för svaret Janne!:)

mvh Conny m familj.

june
2005-07-27, 16:10
Har precis kommit hem efter 2 mån i Chania. Det är allra dyrast att handla i de små supermarket i "tueistbyarna". Billigast på Champion, Inka eller Max inne i
i Chania. Lidl är billigast på dricka på såväl läsk, juice och mjölk. Yogurt har samma pris som här hemma.bye_bye

japa
2005-07-31, 18:18
Hej!
Affärerna som du räknat upp, vet du om de även finns i Agia Marina eller i Platanias?
Vi ska till Agia Marina i slutet av augusti, det ska bli spännade. (Vi har aldrig varit i Grekland.)

june
2005-08-01, 22:32
Inka finns i Platanias och i Agia Marina, dock med ett mindre utbud och lite dyrare än inne i Chania(lite mindre fräscht oxå tycker jag). Lidl ligger precis i utkanten av Chania(västerut) ca 100 meter från huvudvägen. Max, eller som det heter Xalkiadakis, ligger inte i närheten av "turistbyarna" direkt. //June:) :)