handdator

Visa fullständig version : Kathisma


Micchelin
2008-04-02, 19:02
Är det någon här som bott vid Kathisma-stranden på Lefkas? Undrar vad det finns för boende där. Om ni varit där: hur var det och var bodde ni?

I fall ni inte vet nåt hotell invid Kathisma berätta gärna i fall det finns något lite längre bort.

De höga vågorna, som jag sett på bilder, är det som främst lockar mig till Kathisma. Vilken månad under sommaren är bäst att besöka stället?

Ännu en fråga. Hur tar man sig från t.ex. Agios Nikitas och till Kathisma?

Nicka
2008-04-02, 20:18
Hej!

Kathisma beach på Lefkas är en av mina favoritstränder. Det finns hotell i närheten av stranden men jag har inga namn.

Jag har varit på Kathisma både i juli och november. I juli var det massor av människor där, och i november var vi helt ensamma! Under turistsäsongen (juni -sept) finns det ett par tavernor där man kan äta lunch. Jag skulle hellre bo i Agios Nikitas än vid Kathisma. För att komma till Kathisma beach behöver du bil eller moppe. Kanske går det buss men det vet jag inte.

nickabye_bye

ofelia
2008-04-02, 20:43
År 2000 bodde vi på Katishma. Tavernan som ligger längst till höger (där bussen stannar) hyrde då ut rum. Då fanns det inget mer där än tavernan så vi tog bussen till närmaste by för att handla några gånger. Vi älskade att bo "på stranden" och ville inte byta mot en by. När stranden blev tom på kvällarna och vi hade tavernan för oss själva var det helt underbart.(det var som att ha en privat kock)
Vi var där i juli och havet var helt lugnt - inte en våg.

Det här var ju åtta år sedan så hur det ser ut runt stranden idag vet jag inte förstås. Och vad gäller bussarna likaså, men då gick det alldeles utmärkt att ta bussen till Katishma.

Rekommenderar verkligen detta!klapp_klap
/Ofelia

Elisabet
2008-04-02, 20:52
Kathisma är en jättevacker strand, men höga vågor, är den känd för det?
När vi var där var det i alla fall inte några vågor att tala om. Det var i början av juni.

liselotti
2008-04-03, 00:57
Jag har varit där i slutet på juni (inga stora vågor), början av juli (STORA vågor!) och i augusti när det var lite blandat.
Det blir väldigt fort djupt så vågorna slår nära stranden och det blir ett "baksug" som gör det svårt att komma upp ibland.

Håller med om att dessa stränderna är fantastiska på kvällen, när solen går ner, vinden lagt sig och de flesta gått hem!

Jag gillar slutet av juni bäst p.g.a att det inte är så mycket folk då.

Vi har haft hyrbil eller åkt med badbåten från Agios Nikitas. Den går egentligen till Milos (som ligger mellan Kathisma och Agios Nikitas, dit kan man även promenera) men kör ibland ända till Kathisma. (Badbåten går inte när det är stora vågor, den kan inte lägga till då.)
Jag har också hört talas om bussen men aldrig sett den.

Vi har bott på Olive Tree och Kalypso i Agios Nikitas. Gillade Kalypso bäst.

Milos i början av juli (för stora vågor för att jag skulle våga mig i :rolleyes:):

http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/Lefkas2007139.jpg

Agios Nikitas i början av juli (för mycket folk! :eek:):

http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/Lefkas2007160-1.jpg

NewAnn
2008-04-04, 18:21
men höga vågor, är den känd för det?
När jag var där i September 2006 en dag så var det ganska höga vågor. En del i sällskapet valde att bada andra inte. En i sällskapet blev i kullkastad då han skulle gå i. Jag valde att bada men jag drev i väg en bit längs med stranden men kom upp utan problem. Men det är en verkligt vacker strand. Mvh Ann